طارق الهاشمی هنگام سقوط موصل در اربیل حضور داشت

۰۸ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۳۵۰۵۹ سرخط اخبار

منابع آگاه سیاسی عراقی تصریح کردند «طارق الهاشمی» معاون سابق رئیس جمهوری عراق که به طور غیابی به اعدام محکوم شده، هنگام سقوط شهر موصل به دست داعش در اربیل به سر می برده است.

منابع آگاه سیاسی عراقی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تصریح کردند که «طارق الهاشمی» معاون سابق رئیس جمهوری عراق که به طور غیابی به اعدام محکوم شده است، هنگام سقوط شهر موصل به دست داعش در اربیل به سر می برده است.

به اعتقاد و باور ناظران، سناریوی اخیر عراق هنوز پایان نیافته و دلایل قاطعی وجود دارد که این توطئه دارای مراحل دیگری نیز باشد و اینکه میان اقلیم کردستان و سرکردگان گروه های تروریستی روابطی وجود داشته که زمینه ورود داعش به موصل و سقوط آن طی چند ساعت را هموار کرده است.

«محمد الصیهود» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون در این ارتباط به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تصریح کرد که پس از سفر طارق الهاشمی به اربیل در آستانه حمله گروه تروریستی داعش به موصل این امری کاملا روشن و آشکار بود که بازی فتنه انگیز طایفه ای در عراق آغاز شده و به نظر می رسید که این امری بسیار راحت و آسان باشد، چرا که «اثیل النجیفی» استاندار نینوا یکی از طرف های این فتنه بود و رفتن وی به اربیل و رها کردن تروریست ها به حال خود در استان نینوا برای اینکه هر آنچه بخواهند انجام دهند، بهترین دلیل این مدعاست.

از سوی دیگر و از بعد حقوقی و قانونی «ندا السودانی» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون ائتلاف ملی تاکید کرد که از بعد حقوقی طارق الهاشمی اجازه ورود به خاک عراق را ندارد، همانگونه که اقلیم کردستان اجازه دادن مصونیت به وی را ندارد، اگر چه رئیس اقلیم کردستان خواستار تجدید نظر در محاکمه الهاشمی شده بود.

السودانی تاکید کرد که دستگاه قضایی عراق باید به روند قانونی خود ادامه داده و طارق الهاشمی را دستگیر کند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق پس از سقوط موصل به دست داعش تصریح کرد که در پس از این حادثه توطئه ای سیاسی و فرماندهان امنیتی خیانتکار قرار داشته اند.

کلید واژه ها: داعش اربیل


نظر شما :