السیسی رسما رئیس‌جمهور مصر شد

۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۵۳ کد : ۱۹۳۳۸۰۹ سرخط اخبار

رئیس کمیته انتخابات مصر دقایقی پیش میزان مشارکت مردم در ا انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۴۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه مصراوی، رئیس کمیته انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که در عملیات رای گیری و شمارش آرا با مشکل مواجه شدیم و کمیته انتخابات راه امنی که انتخابات را از هرگونه شکایت ها دور نگه دارد را انتخاب کرد.

رئیس کمیته اننتخابات مصر در ادامه افزود: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در مصر بی سابقه بود و به صورت کاملا سالم برگزار شد.

وی در ادامه افزود: مردم رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و تنها پارلمان مانده که آن را تائید کند.

کمیته انتخابات مصر میزان مشارکت مردم در این انتخابات را 47 درصد اعلام کرد و گفت: عبدالفتاح السیسی با کسب بیش از 96درصد آرا رسما رئیس جمهور مصر شد.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر تاکید کرد: انتخابات مصر را یک روز به این دلیل تمدید کردیم تا به همه فرصت مشارکت داده شود.

وی در ادامه افزود: نتایج 9 حوزه رای گیری در مناطق مختلف مصر باطل است.

رئیس کمیته عالی انتخابات مصر گفت: عبدالفتاح السیسی در انتخابات مصر بیش از 23 میلیون رای کسب کرد.

نگاهی به زندگی ژنرال

از 30 ژوئن 2013 نام فردی در صحنه سیاسی مصر ظاهر  شد که تصور نمی شد امروز مطرح ترین گزینه برای تصدی ریاست جمهویر مصر باشد.  وزن و نقش و حضور وی در صحنه سیاسی به حدی بزرگنمایی شد تا به حد  اسطوره سازی درباره وی انجامید و به ملت مصر اینگونه القا شد که ناجی و امید آینده مردم مصر است، اینکه وی نامزد مردم دارای محبوبیت گسترده مردمی و رئیس جمهوری آینده مصر است.  در تمام این مرحله چنان چهره درخشانی از السیسی به نمایش درآمد و اینگونه تبلیغ شد که وی نامزد ملت و دارای محبوبیت بسیار گسترده ای است و رئیس جمهور آینده مصر بدون هرگونه شک و تردید و بدون هرگونه رقیب است حتی برخی از کسانی که به احتمال نامزدی خود اشاره می کردند، در معرض هجمه سازمان یافته رسانه ای قرار گرفتند که در نهایت مجبور به انصراف از نامزدی و حمایت از السیسی شدند.
طرفداران مرسی، السیسی را رهبر کودتا و نامزد ارتش می دانند و معتقدند السیسی از همین حالا و پیش از انتخابات ریاست جمهوری آتی رئیس جمهور است، انتخاباتی که از نظر حامیان اخوان، انتخابات نمایشی و نتیجه آن از همین حالا مشخص است.

عبدالفتاح السیسی در 19 نوامبر 1954 میلادی در قاهره به دنیا آمد و در سال 1977 به ارتش مصر پیوست. وی در 12 آگوست 2012 از سوی محمد مرسی رئیس جمهوری سابق، جای محمد حسین طنطاوی را در وزارت دفاع گرفت. وی تا 25 مارس 2014 که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، در این سمت قرار داشت و پیش از اعلام نامزدی، استعفا کرد.
السیسی پیش از آنکه به مقام وزارت دفاع برسد، در دولت هشام قندیل نخست وزیر پیشین مصر به عنوان مدیر یگان اطلاعات نظامی ارتش خدمت می کرد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم نظامی از دانشگاه ارتش در قاهره گرفت و برای ادامه تحصیل راهی انگلیس شد و در سال 1992 توانست مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم نظامی را کسب کند. ارتشبد السیسی علاوه بر تحصیل در انگلیس، به آمریکا نیز سفر کرد و آنجا دوره های آموزشهای ویژه نظامی را پشت سر گذاشت.

مهمترین لحظه زندگی ژنرال

مهمترین لحظه زندگی نظامی السیسی، سوم جولای 2013 بود که محمد مرسی همان کسی که وی را به عنوان وزیر دفاع برگزیده بود، از مقام خود عزل کرد و عدلی منصور را به جای وی به عنوان رئیس جمهوری موقت منصوب کرد. البته السیسی و دیگر نظامیان ارشد مصر برای حل بحران سیاسی مصر، 48 ساعت به مرسی اولتیماتوم داده بودند که پس از این اولتیماتم، وی را برکنار کردند. حامیان مرسی از این اقدام به عنوان کودتا و مخالفانش به عنوان انقلاب جولای یاد می کنند.
عدلی منصور هم پاداش السیسی را با اعطای درجه ارتشبدی به وی در 27 ژانویه گذشته داد.

کلید واژه ها: مصر السیسی انتخابات مصر مرسی


نظر شما :