مذاکره با 1+5 سخت ولی رو به جلوست

۳۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۳۱۶۸۸ سرخط اخبار

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران که به استانبول سفر کرده بود، فرایند مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 را سخت ولی روبه جلو ارزیابی کرد. کمالوندی برای شرکت در پنجمین نشست صنعت هسته ای 2014 خاورمیانه و آفریقای شمالی (MENA) به استانبول سفر کرده بود.

وی در گفت وگو با ایرنا در آنکارا، درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص همکاری های مثبت ایران با آژانس گفت: ایران دو کار موازی با هم را در همکاری با آژانس و مذاکرات با گروه 1+5 به طور هماهنگ دنبال می کند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه ایران همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته و به تعهداتش عمل کرده است، افزود : ایران انتظار دارد براساس توافقات طرف مقابل هم به تعهدات و وظایف خود عمل کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص فرایند مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 اظهارداشت: مذاکرات در مسیری است که می توانیم بگوییم با سختی اما روبه جلو حرکت می کند.

او اضافه کرد: به نظر می رسد مسیر مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی را دور بعدی مذاکرات روشن خواهد کرد.

کمالوندی در خصوص جنجال رسانه های غربی در خصوص ساخت راکتور آب سنگین اراک گفت : مذاکره کننده های کشورمان در خصوص راکتور آب سنگین اراک همانند تبیین صریح دیگر مواضع کشورمان در برنامه هسته ای، این موضوع را نیز در مذاکرات مورد تاکید قرار داده اند.

وی اضافه کرد: برخی ملاحظات وجود دارد که در دور بعدی مذاکرات روشن تر خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در خصوص پنجمین نشست بین المللی زیرساختهای هسته ای در استانبول گفت: این نشست فرصتی مغتنم بود تا ضمن آگاهی از نزدیک از دیدگاه ها و فعالیتهای کشور میزبان ترکیه در خصوص برنامه های هسته ای و دیگر شرکت کنندگان، دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تبیین شود.

کمالوندی در سخنرانی خود در این نشست با ارائه آماری از روند روبه افزایش تقاضای جهانی انرژی و اعلام این مطلب که نیاز جمهوری اسلامی ایران نیز به موازات این روند و همچنین رشد اقتصادی کشور در حال افزایش است،گفت که تا سال 2030 ایران می بایست 120 هزار مگا وات برق برای اطمینان از توسعه کشور تولید کند و بر اساس محاسبات دقیق بر اساس مدلهای شناخته شده بین المللی بین حداقل 6 تا 15 درصد( بر اساس تعیین شاخص قیمت گاز) ،سهم انرژی اتمی خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه با اتصال نیروگاه هسته ای بوشهر به شبکه برق کشور علاوه بر افزایش ظرفیت یک هزار مگاواتی سالانه معادل 2 میلیارد لیتر نفت در کشور صرفه جویی شده و از انتشار 7 میلیون تن آلاینده در هوا جلوگیری می شود ،ضمن اشاره به برنامه های مختلف ملی در دوره های مختلف، افزود:ˈخوشبختانه با روی آوردن کشورهایی که خود صادرکننده نفت هستند به انرژی ، بهانه های قبلی کشورهای غربی در وارد آوردن فشار برای محدودسازی ظرفیت اتمی ایران بیشتر بی پایه شده است.ˈ

تنوع بخشی برنامه اتمی ایران (انرژی، بهداشت،کشاورزی ) و توانائی در حوزه های مختلف اکتشاف ، استخراج ،تولید سوخت و همچنین ظرفیت بالای نیروی انسانی کشور، اقتصاد روبه رشد باحدود یک هزارمیلیارد دلار تولید ناخالص ملی (بر اساس قدرت خرید) که ایران را به عنوان شانزدهمین اقتصاد جهان ارتقا داده از جمله محورهای این سخنرانی بود.

کمالوندی افزود: پیشرفت های خوب فناوری، ایران را در جایگاهی قرار داده که بتواند علاوه بر توسعه ظرفیت اتمی خود با این توسعه به بهبود شرایط اقتصادی منطقه و حتی سطح جهانی نیز کمک کند.

سخنگو و معاون روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به صدور فتوای تاریخی مقام معظم رهبری و مذاکرات در جریان با کشورهای 1+5 اظهار امیدواری کرد که با رفع نگرانی های برخی کشورها که از دید جمهوری اسلامی ایران بی پایه است ، زمینه برای تعاملی سازنده و عادلانه فراهم شود.

بنا بر این گزارش، این برای اولین مرتبه است که چنین کنگره بین المللی در ترکیه برگزار شده است.

در این کنگره آخرین فناوریها در زیرساخت انرژی هسته ای و صنعت استفاده از انرژی هسته ای در تولید برق به چالش کشیده شد.

این کنگره در حالی برگزار شد که ترکیه بعداز دهها سال تلاش در ساخت نیروگاههای هسته ای در این کشور قراردادی را با فدراسیون روسیه برای ساخت اولین نیروگاه هسته ای این کشور در منطقهˈ آک کویوˈ در بندر

مرسین واقع در کناره دریای مدیترانه منعقد کرده و این طرح 20 میلیارد دلاری در حال اجراست.

ترکیه به عنوان کشوری که در تامین انرژی بیش از 72 درصد به خارج وابسته است در نظر دارد در یک دوره میان مدت و بلند مدت یک چهارم نیاز خود به برق را از انرژی هسته ای تامین کند.

در این راستا ترکیه دومین نیروگاه هسته ای خود را در شمال و در کناره دریای سیاه با همکاری ژاپن و فرانسه خواهد ساخت.

ترکیه این دو نیروگاه را که سرمایه گذاری هنگفتی در حدود 40 میلیارد دلار خواهد داشت، از طریق الگوی ˈساخت، راه اندازی، انتقالˈ به شرکتهای سازنده واگذار کرده است.

در نشست دو روزه یادشده سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان علاوه بر ارائه اطلاعاتی از برنامه های ملی خود، از سازندگان، سرمایه گذاران و شرکتهای بزرگ دست اندرکار صنعت اتمی برای مشارکت در برنامه های توسعه ای خود دعوت کرده اند.

در این کنگره مسئولین مختلف برنامه های اتمی کشورهای مختلف از جمله مقاماتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور دارند.
 

کلید واژه ها: انرژی هسته ای


نظر شما :