خبر مقام اروپایی از استیصال غرب در برابر سوریه

اروپا واقعیت انتخاب مجدد اسد را پذیرفته است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۳۲۴۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستانی‌ها و برخی اعراب دیگر گفتند که امور برای امریکایی‌ها به اندازه‌ای پیچیده شده است که حتی نمی‌خواهند کوچکترین کلمه‌ای درباره موضوع سلاح بشنوند.
اروپا واقعیت انتخاب مجدد اسد را پذیرفته است

دیپلماسی ایرانی: یکی از مسئولان اروپایی در جایش جابه جا می شود و برگه هایش را ورق می زند. تلاش می کند از سوال خبرنگار روزنامه الاخبار درباره آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و اتفاق جاری در این کشور فرار کند. کمی از فنجان موجود در قهوه اش را می نوشد، دستش را باز می کند و در هوا می چرخاند و می گوید: «می خواهید بیشتر از این چه کار کنیم؟ هر چیزی که ممکن بود، انجام دادیم، اما اوضاع تغییر کرد و اکنون نیز بعد از تحولاتی که در اوکراین پیش آمد، می رود که پیچیده تر شود. جبهه ای از دمشق تا بیروت و تهران و کیف ... به وجود آمده است که همه شده اند یک جبهه.»

وی در پاسخ این سوال که آیا جنگ سوریه به آخر خط رسیده است یا این که ادامه خواهد یافت، فنجان قهوه اش را دو بار در هوا می چرخاند و بعد از آن که آرامشش را باز می یابد، می گوید: «اجازه بده چیزی را به تو بگویم. شاید ما الآن، فعلا، در برابر راه بسته ای باشیم. و بی شک اسد نامزد خواهد شد و همچنان در قدرت خواهد ماند. اما قطعا نمی تواند همانند گذشته بر سوریه حکومت کند. ملت علیه او هستند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا شما افکار عمومی سوریه را به دو بخش تقسیم می کنید، می گوید: «این منطق امور است!»

خبرنگار الاخبار به یاد این مسئول اروپایی که نامی از او نمی آورد، می رساند که در ابتدای سال 2012 گفته بود که «رئیس جمهوری سوریه رفتنی است، راهی جز این ندارد، مساله رفتن او فقط محدود به چند ماه شاید هم چند هفته باشد.»

بیشتر دگرگون می شود. خود را نزدیک میز می کند و حالت دفاعی به خود می گیرد. کمی صدایش را بالا می برد و می گوید: «بله نتوانستیم به این هدف برسیم شاید هم در آینده هم نتوانیم این هدف را محقق کنیم. می خواهید با آقای ولادیمیر پوتین و دوستان چینی اش چه کنیم؟ مانع صدور هر گونه تصمیمی علیه حکومت سوریه شدند؟ می خواهید با مخالفان از هم پاشیده که نه طرحی دارند و نه رهبری کاریزماتیک و هر روز با خودشان می جنگد، چه کنیم؟ با تروریسم چه کنیم؟ اسد توانست کنترل درگیری را به دست بگیرد و حمایت پوتین و ایران و عراق نوری مالکی و مبارزان حزب الله را به دست آورد، شاید حمایت دیگران را هم داشته باشد. بعضی از اعراب به ما یک چیز می گویند و عکس آن را انجام می دهند.»

پیشنهاد دادیم که کنفرانس ژنو 2 را دوباره زنده کنیم و طی آن بگوییم بشار اسد در منصبش بماند بدون این که انتخاباتی برگزار شود. پاسخ مسکو و تهران بر این بود که بشار اسد همانند هر شهروند سوری حق دارد نامزد انتخابات شود و بهتر است اجازه دهیم ملت سوریه خود تصمیم بگیرند که چه کسی برایشان بهتر است.

