هشدار تلاویو

در انتظار شوک اینترنتی ایران باشید

۲۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۳۱۱۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نشریه عبری اینسایت که از سوی مرکز مطالعات امنیت ملی در تلاویو منتشر می‌شود، هشدار داد که قدرت سایبری ایران در فضای اینترنت و الکترونیک رو به گسترش است و می‌تواند تهدیدی جدید و ویرانگر و شوک‌آور برای اسرائیل محسوب شود.
در انتظار شوک اینترنتی ایران باشید

دیپلماسی ایرانی: نشریه عبری انسایت که از سوی مرکز مطالعات امنیت ملی در تلاویو منتشر می شود، هشدار داد که قدرت سایبری ایران در فضای اینترنت و الکترونیک رو به گسترش است و می تواند تهدیدی جدید و ویرانگر و شوک آور برای اسرائیل محسوب شود، از این رو لازم است که تصمیم گیران سیاسی در اسرائیل و غرب به سرعت وارد عمل شده و جلوی پیشرفت روزافزون ایران را بگیرند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، سرهنگ گابی سیبونی، مدیر برنامه های جنگ الکترونیک در مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که توانایی های ایران در زمینه سایبرنت (اینترنت) در سال 2013 شاهد جهشی چشمگیر بوده به گونه ای که ایران به یکی از مهم ترین بازیگران بین المللی و فعال در دنیای سایبر تبدیل شده است.

این نشریه اسرائیلی در گزارش خود همچنین تاکید کرد که اطلاعات جدیدی که از ایران می رسد زنگ خطری برای تلاویو و پایتخت های غربی محسوب می شود که باعث می شود به سرعت دست به کار شده و با جدیت از استیلای ایران بر فضای الکترونیک جلوگیری کنند. چنین مساله ای برای امنیت اسرائیل بسیار مهم است و باعث می شود تا تلاویو به سمت ایجاد «گنبد آهنین الکترونیک» با هدف مواجهه با خطر رو به رشد ایران رو بیاورد.

در ابتدای سال 2013 یکی از مسئولان بارز  در موسسه CrowdStrike، شرکت امریکایی فعال و پیشرفته در زمینه امنیت اطلاعات و بیانیه های سایبری از وجود این اعتقاد نزد غرب سخن گفت که ایران پیشرفته ترین کشور جهان سوم در زمینه الکترونیک محسوب می شود. بنا به این گزارش قدرت ایران در زمینه الکترونیک جهان را در سال 2013 شوکه کرد. مساله ای که سبب شد تا از محدودیت های اعمال شده علیه اینترنت در ایران کاسته شود و شاهد نوعی پیشرفت در سامانه های جنگ الکترونیک در جمهوری اسلامی ایران باشیم. این نشان می دهد که پیشرفت ایران بسیار بالا بوده و این مساله کارشناسان غربی را شوکه کرده است به ویژه که این پیشرفت بیش از هر چیز بومی و داخلی بوده است.

بعد از تجربه های گذشته که ایران شاهد حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات و نیروگاه های هسته ای اش بود، همچنین ناآرامی هایی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 در ایران به وجود آمد، تهران تصمیم گرفت که به فکر ایجاد سامانه فعال امنیت سایبری بیفتد و به این فکر کند که ضرورت دارد بر اینترنت کنترل داشته باشد.

بعد از تجربه های گذشته که ایران شاهد حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات و نیروگاه های هسته ای اش بود، همچنین ناآرامی هایی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 در ایران به وجود آمد، تهران تصمیم گرفت که به فکر ایجاد سامانه فعال امنیت سایبری بیفتد و به این فکر کند که ضرورت دارد بر اینترنت کنترل داشته باشد. این مساله سبب شد تا ایران به پیشرفت های در خور توجهی در فضای سایبری دست یابد به گونه ای که اکنون غربی ها اذعان می کنند که ایران به یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در فضای سایبری در سال 2013 تبدیل شده است.

با این حال مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل مدعی شده است که هنوز ایران فاصله زیادی تا رسیدن به توانایی بالا برای مواجهه با حملات الکترونیک بسیار پیشرفته مثل ویروس استاکس نت دارد اما جهشی که ایرانی ها در سال گذشته در زمینه اینترنت و فضای سایبری از خود نشان دادند نشان می دهد که توانایی بالایی برای ایجاد یک سامانه دفاعی گسترده و فعال در نزدیک ترین زمان ممکن را در اختیار دارند.

در سال 2013 ایران توانست چندین حمله سایبری علیه خود را مهار کند. همچنین از این توانایی خود توانست در برابر حملات الکترونیکی غرب که هم زمان با اعمال تحریم های بین المللی اعمال شده بودند، استفاده کند. این مساله نشان داد که ایران تا چه اندازه در فضای سایبری پیشرفت کرده است.

در عین حال این نشریه اسرائیلی هشدار می دهد که پیشرفت های سایبری ایران فقط محدود به داخل ایران نخواهد بود و تهران می تواند تجربیات خود را در این زمینه به کشورها و احزاب هم پیمان خود در منطقه انتقال دهد، به ویژه که ایران برای تقویت توانایی های سایبری دوستان و متحدانش به آنها کمک می کند. در همین رابطه می توان به حمایت و فعالیت ایرانی ها در سوریه اشاره کرد که به روشنی پشتیبانی آنها را از ارتش الکترونیک سوریه (SEA) که در سال گذشته موفقیت های بالایی به دست آورد و توانست در بسیاری از سایت های غربی ورود کرده و نقشی به سزا در فضای اللکترونیک ایفا کند، اشاره کرد.

در ژوئن 2013 نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شمار حملات سایبری ایران به زیربناهای اسرائیل افزایش یافته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اینترنت فضای سایبری ايران و اسرائيل


نظر شما :