بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۳۳۰۷۲ سرخط اخبار

بازتاب سخنان رئیس جمهور ایران درباره بخت موفقیت مذاکرات هسته ای، وعده چین برای کمک به پیشبرد روند مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵، تحلیل یک نشریه آمریکایی از شرایط لازم برای توافق جامع هسته ای و واکنش وزارت خارجه افغانستان به برخی شایعات درباره استفاده ایران از شهروندان این کشور در سوریه، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای
 
به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران درباره چشم انداز رسیدن به توافق نهایی هسته ای، از جمله مهم ترین موضوعات مربوط به ایران است که امروز مورد توجه مطبوعات جهان قرار گرفته است.

روزنامه «دیلی استار» لبنان ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته، با وجود دشواری های موجود در مسیر مذاکرات هسته ای، نسبت به رسیدن به توافق جامع با قدرت های جهانی امیدوار است.

این روزنامه اشاره می کند، به گفته روحانی، رسیدن به توافق به نفع هر دو طرف مذاکرات است. دیلی استار در ادامه گزارش مختصری از روند دور اخیر مذاکرات ایران و ۱+ ۵ منتشر کرده است.
 
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای
 
خبرگزاری «رویترز» به سخنان روحانی توجه نشان داده و می نویسد، رئیس جمهور ایران گفته کشورش متعهد به حل موضوع هسته ای از طریق مذاکرات با کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ است.
 
این خبرگزاری به نقل از روحانی می نویسد: «هدف جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای بوده و خواهد بود. ما این حق مردم خود را پیگیری خواهیم کرد. اما در عین حال، ما خواستار آن هستیم که با گفت و گو به توافقی دست یابیم که در راستای منافع همه طرف ها باشد». روحانی همچنین گفته، با وجود مشکلات موجود در مسیر مذاکرات، به خواست خدا این مذاکرات به نتیجه رسیده و به توافق جامع منجر شود.
 
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای
 
در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری کویت از وعده چین برای کمک به پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، دولت چین ابراز امیدواری کرده، همه طرف های درگیر در مذاکرات هسته ای، بتوانند اراده سیاسی خود را در قالب یک توافق دارای منفعت دوجانبه تجلی بخشند که به کاهش تنش ها بر سر موضوع هسته ای ایران منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این موضوع افزود : «چین امیدوار است که آن ها بتوانند به مذاکرات خود بر پایه مبنایی مشترک ادامه داده و نگرانی های یکدیگر را درک کنند». وی همچنین گفته، چین «انرژی مثبت» خود را صرف تسهیل روند مذاکرت خواهد کرد.
 
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای
 
اما نشریه «نیشن»، گزارشی تحلیلی از روند دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران منتشر کرده و از وارد شدن مذاکرات به مرحله دشوار سخن گفته است. این نشریه اشاره می کند، با نگاهی به موضع گیری ها و اظهارنظرهای مقامات ارشد آمریکایی حاضر در مذاکرات، جنبه ای از بدبینی نسبت به دور اخیر گفت و گو ها به چشم می خورد؛ اما این موضوع نباید سبب این نتیجه گیری شود که مذاکرات، در نهایت ـ پس از دوره شش ماهه و یا تمدید دوره شش ماهه توافق ژنو ـ به موفقیت نخواهد رسید.

به باور این نشریه، مهم ترین چیزی که برای موفقیت مذاکرات مورد نیاز است، بردباری و همچنین تلاش برای جلوگیری از اقدامات عناصر تندرو، به ویژه لابی صهیونیستی آمریکا و نیز سیاستمداران جنگ طلب کنگره آمریکاست. 
 
بازتاب سخنان رئیس‌جمهور درباره چشم‌انداز توافق هسته‌ای
 

در پایان در میان دیگر موضوعات، باید اشاره کرد که انتشار برخی شایعات درباره استفاده ایران از شهروندان افغانی برای نبرد در سوریه، توجه بسیاری از مطبوعات افغانستان را به خود جلب کرده است؛ اما در واکنش به این شایعات، روزنامه «افغانستان تایمز» بیانیه وزارت خارجه این کشور را مورد توجه قرار داده که در آن، این موضوع تکذیب شده است.

به نوشته این روزنامه، وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده، هیچ گونه شواهدی که ثابت کند ایران از مهاجران افغان برای نبرد در سوریه استفاده می کند، نیست. در این بیاینه آمده که سفارت افغانستان در تهران، این موضوع را بررسی کرده و به هیچ شواهدی برای اثبات آن دست نیافته است.

کلید واژه ها: چین هسته ای رئیس جمهور ایران


نظر شما :