نخست وزیر جدید ایتالیا؛ دوست اسراییل، دشمن ایران

۰۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۲۹۱۷۱ سرخط اخبار

ماتئو رنزی نخست وزیر جدید و جوان ترین نخست وزیر تاریخ ایتالیا دیدگاه هایی ضد ایرانی و نزدیک به اسراییل دارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه "هاآرتص " اسراییل این نخست وزیر جوان که روز شنبه به طور رسمی با مراسم اعطای سوگند سکان هدایت ایتالیا در شرایط بحرانی کنونی را به دست گرفته است، معتقد است باید از گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران حمایت شود.

هاآرتص به بخشی از سخنان رنزی در جریان یک کنفرانس دفاعی در سال 2012 اشاره می کند که در آنجا رنزی می گوید:" مهم ترین مشکل خاورمیانه ایران است. اگر ما نتوانیم مشکل ایران را به نحوی حل کنیم نخواهیم توانست به بحران عرب ها و اسراییل خاتمه دهیم."

وی در آن سخنرانی گفته بود اتحادیه اروپا باید به جای تعامل با دولت احمدی نژاد به صدای معترضان مخالف حکومت ایران گوش کند.

رنزی همچنین در  سخنان خود گفته بود: اسراییل کشوری است که از سوی کشورهایی که قصد نابود کردنشان را دارند احاطه شده است، در خط مقدم این کشورها ایران قرار دارد.

هاآرتص می نویسد با به قدرت رسیدن رنزی ، اسراییل یک متحد مهم در درون اتحادیه اروپا خواهد داشت. رنزی در جریان رای دولت وقت ایتالیا به فلسطین به عنوان کشورغیر عضو در سازمان ملل ، از این اقدام دولت ایتالیا به شدت انتقاد کرد.

"یورام گوتگلد" مشاور اقتصادی ارشد رنزی درباره دیدگاه های او می گوید:" او بیشتر به غرب نزدیک است و احترام زیادی برای اسراییل قایل است."

رنزی از حزب دموکراتیک و با گرایش سیاسی چپ میانه وعده بازسازی و بازگرداندن رونق اقتصادی به ایتالیا در 4 ماه آتی را داده است. رنزی چهارمین نخست وزیر ایتالیا در 4 سال گذشته است.

بسیاری از ناظران به اجرایی شدن وعده های او چندان امیدی ندارند.

کلید واژه ها: رنزی اسراییل ایتالیا


نظر شما :