به دنبال بی پاسخ ماندن درخواست مجوز سفر

خزاعی برای خروج از نیویورک مجوز دریافت نکرد

۱۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۲:۴۷ کد : ۱۹۲۸۱۷۹ اخبار اصلی آمریکا
این رویکرد نمی تواند ناشی از یک روند بروکراتیک باشد. وزارت خارجه تصمیم گرفت پاسخی به این درخواست ندهد تا زمان سپری شود و برگزارکنندگان این نشست ناچار شوند شرکت خزاعی در این گردهمایی را لغو کنند.
خزاعی برای خروج از نیویورک مجوز دریافت نکرد

دیپلماسی ایرانی: حضور محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل در یک گردهمایی در فیلادلفیا، به دلیل اینکه وزارت خارجه آمریکا موافقت خود را با خروج وی از نیویورک اعلام نکرد، لغو شد. برگزار کنندگان شورای امور جهانی فیلادلفیا گفتند، بنا بود نماینده دایم ایران در سازمان ملل در تاریخ 5 فوریه در این نشست شرکت کند ؛ به همین دلیل آنها در تاریخ 3 دسامبر از وزارت خارجه آمریکا برای مجوز سفر خزاعی از نیویورک به فیلادلفیا درخواست کردند اما وزارت خارجه به این درخواست پاسخی نداد و عملا آنها را در شرایطی قرار داد که برنامه حضور سفر ایران در سازمان ملل در این نشست را لغو کنند.

هافینگتون پست در گزارشی در این زمینه نوشت، وزارت خارجه آمریکا در 21 ژانویه اعلام کرد تمامی مدارک لازم برای این سفر از سوی ایران به وزارت خارجه ارسال شده است اما این روند بدون اعلام نتیجه متوقف شد.  اسنیدر، رئیس این شورا در بیانیه ای خاطرنشان کرد: در روند پیگیری امور برای سفر خزاعی به فیلادلفیا با چالش های لجستیکی برخورد کردیم زیرا برای نمایندگان برخی دولت ها از سوی وزارت خارجه آمریکا محدودیت هایی برای انجام سفر در نظر گرفته شده است. به همین دلیل وزارت خارجه آمریکا روند حضور خزاعی در این نشست را تسهیل نکرد و نماینده ایران در سازمان ملل در 5 فوریه نمی تواند در این نشست حضور داشته باشد.

به گزارش هافینگتون پست، این رویکرد وزارت خارجه آمریکا در شرایطی است که دولت می کوشد از اقدامات کنگره در جهت اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران جلوگیری کند تا روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران تحت تاثیر قرار نگیرد. به این ترتیب با توجه به این برهه از زمان، مخالفت دولت آمریکا با اجازه سفر به خزاعی می تواند در ایجاد تنش های دیپلماتیک موثر باشد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه پاسخگو نبود. علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیات ایرانی در سازمان ملل نیز به درخواست هافینگون پست برای توضیح در این مورد، پاسخ نداد.

برگزار کنندگان شورای امور جهانی فیلادلفیا می گویند تا کنون با چنین مشکلی برخورد نکرده بودند. آنها وزارت خارجه را مسئول لغو سفر خزاعی به فیلادلفیا می دانند، آن هم در شرایطی که باراک اوباما می گوید به دنبال تعامل دیپلماتیک با ایران است. اسنیدر بر این باور است که این اقدام وزارت خارجه آمریکا یک تصمیم گیری استراتژیک برای وقت کشی است، هر چند که نظارت بر فعالیت دیپلمات های غیر آمریکایی جزئی از برنامه وزارت خارجه است. او توضیح می دهد که این رویکرد نمی تواند ناشی از یک روند بروکراتیک باشد. اسنیدر می گوید: وزارت خارجه تصمیم گرفت پاسخی به این درخواست ندهد تا زمان سپری شود و ما ناچار باشیم شرکت خزاعی در این نشست را لغو کنیم. او می گوید مقامات از دیپلماسی دولت با دولت سخن می گویند اما اجازه دیپلماسی شهروندی را نمی دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: خزاعی فیلادلفیا وزارت خارجه آمریکا


نظر شما :