سهم ترکیه در جذب اتباع خارجی داعش

۲۵ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۹۳۸۴۲۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده است که گروه تروریستی داعش در طی زمان به طور مداوم به جذب نیرو از میان اتباع ترکیه پرداخته است.

به گفته یکی از اعضای ناتو صدها نفر از اتباع کشورهای خارجی از جمله اتباع آمریکا و اروپا تا کنون به صف مبارزین گروه تروریستی داعش پیوسته اند. در این میان ترکیه یکی از کشورهاییست که اتباع آن بیش از سایر کشورها به داعش پیوسته اند.

به گفته مقامات ترک، بیش از یک هزار نفر از اتباع ترکیه تا کنون به داعش پیوسته اند. پذیرش ایدئولوژی گروه تکفیری داعش توسط جوانان بی اطلاع و ناراضی، به همراه پول های هنگفتی که سران گروه در اختیار اعضا قرار می دهند، مهم ترین دلایل پیوستن اتباع خارجی به گروه تروریستی داعش را تشکیل می دهند. هفته گذشته سی.آی.ای با انتشار گزارشی تعداد اتباع خارجی پیوسته به این گروه را بین 20 هزار تا 31 هزار و پانصد نفر ارزیابی کرد. در این بین، بسیاری از این افراد یا در داخل ترکیه جذب گروه های تروریستی شده اند و یا اینکه از مرز این کشور برای حضور در عراق و سوریه استفاده کرده اند.

«آرون اشتین» عضو اندیشکده سلطنتی انگلیس در این رابطه می گوید: «هم در آنکارا و هم در دیگر نقاط این کشور، علنا مراکزی برای جذب نیرو برای داعش ایجاد شده، اما به نظر می رسد که دولت به این مسئله اهمیتی نمی دهد. به نظر می رسد نفرت آن ها از «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه) و دیدگاه کاملا متفاوت آن ها در مورد اسلام رادیکال موجب شده تا آن ها سیاست های کوتاه بینانه و تنگ نظرانه در دستور کار قرار دهند که تبعات جدی ای دارد.»

بر اساس گزارش واشنگتن پست آمریکا طی چند ماه اخیر با اعمال فشار شدید بر ترکیه، از این کشور خواسته است که روی مرزهای مشترک خود با سوریه نظارت بیشتری داشته باشد. واشنگتن از ترکیه خواسته است جلوی موج مبارزان خارجی که قصد دارند از طریق خاک آن به داعش بپیوندند را بگیرد و اجازه ندهد که داعش نفت تولیدی خود را از طریق مرز ترکیه صادر کند.

با این حال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دلیل محافظت از جان 49 گروگان ترکیه ای داعش، حاضر به شرکت در عملیات علیه داعش نیست. بر همین اساس ترکیه حاضر نشد به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش که مبتکر آن اوباما بوده است، بپیوندد.

ترکیه طی سال های متمادی الگوی دموکراسی اسلامی در خاورمیانه توام با حداقل تنش با همسایگان را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده بود اما محاسبات غلط منجر به انزوای کشور و آسیب پذیری شدید آن در بهبوهه منازعات منطقه ای شد.

ترکیه همواره از سوی منتقدان داخلی و خارجی به خاطر باز گذاشتن مرزهای خود در نخستین روزهای بحران سوریه مورد شماتت واقع شده است. ترکیه تصور می کرد که معارضان دولت بشار اسد می توانند به سرعت دولت را سرنگون کنند، اما با گذشت زمان افراط گرایان بیش از هرگروه دیگری از وضعیت آشوب زده منطقه بهره مند شدند.

به گفته گزارش نیویورک تایمز اتباع ترک عضو داعش مدعی اند که ایدئولوژی افراطی معرفی شده از سوی داعش را بیش از ایدئولژی معرفی شده از سوی دولت اسلام گرای اردوغان هویت زا می دانند. بسیاری از آنها اسلام معرفی شده در ترکیه را در شان اسلام واقعی نمی بینند.

ترکیه یکی از کشورهاییست که دو دوران جنگ داخلی سوریه به سودای براندازی دولت بشار اسد، از شورشیان سوری حمایت کرد. هم اکنون با قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش، ترکیه به شدت در معرض آسیب های این گروه تروریستی قرار گرفته است.

کلید واژه ها: گروه تروریستی داعش


نظر شما :