«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۳۲۴۷۳ سرخط اخبار

برگزاری دور جدید مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و 1+5 در نیویورک، اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، سخنان مذاکره کننده ارشد ایران درباره موانع توافق هسته ای، بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران در مجلس شورای اسلامی و سفر سوزان رایس به سرزمین های اشغالی با موضوع ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران
 
به گزارش «تابناک»، مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای ایران، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «ترند» به موضوع برگزاری دور جدید مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و گروه 1+5 پرداخته و می نویسد این گفت و گوها در نیویورک و در حاشیه سومین جلسه کمیته آماده سازی بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای انجام گرفته است. ترند با اشاره به سخنان حمید بعیدی نژاد، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران می نویسد دو طرف مشغول انجام مذاکرات فنی و کارشناسی هستند تا موضوعات فنی و کارشناسی مدنظر را برای دور جدید مذاکرات دو طرف آماده کنند.
 
«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران
 
از سوی دیگر، روسیه به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 نسبت به دور جدید مذاکرات هسته ای ابراز خوشبینی و اطمینان کرده است. روزنامه «مسکو تایمز» به نقل از مذاکره کننده ارشد روسیه در 1+5 می نویسد ایران و شش قدرت جهانی می توانند در دور جدید مذاکرات در وین، درباره بخش هایی از متن توافقنامه نهایی به توافق دست یابند. سرگئی ریابکف ضمن بیان اینکه در حال حاضر هیچ متن مشترک مورد توافقی میان دو طرف وجود ندارد، گفته در صورتی که در این دور از مذاکرات چنین متنی تدوین شود، نتیجه خوبی خواهد بود. وی ابراز امیدواری کرده در وین دستکم درباره بخش هایی از متن نهایی توافق حاصل شود.
 
«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران
 
در مطلب دیگری در همین حوزه، روزنامه «گاردین» سخنانی از معاون وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که درباره موانع موجود پیش روی مذاکرات هسته ای سخن گفته است. این روزنامه به نقل از سید عباس عراقچی می نویسد توافق هسته ای ایران، از سوی «نیروهای تاریکی» مورد تهدید قرار دارد. به گفته وی، نیروهای تاریکی درصدد هستند تا تلاش های صورت گرفته برای رسیدن به یک توافق تاریخی میان ایران و غرب را بی اثر سازند. به نوشته گاردین، عراقچی با بیان اینکه برخی در داخل و خارج خواهان حل و فصل موضوع هسته ای به شیوه صلح آمیز نیستند، گفته با این حال، تیم مذاکره کننده ایران مورد حمایت اکثریت مردم و همچنین بدنه حاکمیتی ایران قرار دارد. 
 
«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران
 
اما در میان دیگر مطالب، سخنان روز گذشته وزیر خارجه ایران در مجلس شورای اسلامی، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «جروزالم پست» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد وزیر خارجه ایران معتقد است که توانسته جلوی تلاش های رژیم اسرائیل برای ترسیم چهره ای خطرناک از ایران را بگیرد. این روزنامه می افزاید ظریف ضمن دفاع از عملکرد خود در مجلس ایران گفته نتانیاهو به شکلی بی شرمانه به صحنه سازی علیه ایران پرداخته و ادعا می کند ایران خواستار دستیابی به سلاح هسته ای و برپا کردن هولوکاستی دیگر است.  
 
«نیروهای تاریکی» در پی ضربه زدن به توافق هسته‌ای ایران
 
در نهایت، خبرگزاری «رویترز» به موضوع سفر سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی و ارتباط این سفر با ایران پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در سرزمین های اشغالی خواهد بود تا ضمن ملاقات با مقامات اسرائیلی، درباره طیفی از موضوعات، از جمله ایران با آن ها گفت و گو کند. با این حال، سخنگوی کاخ سفید مدعی شده رایزنی های رایس با مقامات اسرائیلی، سبب شکل گیری تحولی جدید در زمینه مذاکرات هسته ای ایران نخواهد شد.

کلید واژه ها: دور جدید مذاکرات وزیر خارجه ایران رایس ایران


نظر شما :