کردستان بخشی از کل عراق

بغداد جلوی اقدامات خودسرانه اقلیم را بگیرد

۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۶۵۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات اقلیم باید در تمام موضوعات تابع قوانین دولت مرکزی باشند نه اینکه گزینشی و تنها با توجه به منافع خودشان رفتار کنند.
بغداد جلوی اقدامات خودسرانه اقلیم را بگیرد

دیپلماسی ایرانی: حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی در خصوص اقدامات خودسرانه اقلیم کردستان عراق از جمله فروش نفت به ترکیه در راستای کاهش نظارت و کنترل دولت مرکزی و البته نقض حاکمیت ملی عراق، اظهار داشت: قرارداد پنجاه ساله‌ای میان اقلیم کردستان عراق و ترکیه وجود دارد مبنی بر پیش فروش نفت به ترکیه که از چند منظر محل مناقشه است، از جمله اینکه این اقدام اقلیم بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق صورت گرفته است. همچنین مجلس عراق و بسیاری از نمایندگان عراق نسبت به این اقدام منطقه‌ای اقلیم معترض هستند و این نشان از عدم حمایت نمایندگان از این مسئله دارد.

وی گفت: باید این موضوع را هم بگوئیم که پیش از این اقلیم علاوه بر نفتی که برای استفاده خودش از دولت مرکزی در اختیار می‌گرفت مطابق قانون بودجه سالانه عراق بودجه‌ای هم از دولت مرکزی دریافت می‌کرد و این روند امروز هم ادامه دارد.   
 
این کارشناس مسائل منطقه افزود: همانطور که این منطقه مطابق قوانین دولت مرکزی عراق بودجه دریافت می‌کند، باید در اقدامات و تصمیم گیری‌های خود هم تابع قوانین دولت مرکزی بغداد باشد. 

عابدینی تصریح کرد: اقلیم یک بخشی از عراق است و تنها در مواردی خاص مطابق قانون دولت مرکزی به آن بخش استقلال در تصمیم گیری اعطا شده، اما این استقلال تنها در همان بخش هایی پذیرفته شده که مطابق قوانین از طرف دولت مرکزی به آنها اعطا شده است و نه بیشتر از آن. این اختیارات محدود است و به معنای استقلال و جدایی اقلیم از عراق نیست و مقامات اقلیم کردستان باید این موضوعات را ذیل هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام دهند، بنابراین به نظر می‌رسد این مساله در آینده سبب ایجاد مناقشه بین اقلیم و دولت مرکزی خواهد شد. 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگرچه الآن به دلیل فضای انتخابات پارلمانی پیش رو این موضوع مغفول مانده، اما نهایتا این مساله محل مناقشه دو طرف خواهد شد.

عابدینی گفت: اقلیم یک بخش مستقل نیست بلکه بخشی از عراق است، پس باید تابع قوانین دولت مرکزی و همچون یک استان تابع قوانین کشور باشد.

وی با بیان اینکه اقلیم نباید محلی برای اقدامات خودسرانه باشد، تصریح کرد: این منطقه یک بار موضوع استقلال طلبی خود را مطرح کرد ولی به شکست رسید و این موضوع در همه پرسی رای نیاورد و کشورهای همسایه نیز با این موضوع مخالفت کردند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: مقامات اقلیم باید در تمام موضوعات تابع قوانین دولت مرکزی باشند نه اینکه گزینشی و تنها با توجه به منافع خودشان رفتار کنند.
 
عابدینی افزود: در دولت مرکزی پست ریاست جمهوری از بین کردها و احزاب وابسته به کردها انتخاب می‌شود و همچنین نمایندگان اقلیم هم در پارلمان حضور دارند، اما چطور می‌شود که همان قوانین که در پارلمان نوشته می‌شود و توسط ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود به منصه عمل نمی رسد و مقامات اقلیم آن را دور می‌زنند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که مقامات دولت مرکزی جلوی اقدامات خودسرانه اقلیم را بگیرند چرا که این اقدامات نهایتا منجر به ناامنی در منطقه خواهد شد.

