رایس: به همکاری با مسکو در مذاکرات ایران ادامه می‌دهیم

۲۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۳۴۲۶۷ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی آمریکا در یک سخنرانی گفت که واشنگتن علی رغم اختلافات با روسیه در موضوعات روسیه و اوکراین همکاری با این کشور درباره برنامه هسته ای ایران را ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در «کنفرانس سالانه مرکز امنیت نوین آمریکا» درباره مسائل مختلف ایران اظهار نظر کرد.

خانم رایس این اظهارات را دو روز پیش در این مرکز ایراد کرده اما بیانیه کامل اظهارات وی در این کنفرانس روز گذشته روی وب سایت کاخ سفید قرار گرفته است. در زیر به مشروح اظهارات این مقام آمریکایی درباره مسائل مختلف ایران اشاره شده است.

سوزان رایس در بخشی از اظهاراتش درباره لزوم توسل به همکاری در خاورمیانه گفت: «35000 نیروی آمریکایی مستقر در خلیج برای یادآوری روزانه تعهد ما به امنیت منطقه بوده و شاهد آشکاری بر این امر است که آمریکا برای دفاع از منافع اصلی اش، خواه نابودی القاعده باشد یا جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای، آمادگی دارد.»

خانم رایس در ادامه اظهاراتش بر «تعهد قاطعانه» آمریکا برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرد و افزود واشنگتن همواره از مشروعیت اسرائیل و امنیت این رژیم در سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی دفاع خواهد کرد.

مشاور اوباما در مسائل امنیت ملی سپس به موضوع سوریه پرداخت و ضمن انتقاد از اقدامات روسیه و چین برای وتوی قطعنامه های ضد سوری گفت واشنگتن علی رغم حمایت های روسیه و ایران از دولت سوریه به کمک رسانی به مخالفان سوری از طریق گروه لندن 11 ادامه خواهد داد.

خانم رایس گفت که آمریکا هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ سیاسی حمایت از «مخالفان میانه رو سوری» را افزایش خواهد داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه اظهاراتش علی رغم اشاره به مخالفت های واشنگتن با مسکو در تحولات اوکراین، گفت: «علی رغم اینکه ما با روسیه در موضوعات سوریه و اوکراین مخالف هستیم، به همکاری با این کشور برای نابودی سلاح های شیمیایی اسد و جلوگیری از دست یابی ایران به بمب هسته ای ادامه می دهیم.»

رایس ادامه داد: «ما موفق به ایجاد ساختاری بی سابقه از تحریم ها برای اعمال فشار بر ایران و در عین حال باز گذاشتن باب دموکراسی شدیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: «در نتیجه این امر، ما با همکاری با 1+5 توانستیم پیشرفت ایران به سمت سلاح هسته ای را متوقف کرده و آن را در جنبه های اصلی به عقب برگردانیم. اکنون ما در حال آزمون این هستیم که آیا می توانیم به راه حلی جامع دست پیدا کنیم که نگرانی های بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را حل و امنیت مشترک ما را تضمین کند یا خیر.»

منظور خانم رایس از «نگرانی های بین المللی» ادعاهایی است که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران مطرح می کنند.

این کشورها می گویند برنامه هسته ای ایران لفافه ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست یابی به سلاح هسته ای است. اما جمهوری اسلامی ایران همواره این ادعاها را رد می کند.

ایران می گوید برنامه هسته ایش صلح آمیز بوده و در راستای تأمین انرژی و مصارف دارویی است. این کشور از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) است که به کشورها حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز را می دهد.

 

کلید واژه ها: رایس


نظر شما :