انتخابات سوریه اخضر الابراهیمی را به آخر خط می‌رساند

تغییر معادلات با ماندن بشار اسد در قدرت

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۰۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود دلیل عدم اعلام استعفای اخضر الابراهیمی نبوود جانشینی به جای او تا به این لحظه است اگر چه برخی رسانه‌ها از کمال مرجان، وزیر امور خارجه سابق تونس به جای او سخن به میان می‌آورند.
تغییر معادلات با ماندن بشار اسد در قدرت

دیپلماسی ایرانی: بحران سوریه وارد روزهای حساس خود می شود. از یک سو قدرت حکومت بشار اسد روز به روز افزایش می یابد و پیش روی های میدانی اش به سمتی می رود تا دستاوردهای تازه ای را به نفع او رقم بزند و از سوی دیگر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری تحولات سوریه به سمتی می رود تا بسیاری از معادلات و رویاهای مخالفان بشار اسد نقش بر آب شوند. موضوعی که به روشنی خشم مخالفان بشار اسد را بر انگیخته و آنها به صراحت انتقادهای تندی را علیه بشار اسد بیان می کنند که بیش از هر چیز نشان از خشم آنها دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه نیز رفته رفته خود را به پایان راه نزدیک می بیند. از این روز صحبت از استعفای خود از سمتش می دهد و حتی برخی منابع خبری می گویند که اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که وی از سمت خود استعفا داده اما هنوز جانشینی به جای او یافت نشده است.

در همین رابطه منذر اقبیق، مشاور سیاسی احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری می گوید: «کسی چه در داخل سوریه چه در خارج از آن نمی تواند باور کند که چنین انتخاباتی زیر نظر حکومت بشار اسد برگزار شود. ما از راهی که آغاز کرده ایم باز نمی گردیم.»

وی در اقدامی که بیشتر حالت فرار رو به جلو را دارد همچنین می گوید: «فکر نمی کنم با برگزاری این انتخابات به روی زمین تغییری حاصل شود و مبارزه ما تا آخر تا زمانی که بتوانیم علیه حکومت بشار اسد پیروز شویم، ادامه خواهد یافت.»

این در حالی است که اخبار متعدد نشان می دهد که نیروهای مخالف اسد در حال تحمل شکست های سنگین در جبهه های مختلف سوریه به ویژه در حمص و حلب هستند و نیروهای ارتش وی پیشروی های بسیاری را در جبهه های مختلف داشته اند. در حالی که نیروهای مخالف نظامی اسد دچار اختلاف شده اند و دائما از نبود کمک های خارجی شکایت می کنند.

منابع غیر رسمی می گویند که ناآرامی های سوریه که از مارس 2011 آغاز شد و به سرعت به یک جنگ طایفه ای تمام عیار با حمایت کشورهای عربی و غربی تبدیل شد تا کنون 150 هزار قربانی در بر داشته است.

تا کنون یک نماینده مجلس سوریه آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و رقابت با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده است.

در ماه ژانویه نشست مخالفان سوری با نمایندگان حکومت بشار اسد در ژنو پس از برگزاری سه جلسه طولانی و چندین جلسه غیرعلنی به شکست انجامید و نتیجه ای به دنبال نداشت.

اقبیق همچنین مدعی می شود: «من نمی دانم در وضعیت فعلی که بسیاری از مردم سوریه در خارج از کشور و در ارودگاه های پناهندگان به سر می برند حکومت سوریه چگونه می تواند انتخابات برگزار کند. از نظر ما تنها راه ممکن برای پایان دادن به بحران سوریه انتقال قدرت و آغاز مسیر گذار کشور به دموکراسی حقیقی و آغاز بازسازی کشور بدون وجود بشار اسد و ارکان نظام او در قدرت است.»

اقبیق همچنین می گوید: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به معنای نادیده گرفتن توافقات ژنو است و ما نمی توانیم به هیچ وجه این مساله را بپذیریم.»

این در حالی است که هم مخالفان و هم حکومت بشار اسد و هم جامعه جهانی شکست مذاکرات ژنو 2 در ماه ژانویه گذشته را رسما پذیرفته اند.تا کنون یک نماینده مجلس سوریه آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و رقابت با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده است.

در همین رابطه اخضر الابراهیمی نیز نسبت به برگزاری این انتخابات در وضعیت فعلی ابراز نگرانی کرده است. وی پیش از این گفته بود: «برگزاری چنین انتخاباتی در چنین وضعیتی مغایر با نص و روح اعلامیه ژنو است.»

در عین حال خبرها حاکی از آن است که اخضر الابراهیمی از سمت خود استعفا داده است. وی که از آگوست 2012 جانشین کوفی انان شد به گفته یکی از دیپلمات های غربی استعفای خود را تقدیم کرده اما هنوز رسما اعلام نکرده است.

گفته می شود دلیل عدم اعلام استعفای او نبود جانشینی به جای او تا به این لحظه است اگر چه برخی رسانه ها از کمال مرجان، وزیر امور خارجه سابق تونس به جای او سخن به میان می آورند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد اخضر الابراهيمي


نظر شما :