گزارش آسوشیتدپرس از رقیق سازی ذخایر اورانیوم غنی شده

کاهش توانایی هسته ای تسلیحاتی ایران تایید می شود

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۹۳۱۵۷۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی گزارشی را منتشر می کند که در آن تایید شده توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است زیرا موادی که می توانست در ساخت تسلیحات هسته ای کاربرد داشته باشد، رقیق شده است.
کاهش توانایی هسته ای تسلیحاتی ایران تایید می شود

دیپلماسی ایرانی: تا کمتر از یک ماه دیگر چهارمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+ 5 از زمان اجرای توافق ژنو، در وین، پایتخت اتریش برگزار می شود. مذاکراتی که هدف آن دستیابی به یک راه حل جامع برای مجادله هسته ای ایران است. در توافق هسته ای مقدماتی ژنو ایران و گروه 1+5 توافق کردند در مقابل اعمال محدودیت هایی در بخش هایی از برنامه های هسته ای ایران، بخشی از تحریم ها تعلیق شود. مقامات آمریکایی نیز که همچنان تحت فشار نئوکان ها قرار دارند تا از یک توافق هسته ای بد با ایران خودداری کند، ادعا می کنند توافق ژنو در به عقب راندن برنامه های هسته ای ایران نقش موثری داشته است. هرچند که مقامات تهران تاکید دارند پیشرفت های هسته ای ادامه دارد و تنها محدودیت هایی قابل بازگشت ایجاد شده است تا زمینه برای توافق هسته ای نهایی فراهم شود.

این در حالی است که دیپلمات های غربی مدعی شده اند آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی گزارشی را منتشر می کند که در آن تایید شده توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته ای به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است زیرا موادی که می توانست در ساخت تسلیحات هسته ای کاربرد داشته باشد، رقیق شده است. البته تهران همواره تاکید دارد که در برنامه های هسته ای خود اهداف صلح آمیز را دنبال می کند و همواره ادعای غرب مبنی بر احتمال تسلیحاتی شدن اهداف هسته ای اش را رد می کند.

آسوشیتدپرس که این گزارش را به نقل از دیپلمات ها منتشر کرده، می نویسد: رقیق سازی موادی که در تولید سلاح هسته ای کاربرد داشتند یکی از تعهدات ایران به موجب توافق هسته ای مقدماتی ژنو بود که در ماه نوامبر امضاء شد و از ماه ژانویه به اجرا درآمد. در مقابل این اقدام نیز بخشی از دارایی های نفتی بلوکه شده ایران آزاد شد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، نگرانی اصلی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که در غالب گروه 1+5 با ایران مذاکرات هسته ای را پیش می برند، ذخیره اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران بود که تنها یک گام تکنیکی از تبدیل به اورانیوم 90 درصدی که در ساخت سلاح هسته ای کارایی دارد، فاصله داشت. تا اواخر سال گذشته میلادی ایران ذخایر قابل توجهی از اورانیوم غنی شده 20 درصدی داشت که می توانست برای ساخت یک بمب هسته ای کافی باشد. اما به موجب توافق هسته ای مقدماتی ژنو ایران پذیرفت نیمی از ذخیره 200 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را برای سوخت راکتور به اکسید تبدیل کند. نیم دیگر این ذخیره نیز رقیق شد و به اورانیوم غنی شده با خلوص پایین تبدیل شد.

رقیق سازی موادی که در تولید سلاح هسته ای کاربرد داشتند یکی از تعهدات ایران به موجب توافق هسته ای مقدماتی ژنو بود که در ماه نوامبر امضاء شد و از ماه ژانویه به اجرا درآمد

تولید مواد هسته ای مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای از اورانیوم غنی شده با خلوص پایین به مراتب دشوار تر از تولید سلاح با ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی است. به این ترتیب زمان بیشتری برای ساخت سلاح مورد نیاز خواهد بود.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز یا فردا؛ گزارش جدیدی را منتشر می کند که در آن روند پایبندی ایران به توافق هسته ای ژنو شرح داده شده است. دو دیپلمات مطلع از گزارش آژانس در این زمینه اظهار داشتند که در این گزارش این نکته خاطرنشان می شود که ایران به تعهد خود در زمینه رقیق سازی ذخایر اورانیوم غنی شده عمل کرده و در عین حال روند اکسید سازی این ذخایر را نیز ادامه می دهد.

ایران و گروه 1+5 تا ماه ژوئن فرصت دارند تا به تمامی تعهدات خود طبق توافق ژنو عمل کنند. دیپلمات ها می گویند شواهد حاکی از آن است که ایران در حال عمل به تعهدات خود است و تصمیم گرفته است روند رقیق سازی را کامل کند تا به تمامی اقساطی که به طور گام به گام از دارایی نفتی 4 میلیارد و 200 میلیون دلاری ایران آزاد می شود، دست یابد.

این خبرگزاری آمریکایی در پایان گزارش خود می نویسد که ایران و گروه 1+5 علاقمند به دستیابی به یک توافق هسته ای جامع هستند که قرار است برنامه های غنی سازی اورانیوم ایران و دیگر فعالیت های هسته ای تهران را در مقابل لغو کامل تحریم ها، محدود کند. ضرب الاجل غیر رسمی برای دستیابی به این توافق ماه جولای است اما طرفین می توانند در صورت توافق شش ماه دیگر نیز مذاکره کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: توافق هسته ای مقدماتی ذخایر اورانیوم غنی شده رقیق سازی


نظر شما :