در ریاض همه واشنگتن را به باد انتقاد گرفتند

عصبانیت عربستانی‌ها از جان کری

۰۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۳۵۰۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستانی‌ها با سرزنش به جان کری گفتند که سیاست‌های تردیدآمیز امریکا سبب شده که منطقه شاهد ناآرامی‌ها و شورش‌های سیاسی و مخاطرات امنیتی شود که تهدیدی برای هم‌پیمانان ایالات متحده امریکا و دوستانش در جهان عرب است.
عصبانیت عربستانی‌ها از جان کری

دیپلماسی ایرانی: "مذاکرات سختی بود"، این عبارتی است که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا جمعه در جده درباره مذاکراتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و دیگر ارکان حکومت عربستان بیان داشت.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، این مواضع را جان کری در واکنش به انتقادهای عربستانی ها که از مذاکرات وزیر امور خارجه امریکا در بغداد و اربیل در عراق راضی نبودند، بیان داشت. کری در بغداد بر تشکیل حکومتی که همه گروه های عراقی با همه طیف ها و جریان های ملی در آن مشارکت داشته باشند، تاکید کرده بود که این موضع به هیچ وجه باب میل عربستانی ها نیست. عربستانی ها به دنبال تشکیل حکومتی در عراق هستند که شیعیان در آن دست بالایی نداشته باشند و نوری مالکی نیز در آن جایی نداشته باشد.

کری در دیدار با نوری مالکی به او توصیه کرده بود که در اسرع وقت دولتی متشکل از همه نیروها و طیف های عراقی تشکیل دهد. عربستانی ها معتقدند که مذاکرات کری در عراق با رهبران سیاسی این کشور همچنان بر اساس سیاست تردید دستگاه دیپلماسی این کشور صورت می گیرد. "تردید" توصیفی است که عربستانی ها از سیاست های دستگاه دیپلماسی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می کنند.  

رهبران عربستانی ای که روز جمعه با وزیر امور خارجه امریکا در جده دیدار کردند، شامل امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، امیر مقرن بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد، امیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه، ابراهیم العساف، وزیر دارایی و عادل الجبیر، سفیر عربستان در امریکا بودند. همه آنها به میهمانشان گفتند که «از سیاست های جاری امریکا به هیچ وجه راضی نیستند اگر چه پیشرفتی ایجابی در مواضع امریکا در مورد مصر مشاهد می شود. اما به طور کلی سیاست های تردیدآمیز امریکا سبب شده که منطقه شاهد ناآرامی ها و شورش های سیاسی و مخاطرات امنیتی شود که تهدیدی برای هم پیمانان ایالات متحده امریکا و دوستانش در جهان عرب است.»

"مذاکرات سختی بود"، این عبارتی است که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا جمعه در جده درباره مذاکراتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و دیگر ارکان حکومت عربستان بیان داشت.

به رغم بیان این نارضیاتی ها از سوی مقام های عربستانی، پادشاه این کشور نیز در گفت وگوهایش با وزیر امور خارجه امریکا به دور از پروتکل های رسمی صحبت کرد و درباره همه عناوین اساسی در اوضاع عراق و سوریه مذاکره کرد، اما او نیز نه تنها میهمان امریکایی اش را سرزنش و عتاب کرد بلکه به او گفت که حقایق و اتفاقات به قدری پیچیده و ایالات متحده به اندازه ای از آنها به دور است که اکنون خطر تروریسم بیش از هر زمانی مشهود است و همه آنها نیز به زعم او «به دلیل سیاست های طایفه ای است که زمامداران امور در عراق و سوریه اتخاذ کرده اند.» پادشاه عربستان درباره سیاست های کشورش در قبال این تحولات گفت که مواضع ما کاملا روشن است و همیشه آن چه مطلوب ما بوده است را دنبال کرده ایم. ملک عبدالله به صراحت گفت که عربستان به دنبال تغییر حکومت در عراق و سوریه بوده و می خواسته است که حکومت هایی بر سر کار آورد که بتوانند با تروریست گروه های تندرو مقابله کنند و به آنها ضربه بزنند، مثل حکومت جدیدی که در مصر به ریاست عبدالفتاح السیسی بر سر کار آمد و مبارزه با تروریسم را در راس امور خود قرار داده و به خوبی نیز توانسته است با آنها مقابله کند.

کری برای عربستانی ها توضیح داد که آن چه دولت کشورش دنبال می کند ترغیب عراقی ها به تشکیل حکومتی است که همه را در خود جمع کند و اجماع ملی به وجود آورد که بتواند بر داعش و غیره مسلط شود، همچنین آن چه واشنگتن در سوریه می خواهد حمایت از گروه های معتدل مخالف سوری است که مورد تایید عربستان نیز باشد و به همین منظور نیز 500 میلیون دلار در نظر گرفته است و می خواهد آن را در اختیار نیروهای معتدل مخالف سوری قرار دهد.

در همه این دیدارها بندر بن سلطان که به همراه پادشاه عربستان نزدیک به 10 روز پیش از مغرب به عربستان بازگشت، غایب بود. اما آن چه برای جان کری تازگی داشت حضور ابراهیم العساف، وزیر دارایی عربستان بود. کری نفهمید چرا العساف در این دیدارها حضور داشت. اما درباره امیر مقرن بن عبدالعزیز کری به این اعتقاد رسیده است که وی مسئول اعلام نشده عربستان در پرونده های امنیتی مرتبط با تحولات و حوادث خاورمیانه به ویژه ایران و سوریه و عراق است. کری همچنین از بازگشت امیر بندر بن سلطان به عربستان نیز آگاه شد و فهمید که وی به دبیر کلی شورای امنیت ملی عربستان بازگشته اما با این تفاوت که این بار بیشتر در چارچوب کارهای مشورتی از او کمک گرفته می شود تا کارهای اجرایی.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جان کری امريكا و عربستان


نظر شما :