توصیه ظریف به مقامات آمریکایی

۲۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۳۰۱۱۳ سرخط اخبار

بازتاب خنثی سازی اقدامات خرابکارانه در تأسیسات هسته ای ایران، تمایل رئیس جمهور ایران به بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه، دیدار روحانی با فرستاده ویژه رئیس جمهور آذربایجان، توصیه ظریف به مقامات آمریکایی و افزایش میزان صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

توصیه وزیر خارجه ایران به مقامات آمریکایی


به گزارش «تابناک»، خبر جلوگیری ایران از وقوع خرابکاری در تأسیسات هسته ای اراک، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

سایت شبکه خبری «راشا تودی» می نویسد، مقامات ایرانی طرح های خرابکارانه متعددی را که با هدف ضربه زدن به تأسیاست هسته ای ایران ـ از جمله رآکتور آب سنگین اراک ـ طراحی شده بود، خنثی کرده اند.

این سایت به نقل از اصغر زائران، از مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد، اقدامات مذکور در چند ماهه اخیر انجام گرفته بود و توسط نهادهای اطلاعاتی کشور کشف و خنثی سازی شده است.

توصیه وزیر خارجه ایران به مقامات آمریکایی


اما به جز این موضوع، بخش عمده ای از دیگر اخبار مربوط به ایران در عرصه رسانه ای جهانی، به حوزه سیاست خارجی اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «عرب نیوز» با انتشار مطلبی از تمایل رئیس جمهور ایران به بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس سخن گفته است.

این روزنامه اشاره می کند که روحانی پس از سفر دو روزه به کشور عمان، گفته ایران به سوی همه کشورهای منطقه دست برادری دراز می کند. عرب نیوز این سخنان را نشانه تمایل روحانی به از میان برداشتن مشکلات موجود بین ایران و کشورهای عرب منطقه دانسته است. این روزنامه همچنین اشاره می کند که روحانی گفته روابط با یک کشور نباید به بهای کاهش روابط با کشور دیگر توسعه پیدا کند.

توصیه وزیر خارجه ایران به مقامات آمریکایی


از سوی دیگر، خبرگزاری «ترند» با انتشار سخنانی دیگر از روحانی، از علاقه رئیس جمهور ایران به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، روحانی در دیدار با کمال الدین حیدراف، وزیر امور اضطراری جمهوری آذربایجان و فرستاده ویژه رئیس جمهور این کشور، گفته سطح روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان رضایت بخش است، اما پتانسیل بزرگی برای توسعه بیشتر این روابط وجود دارد. حیدراف نیز گفته استقرار دولت جدید در ایران، پایه ای برای گسترش روابط میان دو کشور ایجاد کرده و جمهوری آذربایجان آماده استفاده از این فرصت است.

توصیه وزیر خارجه ایران به مقامات آمریکایی


اما خبرگزاری کویت، سخنان وزیر خارجه ایران خطاب به مقامات آمریکایی را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته آمریکا «یک بار و برای همیشه» باید با واقعیات روبه رو شود.

ظریف این سخنان را در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای یونانی خود و در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی گفته بودند، ایران باید در مذاکرات هسته ای «تصمیماتی دشوار» بگیرد، بیان کرده است.

ظریف گفته این آمریکاست که باید تصمیمی جدی گرفته و یک بار برای همیشه، ضمن درک واقعیات، توهمات خود را رها کند. وی تأکید کرده ایران در گذشته به دنبال سلاح هسته ای نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.

توصیه وزیر خارجه ایران به مقامات آمریکایی


در پایان در مطلبی اقتصادی، روزنامه «تایمز هند» از افزایش میزان صادرات نفت ایران به بالا ترین سطح طی یک سال اخیر خبر داده است. این روزنامه می نویسد بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی «آژانس بین المللی انرژی»، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه و فوریه سال جاری، به بالا ترین میزان طی یک سال گذشته رسیده است.

بنا بر این آمار ها، صادرات نفت ایران در دو ماه مذکور به سطح ۱. ۴۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. تایمز هند می نویسد، دلیل اصلی افزایش صادرات نفت ایران، کاهش تحریم های بین المللی در اثر توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ بوده است.

کلید واژه ها: صادرات نفت ایران جمهوری آذربایجان


نظر شما :