برای مبارزه با داعش

امریکا با بشار اسد متحد می شود؟

۰۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۳۷۳۵۶ ترجمه برگزیده خاورمیانه
برخی منابع خبری گزارش می دهند که واشنگتن عملا اطلاعات نظامی در اختیار حکومت سوریه قرار داده و محل دقیق برخی از پایگاه های دولت اسلامی یا همان داعش را به اطلاع آن رسانده است.
امریکا با بشار اسد متحد می شود؟

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه مقام های انگلیسی و امریکایی در راس آنها چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا و مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش این کشور و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس هر گونه پیمان احتمالی با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه علیه داعش و گروه های افراطی دیگر را رد کردند و گفتند که در حال حاضر او خودش یکی از مهره های اصلی بحران در سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به گروه های لیبرال عربستانی مسقر در لندن، این در حالی است که برخی منابع خبری گزارش می دهند که واشنگتن عملا اطلاعات نظامی در اختیار حکومت سوریه قرار داده و محل دقیق برخی از پایگاه های دولت اسلامی یا همان داعش را به اطلاع آن رسانده است. به گفته آنها این اطلاعات از طریق سازمان امنیت آلمان و توسط رادارهای ردیاب آلمانی به دست آمده و در اختیار دولت سوریه قرار گرفته است. گفته می شود حملات هوایی اخیر ارتش سوریه به مواضع داعش که با دقت بیشتری همراه بوده بر اساس همین اطلاعات انجام گرفته است.

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت روز شنبه در گزارشی نوشت که افراد مسلح وابسته به دولت اسلامی در روزهای اخیر و پس از حملات هوایی امریکا به آنها در عراق در غرب سوریه پیش روی های تازه ای داشته اند. به نوشته این روزنامه دولت اسلامی اکنون تلاش دارد بعد از حملاتی که از سوی ایالات متحده متحمل شده است توجه خود را از عراق متوجه سوریه کند.

این روزنامه در ادامه می نویسد که داعش در روزهای اخیر توانسته است بر بخشی از حلب که پیش از این تحت کنترل ارتش آزاد، وابسته به مخالفان بشار اسد بود، مسلط شود. این مساله سبب می شود تا ایالات متحده بیش از پیش به حکومت اسد نزدیک شود و به صورت سری یا علنی از در همکاری با آن در آید تا به این ترتیب جلوی پیشروی های لجام گسیخته دولت اسلامی را بگیرد.

اخیرا درگیری های گسترده ای در اطراف فرودگاه نظامی الطبقه در استان الرقه میان ارتش سوریه با تروریست های داعش جریان داشته است. در صورتی که داعش بتواند این منطقه را به تصرف خود در آورد، دستاورد بزرگی در سوریه به دست آورده و آن گاه می تواند به سمت حماه، چهارمین شهر بزرگ سوریه پیش روی کند.

در صورتی که دولت اسلامی یا همان داعش بتواند بر مناطق شمال غربی مسلط شود آن گاه کمک های ترکیه به ارتش آزاد که از طریق مرز ترکیه و حلب به دست آنها می رسید نیز قطع خواهد شد. برای همین به نوشته ایندیپندنت تنها راه باقی مانده ورود امریکا به جنگ سوریه و حمله به مواضع داعش است تا به این ترتیب از دستاوردی جدید توسط این گروهک تروریستی در سوریه جلوگیری کند.

در همین رابطه روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد فشارهای جامعه جهانی به غرب برای رویارویی بیشتر با دولت اسلامی افزایش یافته است. در صورتی که آنها بتوانند به دستاوردی جدید این بار در سوریه دست یابند، کشورهای غربی به شدت تحت فشار افکار عمومی برای رویارویی مستقیم با آنها قرار خواهند گرفت و این مساله شاید سبب شود تا اروپایی ها و امریکایی ها همکاری تازه ای را با دولت بشار اسد آغاز کنند.

به نوشته گاردین فشارها شاید سبب شود تا امریکایی ها فقط به حملات هوایی بسنده نکنند بلکه حمایت های تازه ای را از گروه های مسلح برای مقابله با داعش به عمل آورند که در این میان معادله آغاز همکاری جدید با حکومت بشار اسد و ارتش او نیز مطرح شده است. اگر چه تا کنون کاخ سفید به طور رسمی مواضع خود را در قبال دخالت در سوریه بیان نداشته است اما احتمال این که مجبور شود در سوریه نیز همانند عراق دست به اقدامات نظامی علیه داعش بزند، وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه : یکشنبه 2 شهریور 1393 / باز انتشار : جمعه 7 شهریور 1393

کلید واژه ها: دولت اسلامی بشار اسد


نظر شما :