عراقچی و شرمن برای دومین بار در یک ماه گذشته دیدار می کنند

دیدار دوجانبه ایران - امریکا در ژنو

۱۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۳۷۸۹۰ اخبار اصلی گام به گام تا توافق جامع
ژنو امروز برای دومین بار از زمان امضای تمدید برنامه اقدام مشترک در ماه جولای شاهد گفت‌وگوهای دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا در سطح معاونان وزرای خارجه با هدف ادامه رایزنی درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین خواهد بود.
دیدار دوجانبه ایران - امریکا در ژنو

دیپلماسی ایرانی : با آغاز ماه سپتامبر ماراتن مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 باردیگر ازسرگرفته شده است. در حالی که محمد جواد ظریف در جریان سفر خود به روسیه به نوعی با یک عضو شش ضلعی مقابل ایران در مذاکرات دیدار و گفت و گو داشت دیدارهای دو جانبه میان ایران و کشورهای اروپایی و امریکا یا در حال انجام و یا در حال برنامه ریزی برای انجام گرفتن است. هرچند که گفته می شود اصلی ترین تحول در مذاکرات هسته ای ایران قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در جریان دیدار وزرای امور خارجه کشورهای ایران و 1+5 رخ بدهد اما معاون های وزیر امور خارجه دیدارهای دوجانبه در سطح معاونین را پیش می برند.

سیدعباس عراقچی پس از دیدار با نماینده فرانسه در مذاکرات در پاریس راهی ژنو شد و این در حالی است که مجید تخت روانچی معاون وزیر در امور امریکا و اروپا هم پس از چک راهی سوئیس شد. معاون های وزیر امور خارجه ایران که در راس هرم تیم مذاکره کننده هسته ای هم در یک سال گذشته ایستاده اند نیمه شب گذشته با ورود به ژنو مهیای تجدید دیدار دوجانبه با امریکا شدند. از ایران نیز حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات هسته ای، به ژنو رسید تا در دور جدید دیدارهای دوجانبه ای که راه را برای دیدار وزرای ایران و 1+5 در نیویورک هموارتر می کند، شرکت داشته باشد.در تیم امریکایی وندی شرمن ، ویلیام برنز و جاکوب سالیوان حضور دارند.دیدار دو جانبه ایران و امریکا بر خلاف آخرین بار که یک روز طول کشید امروز و فردا در ژنو آغاز و ادامه خواهد داشت.

ژنو  آخرین بار در تاریخ 16 مرداد ماه میزبان تیم های مذاکره کننده ایران و امریکا بود. در این دیدار که تنها دیدار میان مذاکره کنندگان ایرانی با اعضای مذاکرات 1+5 در ماه اگوست و پس از تمدید برنامه اقدام مشترک در ماه جولای بود ، از سوی ایران سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در رأس هیئتی حضور داشته و از سوی آمریکا ویلیام برنز سرپرستی هیئت مذاکره کننده در مذاکرات را بر عهده داشت.

تجدید دیدار امروز تیم هسته ای ایران با نماینده امریکا در مذاکرات هسته ای در حالی صورت می گیرد که این نخستین رویارویی دو طرف پس از اعمال تحریم های جدید علیه چند شرکت و چهره ایرانی توسط وزارت خرانه داری امریکا در هفته گذشته است.ایران و 1+5 تا 24 نوامبر 2014 برای رسیدن به تواق جامع در مذاکرات هسته ای در قالب برنامه اقدام مشترک که نوامبر گذشته در ژنو به امضای طرفین رسید، فرصت دارند.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  قرار است 18 سپتامبر (۲۷ شهریور) در نیویورک و نشست 4 جانبه ایران با سه کشور اروپایی در 11 سپتامبر  (۲۰ شهریور) در وین برگزار شود. سید عباس عراقچی اخیرا در مصاحبه ای با شبکه فرانس 24 در پاریس تاکید کرده بود که مذاکرات هسته ای ایران با وزرای امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل می تواند تصویر روشن تری از راه پیش روی طرفین تا 24 نوامبر را ارائه داده و از این حیث از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  قرار است 18 سپتامبر (۲۷ شهریور) در نیویورک و نشست 4 جانبه ایران با سه کشور اروپایی در 11 سپتامبر  (۲۰ شهریور) در وین برگزار شود. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930613000161#sthash.w6FbNTVq.dpuf
دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  قرار است 18 سپتامبر (۲۷ شهریور) در نیویورک و نشست 4 جانبه ایران با سه کشور اروپایی در 11 سپتامبر  (۲۰ شهریور) در وین برگزار شود. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930613000161#sthash.w6FbNTVq.dpuf

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای ایران با 1+5


نظر شما :