واکنش وزارت خارجه به ایرانی بودن دو مسافر هواپیمای ناپدید شده

قاچاق انسان دغدغه ماست

۲۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۹۹۴۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سه ماه پیش بود که مالزی در همکاری با استرالیا در مورد محدود ساختن روند مهاجرت غیر قانونی به این کشور، ویزای سه ماهه برای ایرانیان که در فرودگاه کوالالامپور صادر می شد را به ویزای دوهفته ای تبدیل کرد.اکنون با گذشت چهار روز از ناپدید شدن هواپیمای مالزیا ایرلاین که کوالالامپور را به مقصد پکن ترک کرده بود، بار دیگر بحث ایرانیان مطرح شده است.
قاچاق انسان دغدغه ماست

دیپلماسی ایرانی: سه ماه پیش بود که مالزی در همکاری با استرالیا در مورد محدود ساختن روند مهاجرت غیر قانونی به این کشور، ویزای سه ماهه برای ایرانیان که در فرودگاه کوالالامپور صادر می شد را به ویزای دوهفته ای تبدیل کرد. البته مقامات مالزی ادعاهای دیگری را نیز در مورد نقش ایرانیان در مالزی مطرح کردند و از آن به عنوان توجیهی برای کاهش مدت اقامت ایرانیان در این کشور استفاده کردند. در شرایطی که این اقدام مشکلات متعددی را برای جمعیت ایرانی ساکن مالزی از جمله دانشجویان ایجاد کرد، این بار خبر استفاده دو ایرانی از پاسپورت دزدی نیز به دیگر اتهام هایی که از سوی مقامات مالزی متوجه ایرانیان بود، اضافه شده است.

 با گذشت چهار روز از ناپدید شدن هواپیمای مالزیا ایرلاین که کوالالامپور را به مقصد پکن ترک کرده بود، بار دیگر بحث ایرانیان مطرح شده است. در خبرهای اولیه اعلام شد دو ایرانی که به طور غیر قانونی و با پاسپورت دزدی سوار این پرواز شده بودند، ایرانی بودند. اما پلیس مالزی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که یکی از مسافران غیرقانونی هواپیمای ناپدید شده ایرانی بوده است و تحقیقات در مورد نفر دوم ادامه دارد. به گزارش رویترز، پلیس مالزی ایرانی شناسایی شده را پوریا نورمحمد مهرداد معرفی کرده است.

این خبرها در حالی منتشر می شود که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد: مراتب همکاری و پیگیری مسئله را به سفارت خودمان درمالزی ابلاغ کرده ایم که هرگونه اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع از مسوولان مالزیایی دریافت کنیم . اعلام کرده ایم که برای دریافت اطلاعات بیشتری همکاری کنیم.
او گفت: در عین حال بحث گذرنامه های جعلی هم مطرح شده که این موضوع دغدغه ما هم هست که آن را همواره با عنوان بحث قاچاق انسان هم مطرح کرده ایم و این موضوع نشان داد این دغدغه جدی است. وی افزود: ابعاد مختلفی در این موضوع درگیر شدند و در عین حال مراتب همکاری و همدردی اعلام کرده ایم. امیدواریم بتوانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم به محض اینکه اطلاعات بیشتری درباره ایرانی ها و شرایط آنها و مباحث دیگر به دست آمد آن را اعلام خواهیم کرد.

در همین ارتباط گزارش های تایید نشده ای به نقل از برخی دوستان این مسافر ایرانی منتشر شده که او قصد داشته با پاسپورت دزدی خود را به اروپا برساند. فاکس نیوز هم به نقل از پلیس مالزی نوشت او قصد پناهندگی در اروپا را داشته است. بنا بر این گزارش او می خواسته به فرانکفورت برود و به مادراش ملحق شود و مادر این جوان هم اکنون با پلیس مالزی برای پیگری سرنوشت پسراش در ارتباط است.

هواپیمای ناپدید شده شرکت هواپیمایی مالزی، که چهار  روز پیش از کوالالامپور پایتخت این کشور عازم پکن بود، یک دقیقه بعد از ورود به آسمان ویتنام ناپدید شد. برخی کارشناسان احتمال اقدام تروریستی در مورد این هواپیما را مطرح کرده اند اما هنوز هیچ یک از سناریوها تایید نشده است. هم اکنون ۳۴ هواپیما و ۴۰ کشتی متعلق به مالزی، ویتنام، تایلند، استرالیا، سنگاپور، اندونزی، چین و آمریکا در جستجوی بقایای هواپیمای گمشده هستند.

دیلی تلگراف با  اشاره به اینکه در مالزی و تایلند شمار زیادی از ایرانیان حضور دارند که به دنبال مهاجربت به کشورهای دیگر هستند، نوشت:این دو ایرانی به دنبال کشوری برای اقامت بودند.

در عین حال، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مالک یک آژانس مسافرتی در تایلند نوشت که بلیط های دو مسافر ایرانی هواپیما، از طریق یک رابط ایرانی سفارش داده شده است.

مالک آژانس مسافرتی گرند هرایزن گفته از مدت ها پیش با این رابط ایرانی کار می کند که "علی" نام دارد. به نوشته فایننشال تایمز مشخص نیست که این رابط، دو مسافر ایرانی پرواز هواپیمایی مالزی را می شناخته است یا خیر.

فایننشال تایمز افزود که مالک آژانس تایلندی شماره تماس "علی" در تهران را در اختیار این روزنامه قرار داده اما تاکنون تماس با این شماره بی حاصل بوده است.

بی بی سی نیز به نقل از  فردی که دو ایرانی مسافر این هواپیما در کوالالامپور میهمان اش بودند، نوشت: آنها قصد داشتند از پکن به اروپا بروند. این در حالی است که افرادی که پاسپورت آنها به سرقت رفته بود و این دو ایرانی از آن پاسپورت ها استفاده کرده بودند، به پلیس مالزی گزارش داده بودند که در جریان سفر به تایلند پاسپورت آنها مورد سرقت قرار گرفته است. بنابراین گزارش این دو ایرانی پاسپورت های دزدی را در کوالالامپور خریداری کرده و قصد داشتند از پکن به آمستردام بروند. گفته می شود مقصد نهایی یکی از آنها هم کپنهاگ دانمارک بوده است.

دیلی تلگراف با  اشاره به اینکه در مالزی و تایلند شمار زیادی از ایرانیان حضور دارند که به دنبال مهاجربت به کشورهای دیگر هستند، نوشت: این دو ایرانی به دنبال کشوری برای اقامت بودند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مالزی دو ایرانی پاسپورت کوالالامپور تایلند پلیس مالزی دزدی


نظر شما :