رضایت اسرائیل در قبال ایران خریدنی نیست!

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۳۲۶۰۷ سرخط اخبار

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد تا در مورد تازه ترین پیشرفت ها در مذاکرات هسته ای با ایران، جلسه ای با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل داشته باشد. رایس که در این سفر از همراهی وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا برخوردار بود تمام حرف های لازم در مورد روابط آمریکا-اسرائیل و مسائل مربوط به تهدید هسته ای ایران را مطرح کرد.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از کامنتری، رایس به نتانیاهو اطمینان داد که آمریکا متعهد به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است و همچنین بر ارزش کمک مالی آمریکایی که به اسرائیل اعطا می شود اشاره کرد. همانطور که «تایمز آو اسرائیل» گزارش داد:

«رایس تاکید کرد که این توافق جدید «مجموع سرمایه گذاری ما در گنبد آهنین که زندگی تعداد بی شماری از اسرائیلی ها را نجات می دهد، به حدود 900 میلیون دلار رسیده و این نشانه ای از تداوم تعهد ما به تامین امنیت اسرائیل است.»

وی در ادامه افزود: «هر یک دلار آمریکایی که صرف امنیت اسرائیل می شود، سرمایه گذاری در حفظ منافع مردم ما است. چه مسئله بازداشتن راکت ها از ورود به قلمرو مردم اسرائیل یا دفاع در برابر تهدیدات رو به افزایش موشک های بالستیک در منطقه باشد، چه پیشبرد تعهد ما در دفاع از آزادی و دموکراسی.»»

حق با رایس است اما تا جایی که پول صرف شده برای تقویت توانمندی دفاعی متحد آمریکا، تقویت منافع امنیتی این کشور را به دنبال داشته باشد. این صحبت ها ممکن است مورد استقبال قرار گیرند اما برای کاهش نگرانی های اسرائیل در مورد مذاکرات هسته ای با ایران که طی هفته جاری برگزار می شود، کافی نخواهد بود.

همانطور که هاآرتص گزارش داد، نتانیاهو پس از جلسه با رایس بار دیگر نگرانی های خود در مورد ورود آمریکا به یک «توافق بد» با ایران را تکرار کرد. در حالیکه رسانه های غربی تقریبا نسبت به هرآنچه نخست وزیر اسرائیل در اینباره گفته، بی توجه بوده اند، حقیقت این است که توافقی که به عقیده تمام ناظران آگاه، هم دولت اوباما و هم متحدان اروپایی آن به دنبالش هستند در نهایت توافقی است که به ایران اجازه می دهد سانتریفیوژهای خود را حفظ کند و غنی سازی اورانیوم را ادامه دهد. در چنین شرایطی آمریکایی ها باید دریابند لطمه ای که مذاکره با ایران به امنیت اسرائیل خواهد زد را نمی توان حتی با سخاوتمندانه ترین کمک های واشنگتن جبران کرد.

این سفر رایس دربرگیرنده تاکتیک آشنای اوباما برای مقابله با اسرائیل است. دولت اوباما، اسرائیل را از موضع روند مذاکرات صلح با فلسطین تحت فشار قرار می دهد، به افشاگری گزینشی و گمراه کننده در مورد مذاکرات می پردازد (همان اقدامی که مارتین ایندک پس از شکست طرح سازش جان کری، وزیر خارجه آمریکا صورت داد) و مذاکراتی را با ایران ادامه می دهد که مشخص است در نهایت زیرساخت های هسته ای تهران را بی عیب باقی می گذارد و شرایطی را ایجاد می کند که موجودیت این رژیم یهودی مشروط به توانمندی واشنگتن در امضای توافقنامه ای با ایران شود که ممکن است قابل اجرا نباشد. و در نهایت، اسرائیلی ها باید ممنون اوباما باشند که دولتش هنوز متحد آنها است و پول بیشتری را صرف پروژه های مهمی چون گنبد آهنین می کند.

سیستم گنبد آهنین بخش کلیدی استراتژی دفاعی اسرائیل است. تقویت اتحاد امنیتی با اسرائیل از سوی دیگر روسای جمهوری آمریکا نیز حفظ شده اما اوباما حجم قابل توجهی از کمک مالی را صرف این گونه پروژه ها کرده است. زمانیکه از این زاویه به مسئله نگاه می کنیم، می توان درک کرد که چرا برخی مقامات اسرائیلی ارزش کمک های مالی هنگفتی که دولت اوباما به این رژیم اعطا می کند را زیر سوال می برند. کارولین گلیک در شماره هفته گذشته جورازلم پست نوشت: زمانیکه در مورد دیدگاه انزواطلبانی چون سناتور راند پل که مخالف کمک های خارجی از جمله کمک به اسرائیل است بحث می کنیم، این مسئله «استقلال استراتژیک» اسرائیل را تضعیف می کند.

با توجه به اهمیت تسلیحاتی مانند گنبد آهنین که راه اندازی آن تنها به واسطه کمک های آمریکا ممکن شده، نمی توان بر موضع ضدکمک رسانی راند پل صحه گذاشت. اسرائیل هنوز استطاعت پایان دادن به روند دریافت کمک نظامی از آمریکا را ندارد.

دولت اوباما هنوز بر پایه این فرض که حفظ جریان ارسال دلارهای آمریکایی به تل آویو می تواند پوششی برای گناهانش باشد، فعالیت می کند و بر این اساس حتی تا انجام تحرکاتی برای آشتی با نظام ضدیهودی در تهران پیش رفته است. اما باوجود اینکه نتانیاهو تمام تلاش خود را می کند تا به طعمه اوباما تبدیل نشود، باید بداند که ممکن است به زودی توازن میان کمک های آمریکا و خیانت دیپلماتیک با ایران به اوج برسد. اصلا مشخص نیست که اسرائیل به اعتقاد نتانیاهو چه توانایی برای پاسخگویی به یک «توافق بد» با ایران دارد اما هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود، باز هم هیچ کس در واشنگتن نباید این خیال واهی را در سر بپروراند که رضایت اسرائیل از یک توافق هسته ای با ایران را می توان با یک سیستم ضدموشکی خرید.
 

کلید واژه ها: رایس نتانیاهو گنبد آهنین


نظر شما :