وی سپس به این مساله که انتخاب بشار اسد برای سومین بار به عنوان رئیس جمهوری سوریه واقعیتی است غیر قابل انکار، اطلاعات دقیقی را از مشاوره های امریکایی – اروپایی که چند هفته پیش حول انتخابات ریاست جمهوری سوریه جلسه ای برگزار کردند، ارائه می دهد و می گوید: «بعد از آن جلسه یکی از مسئولان امریکایی به همتایان اروپایی اش می گوید: ما به روس ها و ایرانی ها پیشنهاد دادیم که کنفرانس ژنو 2 را دوباره زنده کنیم و طی آن بگوییم بشار اسد در منصبش بماند بدون این که انتخاباتی برگزار شود. پاسخ مسکو و تهران بر این بود که بشار اسد همانند هر شهروند سوری حق دارد نامزد انتخابات شود و بهتر است اجازه دهیم ملت سوریه خود تصمیم بگیرند که چه کسی برایشان بهتر است.»

این مقام اروپایی در ادامه می گوید: «در طول کنفرانس ژنو 2 برای ما روشن شد که مسکو از نامزدی اسد حمایت می کند برای این که بدیلی به جای آن نمی بیند. در ابتدای بحران سوریه رهبری روسیه آمادگی بیشتری برای گفت وگوهای احتمالی سیاسی متعدد از جمله آینده رئیس جمهوری سوریه داشت. شاید حرفشان صحیح بود یا شاید هم می خواستند ما را فریب دهند، اما بیش از همه آمادگی این کار را داشتند. در ژنو تصویر کاملا عوض شد. روشن شد که پوتین بیش از هر زمانی بر حفظ بشار اسد اصرار دارد و بیشتر از هر زمانی برای دفاع از او تلاش می کند. روس ها به صراحت به ما گفتند: توهم نداشته باشید که میان حکومت سوریه یا اسد یا ارتش با اسد تفاوت است. رئیس جمهور در حال حاضر سنبل هر دو نهاد است. بعد پیشنهاد دادیم که ارتش به قوت خود باقی بماند و یکی نفر از طایفه علوی از میان نظامیان به عنوان جانشین بشار اسد تعیین شود بدون این که تحولی ریشه ای در بنیه نظامی ایجاد شود. جواب روس ها به ما این بود که در حال حاضر هیچ جایگزینی به جای اسد وجود ندارد و به مصلحت همه است که در حال حاضر به مبارزه تروریسم برخیزند تا فشارهای نظامی بر ارتش سوریه و حکومت آن کاسته شود.»

وی سپس می گوید: «عربستانی ها و بعضی دیگر از اعراب به ما گفتند که می توانند موازنه نظامی در دو جبهه جنوب و شمال را بشکنند و می توانند سلاح های پیشرفته را به برخی از طرف های مسلح معتدل برسانند. بعدا فهمیدیم که هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن سلاح به دست تروریست هایی که می خواهند بر میدان مسلط شوند، شود، همچنین به ما گفته شد که گشودن جبهه مرزی درعا در جنوب سوریه نیز کاملا مردود است برای این که عواقب آن بر اردن بسیار خطرناک خواهد بود. همچنین گزارش های امنیتی به ما رسید که می گفت تروریست ها به روشنی در حال دسیسه چینی هستند و بسیار سخت است که مجموعه های مستقل بتوانند بر آنها تاثیر بگذارند. همچنین اطلاعاتی افشا شد که مافیاها تلاش می کنند سلاح و گروه های نظامی و امرای جنگ را به سمت سوریه قاچاق کنند. امور بیش از پیش پیچده شدند، در حالی که ارتش سوریه و هم پیمانانش از حزب الله و مبارزان عراقی و ایرانی و دیگران روز به روز در حال پیشروی در بسیاری از محورها بودند. بعدا عربستانی ها و برخی اعراب دیگر نیز گفتند که امور برای امریکایی ها به اندازه ای پیچیده شده است که حتی نمی خواهند کوچکترین کلمه ای درباره موضوع سلاح بشنوند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد سوريه


نظر شما :