انتقال گاز ایران به پاکستان با وساطت عمان

۲۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۹۳۸۴۱۲ سرخط اخبار
پاکستان به دلیل تهدید تحریمهای آمریکا تصمیم گرفته طرح جایگزینی را به جای پروژه خط لوله گاز صلح به ایران پیشنهاد کند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون، این طرح شامل تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع(ال ان جی) است که می تواند باعث کنار گذاشته شدن پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان شود.
 
منابع آگاه به اکسپرس تریبون گفتند: این طرح در دیدار پیش رو بین مقامات ایران و پاکستان در تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 
شاهد خان عباسی وزیر نفت پاکستان تایید کرد که پیشنهاد واردات گاز در قالب ال ان جی تحت بررسی است و در تهران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.
 
براساس این طرح جدید ایران گاز طبیعی را به LNG تبدیل و سپس به وسیله پایانه های LNG عمان به پاکستان صادر خواهد کرد. در حال حاضر ایران و عمان توافق نامه ای را امضاء کرده اند که براساس آن عمان ظرف 25 سال آینده حدود 60 میلیارد دلار گاز طبیعی از ایران خریداری خواهد کرد و براساس این پروژه یک خط لوله یک میلیارد دلاری برای انتقال گاز به عمان در خلیج فارس احداث خواهد شد.
 
حدود 50 درصد گاز صادراتی که ایران به عمان صادر خواهد کرد سپس به ژاپن، کره جنوبی و هند خواهد رفت.
 
یک منبع آگاه گفت: ما احتمالا از پایانه LNG عمان برای واردات گاز ایران استفاده خواهیم کرد. باتوجه به نزدیکی عمان به پاکستان مشکلی در زمینه حمل ونقل وجود ندارد.
 
طرح دیگر شامل تاسیس یک ترمینال LNG در بندر گوادار و احداث خط لوله از گوادار به نواب شاه در سند است.
 
این منبع خاطر نشان کرد: این طرح همچنین در دیدار با مقامات ایرانی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. شرکت های چینی علاقه مند به احداث پایانه LNG و احداث خط لوله از گوادار هستند.
 
مقامات گفتند: ایران نیز به پاکستان اعلام کرده پیشنهاداتی را در زمینه ی احداث خط لوله گاز ایران – پاکستان در میان تهدید های آمریکا و اروپا به تحریم دارد و در دیدار دو طرف مطرح خواهد کرد.

کلید واژه ها: پاکستان


نظر شما :