تلفات سنگین غیرنظامی جنگ افغانستان

۱۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۳۵۵۷۲ سرخط اخبار

تعداد غیرنظامیانی که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کشته یا زخمی شده اند افزایشی 25 درصدی داشته و این در حالی است که بیش از یک هزار تن از آنها کودکان بوده اند.
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از گاردین، براساس گزارش سازمان ملل با افزایش شدید و ناگهانی تلفات تیراندازی ها و درگیری ها، جنگ افغانستان برای غیرنظامیان این کشور مرگبارتر و مرگبارتر می شود.
تعداد کشته ها و زخمی ها در شش ماه نخست سال 2014 با افزایشی یک چهارمی نسبت به سال 2013 به حدود پنج هزار نفر رسید تا خونین ترین رقم از سال 2009 که سازمان ملل بررسی آمار در این رابطه را آغاز کرد، به ثبت برسد. زنان و کودکان بیشترین ضربه را از وقایع اخیر خورده اند.
و البته این نخست بار بود که درگیری های زمینی بیش از بمب های دست ساز که به سلاح اصلی طالبان تبدیل شده، برای غیرنظامیان خطر داشته است و این نگرانی وجود دارد که درگیری ها با خروج نیروهای ناتو از این کشور به مراتب بدتر شود.
براساس گزارش سازمان ملل، خروج نیروهای خارجی مجهز و کاملا مسلح از اکثر مناطق افغانستان باعث شده نیروهای شورشی با راحتی بیشتری به شهرها و روستاها نفوذ کنند، بنابراین درگیری ها اغلب اوقات میان خانه ها، مغازه ها و ساختمان های دولتی در جریان است.
در گزارش دوسالانه سازمان ملل در مورد حفاظت از غیرنظامیان در درگیری های مسلحانه آمده که هر دو طرف اغلب از خمپاره ها و راکت هایی که به آنها امکان دور ماندن از نیروهای دشمن را می دهد اما برای غیرنظامیان منطقه بسیار خطرناک است، استفاده می کنند.
ژرژت گاگنون، مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفت: «جنگ ها و درگیری های سال 2014 بیشتر در جوامع، اماکن عمومی و نزدیک به خانه افغان های غیرنظامی رخ می دهد و تعداد زنان و کودکان کشته و زخمی روندی افزایشی دارد.»
گاگنون در ادامه افزود: «تلاش های بیشتری برای حفاظت از غیرنظامیان در مقابل آسیب های ناشی از درگیری ها و اطمینان از مسئولیت پذیری کسانی که آنها را به عمد و بی هدف به قتل می رسانند، لازم است.»
بیش از یک هزار تن از کشته شدگان و زخمی ها کودکان بوده اند و این رقم یک سوم بیشتر از آمارهای سال گذشته است، و تعداد زنان نیز با افزایشی یک چهارمی به 440 نفر رسیده است.
با وجود آنکه گروه های شورشی به طور رسمی به جنگجویان خود دستور می دهند از آسیب رساندن به افغان هایی که در جنگ مداخله ای ندارند پرهیز کنند، اکثر تلفات در این کشور ناشی از حملات طالبان بوده است.
سازمان ملل از این گروه خواسته که درگیری در مناطق غیرنظامی را متوقف کند و به بمبگذاری های کنارجاده ای که دومین دلیل مهم کشته و زخمی شدن غیرنظامیان است، پایان دهد.
سازمان ملل کشته و زخمی شدن سه چهارم افراد در این آمار را مربوط به جنگجویان شورشی دانسته و تنها یک مورد از هر 10 مورد را ناشی از نیروهای افغان یا حامیان خارجی آنها دانسته است. حدود 12 درصد این قربانیان توسط مهاجمان ناشناس در درگیری میان شورشیان و نیروهای دولت مورد حمله قرار گرفته اند.
 یان کوبیس، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: «روند طولانی مدت نشان می دهد که عناصر ضددولت مسئول بخش قابل توجهی از تلفات غیرنظامی ها در درگیری ها هستند. در شرایطی که تمام طرف های درگیر در جنگ- که شامل نیروهای امنیت ملی افغان هم می شود- باید اقدامات بیشتری برای پایبندی به تعهدات خود بر اساس قوانین بین الملل صورت دهند تا مانع از آسیب رسیدن به غیرنظامیان شوند، مسئولیت تغییر این روند متوجه طالبان و دیگر عناصر ضددولتی است.»
 

کلید واژه ها: غیرنظامیان


نظر شما :