برگزاری همه پرسی برای استقلال کردستان

۲۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۷ کد : ۱۹۳۱۳۸۲ سرخط اخبار

 رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد: منطقه کردستان در پی آن است که در دولت مرکزی یک شریک واقعی باشد و اگر چنین چیزی ممکن نباشد درباره ماندن یا نماندن در چهارچوب عراق همه پرسی برگزار می کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کردپرس، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار با جمعی از اعضای انستیتوی خاورمیانه که در تاریخ 31 مارس 2014 در اربیل برگزار شد اعلام کرد: برای استقلال اقلیم کردستان رفراندوم برگزار می کنیم.

بارزانی در دیدار با اعضای انستیتوی خاورمیانه گفت : تنش در روابط میان کردها و عربها به عنوان دو تشکل اصلی در عراق سابقه ای طولانی دارد. بعد از جنگ جهانی اول و تشکیل عراق جدید، بغداد توافق با کردها را نقض کرد. به آنها حمله کرد، بسیاری از روستاهای آنها را نابود و علیه آنها از سلاح شیمیایی استفاده کرد. اما کردها به آن پاسخ ندادند، آنها انتقام نگرفتند و برعکس صبر و تحمل پیشه کردند. کُردها برای بقای هویت ملی و آینده بهتر مبارزه کردند. جامعه بین المللی در سال 1991 با ایجاد منطقه پرواز ممنوع زمینه حمایت از آنها را فراهم کرد که نتیجه آن رفاه مردم و رشد اقتصادی بود.

وی افزود: کردها قدردان ورود آمریکا به عراق در سال 2003 هستند. کُردها و عراقی ها در جبهه اپوزیسیون مخالف صدام بدون همکاری آمریکا نمی توانستند صدام و رژیم وی را ساقط کنند. اما آمریکا بعد از آزاد کردن عراق اشتباهات بسیاری مرتکب شد. تبدیل شدن آزادی عراق به اشغال آن یک اشتباه بود. اشتباه دیگر آمریکا این بود که به کردها اجازه نداد اعلام استقلال کنند. برنامه های قبل از اشغال عراق که از سوی اپوزیسیون طراحی شده بود، اجراء نشد. تجربه اقلیم کردستان هم که می توانست به سایر نقاط عراق کمک کند، به اجراء نیامد.

بارزانی ادامه داد: کردها سعی کرده اند که حامی عراق باشند و مشکل ایجاد نکنند. قانون اساسی عراق از بهترین هاست اما عامل اجرائی ندارد. نوری مالکی، نخست وزیر عراق به آن احترام نمی گذارد. وی به دنبال یک توافق سیاسی که کُردها از آن حمایت کردند، سر کار آمد. اما وی اکنون دولت را قبضه کرده است؛ حتی مرجعیت شیعه در نجف از وی ناراضی است. وی از فروش نفت اقلیم کردستان عراق ممانعت به عمل می آورد و از ارسال حقوق کارمندان اقلیم کردستان جلوگیری می کند. مالکی کردها را به سرقت نفت متهم می کند و به دنبال انتقام است. کردها اکنون از بازگشت عراق به عقب، سلطه اقتدارگرایی بیم دارند. مناطق غرب عراق در کنترل دولت نیست. مردم این مناطق از خدمت رسانی محرومند و ثبات و امنیت در آنجا وجود ندارد. کردها که می خواهند استقرار دموکراسی را در عراق ببینند، بیم دارند عراق به یک کشور شکست خورده در این حوزه تبدیل شود. کردها دوباره سربرآوردن یک رهبر تمامیت خواه دیگر را نمی خواهند.

وی هشدار داد: عراق در آستانه از هم پاشیدن است. ممکن است نتایج انتخابات پارلمانی آینده تعیین کننده باشد؛ اگر احترام به قانون اساسی و اجرای آن وجود داشته باشد کردها در بنیاد نهادن عراق همکاری خواهند کرد. زمینه همکاری اربیل و بغداد، شراکت در قدرت، قانون نفت و گاز، سطح خودمختاری اقلیم کردستان و ساختار آن در آینده است و اینکه آیا رابطه اقلیم با عراق فدرالی باشد یا کنفدرالی؟

رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه گفت: در نبود قانون نفت و گاز، اربیل حق دارد به جستجو، استخراج نفت و صدور آن اقدام کند. در صورت تصویب قانون نفت و گاز، اربیل از آن پیروی خواهد کرد. اربیل نمی خواهد با بغداد تقابل داشته باشد. سیاست خارجی بر عهده بغداد است اما اربیل به اجرایی شدن آن کمک می کند. توسعه روابط اربیل با ترکیه نمونه خوبی است و به نفع بغداد است. اقلیم کردستان عراق می خواهد شریک باشد اما اگر این امر میسر نشود، یک رفراندوم برگزار خواهد کرد و از مردم خواهد پرسید درباره رابطه طولانی اش چه تصمیمی می گیرند یعنی با عراق باشند یا بیرون از آن؟

بارزانی گفت: مهمترین چیزی که عراق را تهدید می کند، تروریسم است. نیروهایی خارج از عراق باعث افزایش این تهدید می شوند. کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند، درخواهند یافت که سیاست های آن نتیجه معکوس خواهد داشت. اقلیم کرستان می خواهد یک عامل ثبات در منطقه باشد، روابط خوبی با همسایگان خود دارد و تهدیدی برای آنها نیست.

وی درباره وضعیت سوریه نیز گفت: اما در سوریه بحران پیچیده ای بی ثباتی ایجاد کرده است و افقی برای حل آن به نظر نمی رسد و این وحشت هنوز ادامه دارد. دویست و پنجاه هزار آواره سوری از جمله 26 هزار مسیحی از سوریه وارد اقلیم کردستان عراق شده اند. و تعداد زیادی آواره داخل عراق هم وارد این منطقه شده اند. اقلیم کردستان می خواهد به همان میزان که به کشورهای پناهنده پذیر سوریه کمک می شود، به این منطقه هم کمک شود. اقلیم کردستان از هیچ کدام از طرف ها در سوریه حمایت نمی کند. این مردم سوریه هستند که باید برای آینده خود تصمیم بگیرند. اما کردهای سوریه باید برای اتحاد تلاش کنند. هویت و حق شهروندی از بسیاری از آنها گرفته شده است.

بارزانی ادامه داد: یک گروه کُرد به نام PYD در کنار دولت سوریه است و به همین دلیل اقلیم کردستان به آن کمک نمی کند. تروریسم در سوریه یک مشکل بین المللی است به طور مشخص بین 7 تا 9 هزار جنگجو از اروپا در سوریه هستند. اقلیم کردستان حمایت و سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس و همچنین نقش آمریکا و ترکیه را ارج می نهد. کردستان می خواهد به ثبات و رفاه در عراق کمک کند. اما پیش بینی برای ده سال آینده در عراق مشکل است و هر چیزی امکان دارد.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان اربیل کردستان عراق بغداد منطقه کردستان


نظر شما :