جنایت بزرگ راستگرایان در روز مرگبار اوکراین

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۳۲۲۹۱ سرخط اخبار

در خشونت های روز جمعه در شرق و جنوب اوکراین ده ها نفر جان باختند. مرگبارترین حادثه در شهر اودسا اتفاق افتاده است. در به آتش کشیدن ساختمان اتحادیه کارگری در این شهر، 31 تن از مخالفان دولت در جریان آتش سوزی جان باختند. شهرهای شرقی اوکراین نیز شاهد درگیری بوده است.

به گزارش «تابناک» و به نقل از رسانه های بین المللی، شدت خشونت ها در شهر اودسا به مرحله بی سابقه ای رسیده است. راشا تودی گزارش داده است که حداقل 31 فعال مخالف دولت در ساختمان اتحادیه های کارگری اودسا در آتش جان باخته اند. تعدادی از این افراد، زنده زنده در آتش سوخته اند، تعدادی دچار خفگی شده و تعدادی دیگر در هنگام پایین پریدن از پنجره های ساختمان جان باخته اند. راشا تودی این خبر را به نقل از وزارت کشور اوکراین منتشر کرده است. طبق اخبار رسمی، چهل نفر نیز در این حادثه مجروح شده اند. ایجاد این آتش سوزی به گروه راست گرای «رایت سکتور» منتسب شده است.

حوادث مختلف اودسا در روز جمعه، 37 کشته و حدود 200 مجروح برجای گذاشته است که 22 نفر از آنها از نیروهای پلیس هستند. شورای شهر خبر داده است که حال 25 تن از مجروحان وخیم است.

 

پلیس در جریان این حوادث خونبار، 130 نفر را دستگیر کرده است و ده پرونده تحقیق با اتهاماتی از جمله قتل از پیش برنامه ریزی شده و خشونت علیه نیروهای مجری قانون را باز کرده است.

در جریان این خشونت ها، دو گروه در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که در یک طرف مخالفان جریانی قرار دارند که با تجمع در میدانی در کیف دولت پیشین اوکراین را ساقط کردند.

در همین حال منابع غربی، جریان دقیق تحولات منجر به آتش سوزی را مبهم می دانند و به درگیری دو طرف با بمب های بنزینی پیش از بروز آتش سوزی مرگبار اشاره می کنند.

دانیالو لوبکیوسکی معاون وزیر خارجه اوکراین، ضمن ابراز تاسف از حادثه اودسا به بی بی سی گفته است که روسیه در پشت این خشونت ها قرار دارد و از تحت کنترل بودن اوضاع خبر داده است. در مقابل، وزارت خارجه روسیه خشم خود از این حوادث را ابراز داشته و دولت کیف را به مسئولیت ناپذیری متهم کرده است.

پیش از این آتش سوزی نیز، چهار تن در جریان تبادل آتش بین طرفداران روسیه و دولت کیف در این شهر جنوبی اوکراین کشته شده بودند. این حادثه اولین ظهور چنین خشونتی در جنوب کشور بعد از هفته ها خشونت رو به گسترش در شرق کشور بود.

اودسا در جنوب اوکراین دارای جمعیت بزرگ روس زبان است.

جنایت بزرگ راستگرایان در روز مرگبار اوکراین
 

کلید واژه ها: اوکراین آتش سوزی اودسا


نظر شما :