آغاز خانه‌تکانی درونی در حزب عدالت و توسعه ترکیه

جانشین اردوغان خود را آماده می‌کند

۲۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۲۷۲۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
بخش عمده‌ای از اعضای حزب عدالت و توسعه از عبدالله گل، رئیس جمهوری فعلی برای ریاست حزب حمایت می‌کنند و می‌گویند که در مرحله بعدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای رجب طیب اردوغان در سمت نخست‌وزیری باشد.
جانشین اردوغان خود را آماده می‌کند

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به حزب عدالت و توسعه می گویند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به زودی قربانی جنگ قدرتی که در این کشور در گرفته و با افشای فساد مالی مقام های ترک وارد فاز جدیدی شده است، می شود.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، حزب عدالت و توسعه تلاش دارد تا هم پیمانی خود با فتح الله گولن، روحانی اسلام گرای ثروتمند ساکن امریکا و یاران او که نفوذی گسترده و محبوبیتی بسیار نزد مردم ترکیه دارند را احیا کند و اجازه ندهد که این هم پیمانی قربانی اختلاف های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه با وی شود.

منابع آگاه می گویند که مناقشه ها و بحث های تند و گسترده ای در درون حزب عدالت و توسعه بر سر اختلاف های شخصی اردوغان با گولن پیش آمده و بخش عمده ای از اعضای حزب معتقدند که اردوغان باید از نخست وزیری ترکیه و ریاست حزب عدالت و توسعه کنار گذاشته شود تا ضمن حفظ هم پیمانی این حزب با گولن از سقوط دولت این حزب نیز جلوگیری شود.

بنا به این گزارش بخش عمده ای از اعضای حزب از عبدالله گل، رئیس جمهوری فعلی برای ریاست حزب حمایت می کنند و می گویند که در مرحله بعدی حتی می تواند جایگزین مناسبی برای رجب طیب اردوغان در سمت نخست وزیری باشد.

در طول هفته های گذشته و در پی افشای فسادهای مالی برخی وزرای دولت اردوغان سه نفر از وزرای کابینه او از مقام خود برکنار شده یا استعفا دادند و اردوغان نیز ضمن اصلاحات شدید در کابینه خود 9 وزیر را از سمت هایشان کنار گذاشت. همچنین نزدیک به 600 نفر از روسا و فرماندهان پلیس و نهادهای قضایی ترکیه نیز از سمت های خود برکنار شده اند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نشان از افزایش تنش های سیاسی در دورن دولت ترکیه است. پلیس ترکیه عمدتا تحت نفوذ فتح الله گولن است و عزل و نصب های انجام شده در اداره پلیس ترکیه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران به دلیل اختلاف های سیاسی اردوغان با گولن صورت گرفته است.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه تلاش دارد تا از رسوایی های سیاسی و مالی به وجود آمده در درون دولت بهره برداری کرده و خود را جدای از این حوادث نشان دهد و این گونه وانمود کند که با اردوغان تفاوت دارد.

در این میان برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه دولت اردوغان را متهم به درگیر کردن دولت ترکیه در قضایای خارجی ای نظیر پرونده سوریه می کنند و می گویند که این درگیری ها ارتباطی با مصالح حزب و کشور ندارند. آنها همچنین از این که دولت رویکردی خصمانه در قبال مصر اتخاذ کرده است، ناخشنودند و معتقدند که این رویکرد به ضرر مصالح ترکیه در رابطه اش با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تمام شده است. چهره های بارز حزب عدالت و توسعه بر این اعتقادند که اردوغان اختلافات و خصومت های شخصی اش را به حساب حزب نوشته و باعث شده تا این حزب دچار روند فرسایشی بر سر سیاست هایی که در قبال مصر و اسد اتخاذ کرده است، شود.

به موازات آن، برخی ناظران بر این اعتقادند که عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه تلاش دارد تا از رسوایی های سیاسی و مالی به وجود آمده در درون دولت بهره برداری کرده و خود را جدای از این حوادث نشان دهد و این گونه وانمود کند که با اردوغان تفاوت دارد. به اعتقاد تحلیلگران این مساله سبب شده تا این گونه برداشت شود که گل 8 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رقابت زودهنگامی را با اردوغان که قصد رقابت در این انتخابات را دارد، آغاز کرده است.

در شش ماه گذشته رقابت های سیاسی در ترکیه روند صعودی به خود گرفته و این مساله سبب شده است تا تنش های سیاسی به اوج خود نزدیک شوند. به گونه ای که اردوغان سخنرانی های طولانی ای را علیه مخالفان و دشمنانش سر می دهد و آنها را متهم می کند که می خواهند دولت او را سرنگون کرده و موجب بی ثباتی کشور شوند، در حالی که عبدالله گل تلاش دارد در برابر تحولات جاری در کشورش سکوت اختیار کرده و همه را به آرامش و حفظ وحدت ترکیه و پرهیز از تنش دعوت می کند.

ناظران می گویند که گل تلاش دارد مواضعی مغایر با مواضع اردوغان اتخاذ کند تا خود را فردی متمایز با او نشان دهد، به گونه ای که بارها گفته است که "نه می تواند و نه ممکن است که در برابر فساد در کشورش سکوت اختیار کند و از آن چشم پوشی کند."

وی در ابتدای ماه ژانویه در اعتراض به فرایند پاکسازی شدیدی که در پلیس و نهاد قضایی آغاز شده است، گفت "بر ما لازم است جلوی هر گونه موضع و رفتاری که به کشور و دولت قانونی و دموکراسی کشورمان آسیب می زند را بگیریم."

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان ترکیه عدالت و توسعه حزب عدالت و توسعه گولن عبدالله گل


( ۱ )

نظر شما :