میلیون‌ها پوند برای تیموشنکو

۲۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۳۰۰۲۳ سرخط اخبار

یک شرکت حقوقی انگلیسی درحال بررسی دارایی های یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین است.

گفته می شود که تیموشنکو و خویشاوندانش میلیون ها پوند در حساب های بانکی سرتاسر جهان دارند.

به گزارش «ایسنا»، به نقل از صدای روسیه، ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین این تحقیقات را با کمک شرکت حقوقی لاورنس گراهام آغاز کرده بود.

بر اساس این تحقیقات، از 278 حساب بانکی که در 26 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند، تیموشنکو و خویشاوندانش در برخی از آنها ذی نفع بودند. همچنین بر اساس یک گزارش افشاکننده روزنامه ایندیپندنت، تنها در انگلیس 85 حساب بانکی شامل میلیون ها پوند با تیموشنکو یا خویشاوندانش مرتبط هستند.

این در شرایطی است که حامیان تیموشنکو مدعی اند او پس از ورود به دنیای سیاست در سال 1997، در هیچ فعالیت تجاری دست نداشته است. گفته می شود که پاولو لازارنکو، نخست وزیر سابق اوکراین نیز در کنار تیموشنکو در اختلاس های دولتی دست داشته است. لازارنکو در سال 2004 در آمریکا به پولشویی، دزدی و مخفی کردن پول ها در حساب های خارجی متهم شده و به هشت سال زندان در کالیفرنیا محکوم شد؛ اما تیموشنکو که مورد ظن قرار داشت، بی گناه شناخته شد.

هر چند اثبات دارایی های خارجی تیموشنکو مشکل است؛ اما درحالی که او قصد دارد کاندیدای پست ریاست جمهوری اوکراین شود، چنین اتهاماتی فرصت پیروزی او در انتخابات را کاهش می دهد. از سوی دیگر، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا در مصاحبه ای گفت: همچنان امکان دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای مناقشه منطقه کریمه وجود دارد.

مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه ای با کریستین امانپور مجری شبکه سی ان ان گفت: برای مناقشه کریمه راه حل وجود دارد. می توان به کریمه خودمختاری بیشتر دارد. مساله این است که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهان یک راه حل است یا خیر؟ او ممکن است که این نوع آشفتگی را دوست داشته باشد؛ زیرا به نوعی همه را درگیر کرده است.
آلبرایت گفت: ممکن است گاهی اوقات بپرسید که چرا ما نمی توانیم با همدیگر این مساله را حل کنیم؟ مخلص کلام این است که مساله مربوط به امتیازگیری است.

وزیر امور خارجه دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون گفت: راه حلی برای اوکراین وجود دارد و آن این است که این کشور هم با روسیه و هم با اوکراین رابطه داشته باشد. آنچه از نظر من تراژدی است این است که پوتین وارد بازی بده بستان شده است و این کار نباید انجام می شد. این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت کریمه یک واقعیت مسلم خواهد بود، گفت: من فکر می کنم که ممکن است این سرنوشت یک واقعیت مسلم باشد.

در چنین شرایطی نخست وزیر اوکراین گفته است، دولت روسیه پنج روز است که درخواست های مکرر وی برای مذاکره را رد کرده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین در پارلمان کی یف گفت: بار دیگر خواستار برگزاری یک مکالمه تلفنی با نخست وزیر روسیه شده ام. من آماده صحبت با روس ها هستم؛ اما آنها احتمالا مشکلات دیگری دارند و به مدت پنج روز است که قادر به مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یا نخست وزیر این کشور نبوده ام.

وی افزود: کی یف برای برگزاری مذاکرات شفاف با مسکو و برقراری روابطی جدید میان این دو کشور آماده است که در آن مسکو حق حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و خواسته اوکراین برای الحاق به اتحادیه اروپا را به رسمیت بشناسد. 

کلید واژه ها: اوکراین تیموشنکو روسیه کریمه


نظر شما :