کلید واژه ها: عراق کردستان عراق اقلیم کردستان عراق اقلیم کردستان بغداد بغداد و اربیل اربیل


( ۱۲ )

نظر شما :

آبتین ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۹
این کارشناس محترم که فقط در صدا و سیما میتوانند تحلیلهای پربارشان را ارایه دهند نگفته اند که اگر قرار باشد اقلیم کردستان در تمامی موارد از حکومت عراق پیروی کند پس تکلیف خودمختاری مصرح در قانون اساسی عراق چه میشود؟ اصلا معنی فدرالیسم چیست!؟
فرهاد ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰
خیلی ببخشید ولی تعامل دولت اقلیم کردستان و دولت عراق به شما و ما ارتباطی ندارد. اگر هم فقط تحلیل میکنید باید از دید هر دو طرف قضیه دیده بشود.
ناشناس ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۸
بزرگترین اشتباه بارزانی همراهی با ترکیه مخصوصا در سوریه و عراق بود چیزی که مردم کردستان عراق باهاش موافق نیستن بارزانی فکر میکنه با نزدیکی به ترکیه میتونه به ناتو نزدیک بشه اما تجربه تاریخی نشون داده تنها کشوری که منکر وجود کردستانه ترکیه است بارزانی در برابر ترکیه باید از ypg حمایت میکرد همونطور که مردم کردستان حمایت کرد
التماس تفکر ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۴
اون زمان که تنها کشوری بودید که از خودمختاری کردها در عراق حمایت میکردید باید فکر امروز میکردید البته مسائل اقلیم و بغداد به ما ربطی نداره اما سالی n تا مرزبان که در مناطق غرب و شمالغرب ایران توسط تروریستهای وابسته به اقلیم کشته میشن به ایران ربط داره هرکس چند بار تلاش کنه برای سرمایه گزاری در غرب کشور میبینه سرمایه گزاران از ترس حمله تروریستهای اونور مرز و از دست رفتن سرمایه هاشون حاضر به سرمایه گزاری نیستن
خسرو ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۸
برخی دوستان کرد که در ذیل نوشته های مربوط به ترکها وارد شده و از هم نژادی و برادری با پارس ها و لزوم پشتیبانی ایران از کردهای آریایی می نویسند -- و ایران هم انصافا در موارد ضروری مثل دفاع از اقلیم و کردها در برابر صدام یا داعش یا... مردانه می ایستد -'حالا چرا فکر میکنند اقلیم مسئله داخلی عراق است ؟ میدانید که اگر ایران نبود داعش چه بلایی سر مردم کرد می آورد؟ میدانید که تجزیه طلبی اقلیم ، امنیت داخلی ایران را هم مخدوش می کند ؟ میدانید که پژاک و دمکرات و کومله(گروههای تجزیه طلب مسلح منتسب به کردها ) در شمال عراق لانه کرده اند و فرزندان ایران را هدف قرارمیدهند؟ حتما میدانید ولی ....
کوروش ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۰۵:۵۲
اتفاقا اون زمان که مرزهای اقلیم کردستان و ایران حتی برای دارو هم بسته شد به علت همه پرسی چرا تحلیل ارایه نمیدادید. همون موقع ترکیه علی رغم لفاظیهای اردوغان به کردستان عراق صادرات داشت و جایگزین خیلی کالاهای ایرانی شدن اجناس ترکیه. احترام یک طرفه به دست نمیاد ولی رابطه ایران و کردها کلا تاربخی هست و کردها بر خلاف خیلیهای دبگه به عنوان مثال آذربایجان نیومدن به طور رسمی در کتابهای درسی خاک ایران ذا ضمیمه خودشون کنن یا رابطه رسمی و علنی با اسرائیل داشته باشن، علیرغم اینکه بیشتر به کمک خارجی نیاز داشتن.
صهیب بابایی توسکی ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶
ایران از طریق ایجاد راه آهن بین ایران و اقلیم کردستان میتواند از نفوذ ترکیه در عراق بکاهد؟
فرهاد ۱۲ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۳
خوب وقتی داعش در ترکیه لانه کرد چرا صدایتان درنیامد اگر مشکلتان واقعا تروریسم است!؟
جواب به خوروش 5:52 ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۱
ترکها از دوران آشور و ایلام و اورارتو و ماننا صاحبان این کشور بوده اند ولی کوردها از هیندوستان به این مناطق آورده شده اند و ادعای خاک و کشور میکنند.
پاسخ به پانترکی که حتی هندوستان رو درست نمینویسه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۶
تازه قبل غزنوی ها هم اکراد حکومت داشتند مثل شدادیان. مروانیان. ورزینیان یا آل حسنویه روادیان. اردلان و مغری ها یا مکری ها همه اینا کرد بودند.
پاسخ به پانترکی که حتی هندوستان رو درست نمینویسه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۷
تو فقط اسم ترک رو برای من در دوران باستان پیدا کن. اگه راست میگی. فقط جعل نکن. دیگه آزادی