دیدار بدون نتیجه کری و لاوروف درباره اوکراین

۱۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۳۰۷۹۵ سرخط اخبار

نشست وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای بررسی دستیابی به راهکاری دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین بدون نتیجه ای مشخص به پایان رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران بعد از نشست خود با همتای روسی اش در پاریس، عنوان داشت: واشنگتن به هیچ عنوان راهکاری را که دولت اوکراین در آن مشارکت نداشته باشد، نمی پذیرد.

وی در ادامه افزود: هیچ تصمیمی درخصوص اوکراین بدون حضور این کشور اتخاذ نخواهد شد و واشنگتن همچنان معتقد است که اقدامات روسیه در قبال شبه جزیره کریمه غیرقانونی بوده است.

کری همچنین عنوان داشت: حدود 40 هزار سرباز روسی در مرزهای شرق اوکراین مستقر شده اند و این اقدام، اقدامی تحریک کننده به شمار می آید اما در عین حال معتقدیم که این نیروها در خاک روسیه مستقر هستند و از مسکو می خواهیم آنها را از مرزهای مشترک با اوکراین خارج کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز بعد از این نشست عنوان داشت که مواضع دو کشور در قبال بحران اوکراین متفاوت است.

وی در ادامه افزود: من و همتای آمریکایی ام بر سر ادامه یافتن مذاکرات برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک توافق نظر داریم.

لاوروف در مصاحبه تلویزیونی خود قبل از دیدار با کری عنوان داشته بود چنانچه کی یف آمادگی اعطای اختیارات بیشتر به مناطق روس زبان در اوکراین را داشته باشد، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا می توانند گروه حمایت از اوکراین را تشکیل دهند.

لاوروف پیشتر وجود هر گونه طرح روسی برای لشگرکشی به اوکراین را رد کرده بود.

دیدار لاوروف و کری در چارچوب توافق روسای جمهور دو کشور برای بررسی اقدامات جامعه بین الملل با هدف بازگرداندن ثبات به اوکراین صورت گرفت.

اوکراین «بی طرف و فدرال»

برخی از مقام های دولت آمریکا معتقدند پیشنهاد جدید روسیه برای حل بحران اوکراین نیست و می تواند مقدمه ای برای عملیات نظامی گسترده تر باشد.

مسکو خواهان یک اوکراین «بی طرف و فدرال» است و می گوید که اوکراین نباید به پیمان ناتو بپیوندد.

مسکو می گوید که در بخش های شرقی اوکراین که اکثریت روس تبار هستند، روسی باید زبان رسمی دوم اعلام شود. همچنین باید این مناطق در برابر کی یف، از خودمختاری و اختیارات بیشتری برخوردار شوند.

از طرف دیگر، آمریکا بر کاهش تنش ها، خلع سلاح شبه نظامیان طرفدار روسیه در کریمه و بازگشت نیروهای اوکراین به پایگاه های خود در کریمه تاکید دارد.

مقام های آمریکایی همچنین خواهان اعزام ناظران بین المللی به منطقه هستند و در پی آن هستند که مسکو با دولت موقت در کیف مذاکره کند. روسیه تا به حال این دو درخواست را نپذیرفته است.

ماموریت ژنرال آمریکایی

به گزارش بی.بی.سی، هم زمان با مذاکرات مستقیم وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در اروپا به طور غیرمنتظره از واشنگتن به محل ماموریتش در اروپا فرستاده شد.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده کل نیروهای ناتو و فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا که به واشنگتن سفر کرده بود، به دستور چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا، به اشتوتگارت آلمان بازگشته و این هفته در روزهای یکم و دوم آوریل در بروکسل با وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی پنتاگون دلیل این تصمیم را «عدم شفافیت مقاصد رهبران روسیه» از تحرکات نظامی ارتش این کشور در نواحی مرزی اوکراین اعلام کرده است.

این در حالیست که وزیر امور خارجه روسیه گفته است که کشورش به هیچ وجه قصد یا علاقه ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد. لاوروف می گوید که روسیه آماده حفظ حقوق روس تبار ها در اوکراین از تمام راه های سیاسی، دیپلماتیک و قانونی است.

کلید واژه ها: اوکراین روسیه بحران اوکراین


نظر شما :