شکایت روسیه از اوکراین به دادگاه اروپا

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۳۲۳۹۰ سرخط اخبار

روسیه قصد دارد علیه کی یف به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،پایگاه اینترنتی روسی آر.ب.ک  نوشت  : در این شکواییه از اروپاییها خواسته شده مقامات اوکراین را به خاطر دست داشتن در قتل عام اهالی اودسا و سایر شهرهای کشور به دادگاه فرا بخوانند.

به گفته مقامات روسیه دولت اوکراین با انداختن مسولیت به گردن مسکو برای توجیه کردن جنایات علیه مردم خود تلاش می کند.

طی زد و خوردهای دوم ماه مه ملی گرایان معترضان طرفدار روسیه را در ساختمان اتحادیه های کارگری محاصره کردند و آن را به آتش کشیدند. در نتیجه چهل و شش نفر کشته و دویست تن دچار سوختگی شدید شدند.

بر اساس گزارشهای غیر رسمی پلیس اودسا دستور داشته در این حادثه مداخله نکند.

خبر دیگر اینکه پس از آنکه مخالفان دولت غربگرای اوکراین با یورش به مقر پلیس اودسا شماری از طرفداران خود را آزاد کردند ، صدها تظاهر کننده اوکراینی  در اعتراض به آزادی آنها در یکی از میادین شهر اودسا تجمع کردند

اسلاویانسک در محاصره ؛ اما در دست مخالفان

با گذشت سه روز از آغاز عملیات ارتش اوکراین در شرق این کشور کنترل بسیاری از شهرها همچنان در دست مخالفان دولت غربگرای اوکراین است.

یورونیوز افزود : مخالفان دولت غربگرای اوکراین روز گذشته بدون هیچ مقاومتی مقر دادستانی نظامی دونتسک را اشغال کنند. آنها ضمن آتش زدن پرچم اوکراین خواستار برگزاری همه پرسی برای استقلال این منطقه شدند.

در حالی که ارتش اوکراین شهر اسلاویانسک را محاصره کرده است ،  درگیری میان نیروهای ارتش و مخالفان ادامه دارد.

نظامیان اوکراینی با ایجاد ایست بازرسی در دو کیلومتری شهر، تمام خودروها را در جاده اصلی اسلاویانسک به دونتسک به دقت کنترل می کنند.

"آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین، روسیه را عامل این جنجال دانست و گفت : روسیه قصد دارد استقلال اوکراین را متزلزل کند.

روسیه به مذاکرات میان دولت اوکراین و نمایندگان مناطق جنوب شرقی این کشور مانند ماریوپل اعتراض کرده است.

کرملین روز یکشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکشنبه درباره بحران اوکراین تلفنی گفتگو و بر ضرورت اقدام موثر بین المللی برای کاهش تنش در این خصوص تاکید کردند. 

پوتین و مرکل همچنین درباره صادرات گاز روسیه و انتقال آن به اروپا بر اساس نتایج نشستی که اخیرا در ورشو برگزار شد گفتگو کردند.  روسیه در پی تشدید اختلافات بین مسکو و اوکراین و اتحادیه اروپا به علت صادرات گاز روسیه ، روز جمعه در ورشو تهدید کرده بود اگر بهای گاز خود را دریافت نکند انتقال گاز طبیعی به اوکراین را در ماه ژوئن متوقف خواهد کرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان یکشنبه گفت انتظار می رود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و «دیدیه بورک هالتر» رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا هفتم مه در ملاقاتی در مسکو ، درباره برگزاری «گفتگوی ملی» در اوکراین تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، مذاکره کنند.

«کریستین ویتز» سخنگوی مرکل پس از گفتگوی تلفنی صدراعظم با پوتین گفت: «آنها درباره تشکیل میزگردهایی تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکره خواهند کرد که در آنها مقدمات گفتگوی ملی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین فراهم خواهد شد.» انتخابات ریاست جمهوری اوکراین قرار است 25 مه برگزار شود.

خبر دیگر استیون هارپر نخست وزیر کانادا اعلام کرد محدودیت هایی علیه فعالیت شانزده بانک و شرکت روسی اعمال و نام آنها به زودی منتشر خواهد شد.

به گفته این مقام  این تدابیر به منظور اعمال فشار اقتصادی بر دولت و مقاماتی به کار گرفته می شود که مسئولیت بحران اوکراین به گردن آنهاست.

کلید واژه ها: اوکراین اودسا


نظر شما :