حکومت سوریه ارتش آزاد را متلاشی می‌کند

نفوذ یاران اسد در میان مخالفان

۱۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۹۶۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حکومت سوریه از دو سال پیش طرحی را برای ایجاد شکاف در ارتش آزاد طراحی کرده و توانسته در میان آنها به خوبی نفوذ کند و مثلا بسیاری از افرادی که در درعا فعال بوده‌اند را به استخدام خود در آورد. این افراد از دو ماه پیش رسما به سود حکومت اسد فعالیت می‌کنند.
نفوذ یاران اسد در میان مخالفان

دیپلماسی ایرانی: فرماندهان میدانی در سوریه اعلام کردند که حکومت سوریه توانسته است به کمک نیروهای خود در ارتش آزاد نفوذ کند و به کمک آنها کشتن فرماندهان ارتش آزاد را کلید بزند. به گفته این افراد حکومت سوریه با این کار توانسته است در مناطقی که تحت کنترلش نیست راه یابد و ضمن ناامن کردن آن مناطق برای مخالفان، مردم آن مناطق را به آشتی و مصالحه با حکومت بشار اسد ترغیب کند. اتفاقی که تا کنون دستاوردهای بسیاری را برای حکومت اسد در بر داشته است.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، این در حالی که ارتش سوریه همچنان به پیشروی های میدانی خود ادامه می دهد و توانسته به کمک بمب های بنزینی و موشک های زمین به زمین و انواع مختلف توپ خانه هایی که در اختیار دارد مخالفان مسلح خود را در منطقه مختلف به ویژه در منطقه یبرود که به عملیات قلمون مرتبط است و همچنین در اطراف حلب و حمص پیشروی کند.

همچنین برخی منابع خبری نیز می گویند که ارتش سوریه توانسته کنترل بسیاری از شهرهای هدف خود را به دست گیرد و اکنون بیشتر ناآرامی ها در اطراف این شهرها جریان دارد.  

ادهم الکراد، یکی از فرماندهان واحد مهندسی و طراحی موشک در فرقه موسوم به 18 مارس در این باره می گوید که حکومت سوریه توانسته توانایی های امنیتی خود را به شدت افزایش دهد و در حال حاضر تیم های قدرتمند امنیتی اش به خوبی مدیریت میدان را بر عهده دارند.

وی در ادامه می افزاید که حکومت سوریه از دو سال پیش طرحی را برای ایجاد شکاف در ارتش آزاد طراحی کرده و توانسته در میان آنها به خوبی نفوذ کند و مثلا بسیاری از افرادی که در درعا فعال بوده اند را به استخدام خود در آورد. این افراد از دو ماه پیش رسما به سود حکومت اسد فعالیت می کنند.  

الکراد همچنین می گوید که حکومت سوریه توانسته است مناطق مختلفی را از دست ارتش آزاد خارج کند و با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده در راه های کشاورزی و برخی مناطق تجمع آنها بسیاری از افراد این گروه شبه نظامی را از بین ببرد. مساله ای که باعث تضعیف شدید ارتش آزاد شده است.

وی همچنین خبر می دهد که ارتش آزاد برای مهار این توانایی حکومت سوریه اقدام به گماشتن عده ای از افراد وابسته به خود برای یافتن عوامل وابسته به حکومت سوریه کرده که البته چندان در این کار موفق نبوده است.

الکراد همچنین می گوید که اطلاعات بسیار مهمی درباره ارتش آزاد به دست ارتش وابسته به حکومت سوریه رسیده که به دلیل اهمیت ویژه آنها از بیانشان خودداری می کند.

الکراد همچنین ادعا می کند که ارتش سوریه توانسته است به کمک عوامل خود بسیاری از فرماندهان ارتش آزاد را ترور کند که از جمله آنها می توان به ابو شریف محامید، معاون فرمانده هنگ توحید در جنوب اشاره کرد که با اطلاع از محل اختفا و عبور و مرور او توسط عوامل خود اقدام به بمب گذاری محل کرده و او را بکشد. ارتش آزاد بعد از تحقیق بسیار توانست عاملی که این عملیات را برای ارتش سوریه تسهیل کرد را بیابد و او را بازداشت کند.

الکراد همچنین می گوید که اطلاعات بسیار مهمی درباره ارتش آزاد به دست ارتش وابسته به حکومت سوریه رسیده که به دلیل اهمیت ویژه آنها از بیانشان خودداری می کند.

وی تاکید می کند، به کمک همین عوامل ارتش سوریه توانسته است به طور مخفی راه های عبور و مرور اعضای ارتش آزاد را مین گذاری کند و بسیاری را از پای در آورد به گونه ای که در بسیاری از مناطق نیروهای ارتش آزاد تحت محاصره مین های کاشته شده در زیر زمین هستند.

الکراد در پایان می گوید که ارتش آزاد تلاش بسیاری دارد تا در مناطق تحت کنترل خود توانایی های امنیتی خود را افزایش دهد به ویژه که بسیاری از مردم در حال رویگردانی از این ارتش و بازگشت به حکومت اسد به دلیل اوضاع امنیتی بد و بحرانی هستند اما تا کنون نتوانسته اند در این زمینه دستاوردی داشته باشند.

در همین رابطه نسیم عللوه، فرمانده واحد الفرسان در ارتش آزاد نیز می گوید که حکومت سوریه تلاش دارد تا نیروهای مستقر در ورودی های شهرهای تحت کنترل ارتش آزاد را به استخدام خود در آورد و به کمک آنها علیه ارتش آزاد فعالیت کند. ارتش سوریه از این طریق توانسته است شمار بسیاری از فرماندهان ارتش آزاد را هدف قرار دهد و از پای در آورد که از جمله آنها می توان به سرهنگ حمزه العنتبلی و ماهر سویدان اشاره کرد. در برخوردی دیگر نیز حمزه ابو حلب یکی از فرماندهان میدانی ارتش آزاد به همراه راننده اش کشته شدند.

وی نیز تاکید می کند که توانایی های امنیتی حکومت سوریه به شدت افزایش یافته به گونه ای که ارتش آزاد در بسیاری موارد در مناطق مختلف توانایی رویارویی با آن را ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه ارتش آزاد سوريه سوريه


نظر شما :