ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تهدید دیپلمات های اسرائیلی تا اعلام جانشین های احتمالی مالکی

۲۶ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۲۷۴۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اعلام جانشینان احتمالی مالکی توسط حزب الدعوه، ابراز تاسف بیش از نیمی از روس‌ها از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مرگ امیر بلژیکی داعش، گلایکی مالکی از امریکا و تهدید به قطع رابطه اسرائیل با اتحادیه اروپا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از  تهدید دیپلمات های اسرائیلی تا اعلام جانشین های احتمالی مالکی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

نامزدهای حزب الدعوه برای جانشینی مالکی

یکی از سران حزب الدعوه، به ریاست نوری مالکی، از لیست نامزدهای این حزب برای ریاست دولت آینده عراق خبر داد.

 به گزارش روزنامه مواطن این عضو ارشد حزب الدعوه تأکید کرده که این حزب تقریباً از ناممکن بودن نامزدی دوباره مالکی مطمئن است زیرا همه گروه های سیاسی از عملکرد او ناراضی اند و حزب لازم می داند که لیستی از نامزدها را برای بررسی تهیه کند.

به گفته این منبع، حزب الدعوه نمی خواهد مقام نخست وزیری را از دست بدهد و در آینده نزدیک بر سر این نام ها مذاکره خواهد کرد.

طارق نجم، علی الادیب، حیدر العبادی، خضیر الخزاعی، ابراهیم الجعفری، عدنان الزرفی کسانی اند که در این لیست نامشان به چشم می خورد.

تجاوز به گردشگر دانمارکی در هند

پلیس هند اعلام کرد به یک گردشگر دانمارکی در دهلی نو، پایتخت هند توسط 6 نفر تجاوز شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، رسانه های هند اعلام کردند که یک گردشگر 51 ساله دانمارکی توسط شش مرد که با چاقو او را تهدید به مرگ کرده بودند، در ایستگاه قطاری در دهلی نو مورد تجاوز قرار گرفته است. این زن در حین بازگشت به هتل مورد تهدید و تجاوز این افراد قرار گرفته است. یک منبع آگاه گفت که این زن بعد از حادثه به هتل بازگشته و شرح ماوقع را به مدیر هتل گفته و مدیر هتلش نیز جریان را به اطلاع پلیس رسانده است. این گردشگر بعدا به سفارت دانمارک در دهلی نو رفته و موضوع را با وی در میان گذاشته است.

مرگ امیر بلژیکی داعش

امیر بلژیکی گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش در شمال غرب سوریه توسط جریان های مخالف به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی امیر داعش در شهر منطقه سراقب سوریه بوده که ده ها نفر از مخالفان را در شهر رقه تحت بازداشت خود داشته است. این افراد بعد از کشته شدن این امر آزاد شده و از رقه گریخته اند.

رامی عبدالحرمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره گفت: «ابو البراء البلجیکی، امیر دولت اسلامی عراق و شام در شهر سراقب در استان ادلب بوده در حقیقت الجزایری الاصل بوده که صبح روز چهارشنبه توسط مخالفان بشار اسد به ضرب گلوله کشته شده است.»

وی همچنین گفت: «جمعی از شورشیان کتائب اسلامی به این شهر وارد شده و تلاش کرده بودند که یکی از ساختمان های این شهر را به تصرف خود در بیاورند که در جریان زد و خوردهای خود به سمت ابو البراء شلیک می کنند که به مرگ وی منجر می شود.»

دیپلمات های اسرائیلی اروپا را تهدید کردند

دیپلمات ها و مسئولان اسرائیلی تهدید کردند که اگر اتحادیه اروپا بخواهد تحریم هایی را متوجه اسرائیل کند، روابط خود را با این اتحادیه قطع خواهند کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، آنها همچنین تهدید کردند در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد تحریم هایی را متوجه اسرائیل کند، تلاویو نیز در نخستین گام مراودات تجاری خود را با بلوک شرق، مثل کشورهای اروپای شرقی، روسیه، کشورهای کمونیستی سابق، هند و چین گسترش خواهد داد و کالاهای خود را به آن کشورها صادر خواهد کرد.

