حلب، آخرین جبهه نبرد ارتش سوریه

بشار اسد به زودی کار را تمام می‌کند

۰۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۰ کد : ۱۹۳۷۳۸۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
منابع نظامی سوری می‌گویند اهمیت جبهه حلب در این است که برای نخستین بار است که ارتش آزاد سوریه و دولت اسلامی به طور صریح و رودررو با یکدیگر درگیر می‌شوند.
بشار اسد به زودی کار را تمام می‌کند

دیپلماسی ایرانی: مناطق پیرامونی حلب که عموما از کنترل حکومت سوریه خارج شده، این روزها شاهد درگیری های شدیدی میان ارتش سوریه با افراد مسلح وابسته به شبکه داعش است. درگیری ای که در نوع خود بی سابقه محسوب می شود و برای نخستین بار است که دو طرف این گونه وارد درگیری های خونین و سنگین می شوند. درگیری ای که می تواند به نوعی آخرین جبهه مهم رویارویی های نظامی ارتش سوریه با مخالفانش محسوب شود.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، همچنین درگیری های شدیدی مناطق پیرامونی حلب را فرا گرفته که عموما میان نیروهای ارتش آزاد با داعش است و این در حالی است که جنگنده های نیروی هوایی سوریه نیز همچنان به حملات هوایی خود ادامه می دهند که این حملات تا کنون توانسته ده ها نفر از افراد مسلح را کشته و بسیاری از سلاح های سنگین و نیمه سنگین آنها را نابود کند.

بنا به این گزارش درگیری هایی نیز میان ارتش سوریه با افراد مسلح در روستای الوضیحی و خان طومان جریان دارد که تا کنون ارتش سوریه با تحمیل تلفات سنگین به مخالفان موفق شده است پیش روی های در خور توجهی داشته باشد. در منطقه قدیم حلب نیز درگیری های شدید در اطراف مسجد جامع اموی جریان دارد که گفته می شود مدت ها است این منطقه شاهد چنین درگیری ای نبوده است. در این جا نیز نیروی هوایی ارتش سوریه علیه افراد مسلح حملات هوایی سنگینی انجام داده که باعث شده است آنها از برخی مناطق وادار به عقب نشینی شوند. همچنین با شلیک موشک های زمین به زمین مرکز تجمع افراد مسلح در منطقه الملاح نیز هدف قرار داده است.

از سوی دیگر شبکه دولت اسلامی یا داعش توانسته است در مناطق شمالی و شرقی استان حلب نیز در نبرد با نیروهای وابسته به ارتش آزاد پیشروی های تازه ای داشته باشد و بعد از سه روز درگیری شدید مسلحانه بر شهر اخترین مستولی شود و پایگاه های نیروهای موسوم به "شاهین های شام" را که عموما خواستگاهشان شهر "بحورتا" است، نابود کند. شبکه دولت اسلامی در این نبرد هدف نهایی خود را تصرف فرودگاه نظامی کویرس تعریف کرده که در صورت تسلط بر آن می توان گفت که دستاوردی بزرگ به دست آورده است.

این در حالی است که درگیری های شدیدی در شهر صوران، منطقه ای بسیار نزدیک به اخترین جریان دارد که عموما میان جبهه اسلامی موسوم به "گردان های محمد" با داعش است. در این درگیری ها هر دو طرف تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

از سوی دیگر شبکه دولت اسلامی تلاش می کند به فرودگاه نظامی الطبقه که در راه میان حلب با رقه واقع شده است نیز تسلط یابد. برای همین نزدیک به یک هفته است که درگیری شدیدی را با ارتش سوریه در آن منطقه آغاز کرده که البته هنوز نتوانسته به پیشروی مطلوبی برسد. در حال حاضر حجم درگیری ها به اندازه ای است که راه بین المللی حلب و رقه که به مناطق مرزی منتهی می شود به طور کامل بسته شده است.

منابع نظامی سوری می گویند اهمیت جبهه حلب در این است که برای نخستین بار است که ارتش آزاد سوریه و دولت اسلامی به طور صریح و رودررو با یکدیگر درگیر می شوند و در صورتی که ارتش آزاد در این درگیری شکست بخورد و بعد از آن ارتش سوریه نیز بتواند دولت اسلامی را شکست دهد و حلب را به طور کامل از کنترل داعش در آورد به معنایی می توان گفت که کار را تمام کرده و شکستی سنگین را بر مخالفانش تحمیل کرده است. در حال حاضر ارتش آزاد تقریبا به مرحله فروپاشی رسیده است و با تسلط داعش بر مناطق تحت تصرف آن عملا می رود تا دیگر حضور میدانی نداشته باشد.   

این در حالی است که برخی منابع خبری می گویند که دولت امریکا در حال بررسی چگونگی از سرگیری روابط با سوریه و آغاز همکاری های امنیتی با آن است و حتی گفته می شود که در این رابطه اطلاعات امنیتی گسترده ای را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است. گفته می شود پیشروی های اخیر ارتش سوریه در نبرد با داعش در نتیجه کسب همین اطلاعات امنیتی از امریکایی ها بوده است. ظاهرا این اطلاعات به واسطه سازمان امنیت آلمان در اختیار ارتش و نهادهای امنیتی سوریه قرار گرفته است. همچنین روز شنبه سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به صراحت اعلام کرد که ریاض هیچ گاه به دنبال تغییر حکومت در سوریه نبوده است که به نوعی به معنای تغییر سیاست های این کشور در قبال سوریه محسوب می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

اتشار اولیه : دوشنبه 3 شهریور 1393 / باز انتشار : شنبه 8 شهریور 1393

کلید واژه ها: ارتش سوریه حلب دولت اسلامی


نظر شما :