اتحادیه اروپا تهدید کرده است در صورتی که اسرائیل بخواهد مذاکرات صلح را ناکام بگذارد و به شهرک سازی ها ادامه دهد در راستای فشارهای امریکا کالاهای تولید شده در داخل شهرک های اسرائیلی را تحریم خواهد کرد.

فیصل مقداد: غربی ها به دنبال ارتباطات امنیتی با ما هستند

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که برخی از سازمان های غربی دشمن با بشار اسد اخیرا به سوریه سفر کرده و درباره چگونگی همکاری های امنیتی میان دمشق با آنها به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقداد در گفت وگو با بی بی سی گفت: «وارد جزئیات نمی شوم اما بسیاری از آنها عملا از دمشق دیدار کرده اند.»

مقداد همچنین گفت: «این ارتباطات نشان می دهد که اختلافاتی میان مقام های سیاسی و مسئولان امنیتی برخی کشورهای متخاصم با اسد بر سر چگونگی تعامل با سوریه به وجود آمده است.»

وی تاکید می کند، اکنون اوضاع تغییر کرده و این کشورها خواستار همکاری های امنیتی با سوریه شده اند و این نشان می دهد که میان سیاستمداران و نهادهای امنیتی اختلاف و فاصله ای افتاده است.

افسوس بیش از نیمی از روس ها از فروپاشی شوروی

بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها نزدیک به 53 درصد از شهروند روسی از این که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده است، متاسف هستند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، مرکز لیوادا که یک نهاد مستقل روسی است در تازه ترین نظرسنجی خود از میان 1600 شهروند روس دریافته که 57 درصد از آنها از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متاسف هستند در حالی که تنها 30 درصد به هیچ وجه متاسف از این حادثه نیستند. 13 درصد نیز گفته اند که برایشان سخت است که به این سوال جواب دهند.

37 درصد از رای دهندگانی که متاسف از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هستند، بین 25 تا 35 سال سن دارند در حالی که این رقم برای افراد بالای 55 سال 55 درصد است.

پارلمان عراق توافق تبادل زندانی با عربستان را رد کرد

نمایندگان پارلمان عراق توافق تبادل زندانی با عربستان سعودی را به دلایل امنیتی و سیاسی رد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این در حالی است که پارلمان عراق توافق مشابهی را با ایران تایید کرده و آن را قانونی اعلام کرده است.

در این رای گیری نمایندگان دو فهرست متحدون و العراقیه غایب بودند در حالی که اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق و رئیس فهرست متحدون خود اداره جلسه رای گیری را بر عهده داشته است.

گلایگی مالکی از امریکا

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، تأکید کرد که ایالات متحده در تأمین سلاح و تجهیزات برای ارتش عراق در جنگ با نیروهای تررویستی داعش تعلل به خرج می دهد.

او در گفت وگو با رویترز تأکید کرد که ارتش عراق به شدت به سلاح های نیمه سنگین ازجمله هواپیماهای اف16 در جنگ های جاری در استان الانبار نیاز دارد و افزود که از امریکا خواسته که آر پی جی 7 و سلاح های ضدهوایی و چند نوع سلاح دیگر به عراق بدهد که امریکا تعلل به خرج می دهد.

او گفت که عراق در حال مذاکره با روسیه و ایران و اوکراین و کره جنوبی و چین و امارات متحده عربی و مصر برای خرید این سلاح هاست و افزود که مصر برای تأمین این سلاح از مخازن سلاح خود ابراز آمادگی کرده است.

توقف محموله کمک های انسان دوستانه به سوریه

سازمان ملل متحد بعد از آن که به سمت کامیون های این سازمان که در حال حرکت به ارودگاه های پناهندگان سوری بودند، شلیک شد، از ارسال آنها خودداری کرد.

به گزارش رویترز، دولت دمشق در واکنش به نگرانی های مسئولان سازمان ملل پیشنهاد عبور این کاروان را از طریق راهی غیرمستقیم و خطرناک داده بود که با مخالفت نمایندگان سازمان ملل مواجه شد.

کریس جانسون، سخنگوی انروا در این باره گفت که مقام های سوریه از ما خواستند که این کمک ها را از ورودی یرموک به دست پناهندگان برسانیم که ما با این پیشنهاد به دلیل خطرات موجود مخالفت کردیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مالکی هند حزب الدعوه


نظر شما :