درآمد 8میلیون دلاری داعش از اخاذی

۲۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۳۸۴۴۰ سرخط اخبار

داعش که زمانی به ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج فارس اتکا داشتند، اکنون به یک گروه مخرب و مهیب و با استقلال مالی تبدیل شده اند. به گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان مستقل، درآمد روزانه این گروه از فروش غیر مجاز نفت، قاچاق انسان، دزدی و غارت به سه میلیون دلار در روز می رسد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می نویسد بنا به گفته یک مقام سازمان اطلاعاتی آمریکا امکانات این گروه «از همه گروه های شبه نظامی در تمام تاریخ بیشتر است.» این مقام مثل سایرین هنگام مصاحبه در مورد مسائل محرمانه خواسته هویتش اعلام نشود.

 با وجود این که مقامات آمریکایی تصدیق می کنند که فعلا شواهدی مبنی بر حمله گروه داعش به آمریکا در دست نیست، با این حال میزان امکانات مالی  و ثروت این گروه باعث نگرانی جدی آن ها شده است.

تحلیلگران می گویند گروه داعش بخش های وسیعی از سوریه و عراق را تصرف کرده و ۱۱ میدان نفتی این دو کشور را تحت کنترل دارد. آنها نفت و سایر کالا ها را از طریق شبکه قاچاقچیان و مسیرهای قاچاق سنتی منطقه می فروشند. این  داد و ستد ها زیر گوش دولت هایی  که با آنها در جنگ هستند، از جمله اقلیم خودمختار کردستان عراق، ترکیه و اردن صورت می گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش می افزاید در حالی که دولت آمریکا از نحوه برخورد این دولت ها با شبکه های قاچاق ارزیابی دقیقی ندارد، با این حال کارشناسان می گویند دولت باراک اوباما آنها را برای سرکوب کردن این شبکه ها تحت فشار گذاشته است. نفت قاچاق معمولا  توسط کامیون های نفت کش منتقل می شود.

«دنیس ناتالی» که به عنوان کارمند سازمان کمک های خارجی آمریکا در کردستان کار کرده، می گوید: «از این طریق پول زیادی می توان در آورد.» او که در حال حاضر پژوهشگر دانشگاه دفاع ملی آمریکا است اضافه می کند: «کردها می گویند سعی کرده اند راه های غیر قانونی را ببندند اما برای عبور از مرز و یا بردن قاچاق کافی است فقط به یک مامور مرزی و یا کسی دیگری پول بدهید.»

بهایی  که گروه داعش یرای نفت قاچاق دریافت می کند کمتر از بهای بازار است. در حالی که بهای هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار است، داعش نفت قاچاق را هر بشکه  بین ۲۵ تا ۶۰ دلار می فروشد.  «لوای الخطیب» یکی از همکاران دفتر موسسه پژوهشی بروکینگز در دوحه در قطر می گوید درآمد گروه دولت اسلامی از فروش نفت روزانه بیش از سه میلیون دلار است.

او می افزاید: «گروه داعش از فروش اشیا باستانی ربوده شده عراق در ترکیه درآمد هنگفتی معادل صدها میلیون دلار به دست آورده و همچنین میلیون ها دلار از قاچاق انسان و فروش زنان و کودکان به عنوان برده جنسی در آمد کسب کرده است.»

تحلیلگران می گویند سایر منابع در آمد گروه داعش  اخاذی، خون بهای گروگان های ربوده شده، دزدی و سرقت های مستقیم انواع کالا ها و اشیا از شهرهای تصرف شده عراق است.

یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی آمریکا می گوید بر اساس ارزیابی سازمان او «فعالیت های داعش برای کسب پول بسیار شبیه سازمانهای مافیایی است.» او می افزاید: «آنها بسیار با برنامه و سازمان یافته و از طریق مرعوب کردن و اعمال خشونت عمل می کنند.»

درآمد مالیاتی
مقامات اطلاعاتی آمریکا در اشاره به فعالیت های گروه داعش برای درآمد مالی می گویند آن ها حتی پیش از تصرف موصل در ماه ژوئن شروع کردند به وضع کردن مالیات بر تمام  فعالیت های اقتصادی و کسانی را که حاضر به پرداخت مالیات نبودند تهدید کردند.

یکی از تحلیلگران  وابسته به شورای روابط خاجی آمریکا تخمین زده است که درآمد  گروه داعش از اخاذی در شهر موصل به تنهایی معادل هشت میلیون دلار در ماه است.

گروه داعش پس از تصرف موصل و سایر نواحی در شمال عراق میلیون ها دلار پول نقد از بانک ها سرقت کرد. مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند این رقم در ابتدا صد ها میلیون دلار گزارش شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می نویسد در بهار سال جاری شبه نظامیان افراطی گروه داعش پس از دریافت خون بهای چندین میلیون دلاری، چهار خبرنگار فرانسوی و دو خبرنگار اسپانیایی آزاد کردند. این پول توسط دولت های فرانسه و اسپانیا و از طریق واسطه ها پرداخت شد.

یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی آمریکا می گوید: «گروه داعش  توانسته از حاکمیت بر اراضی که در سوریه و عراق تصرف کرده به راحتی به عنوان وسیله ای برای کسب درآمد استفاده کند.»

این تحلیلگران معتقدند که گروه داعش فعالیت اقتصادی خود را بر این اصل قرار داده که منطقه مرزی بین عراق  و ترکیه بهشت قاچاقچیان است و این وضعیت پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ بدتر شده است. در این مناطق بعضی از خانوداه ها نسل اندر نسل به حرفه قاچاق بین مرزها اشتغال داشته اند.

حکومت اسلامی یا داعش، در دوره ای با جبهه النصره، یکی از گروه های نزدیک به القاعده، همکاری می کرد. جبهه النصره یکی از گروه های اصلی مخالفانی است که با رژیم بشار اسد در سوریه در جنگ هستند. گروه داعش پس از این دوره همکاری با جبهه النصره و القاعده را قطع کرد.

مقامات آمریکایی گفته اند در نخستین روزهای جنگ داخلی در سوریه، گروه داعش عمدتا با  کمک های مالی اعراب ثروتمند کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و قطر شکل گرفت.

دیوید کوهن یکی از کارشناسان ارشد مسایل ضد تروریستی در وزارت خزانه داری آمریکا در یک سخنرانی در ماه مارس گفت: «در بعضی از کشورها که سخت گیری قضایی وجود ندارد، از جمله کویت و قطر، کسانی هستند که برای کمک به وابستگان القاعده در سوریه یعنی جبهه النصرت و گروه دولت اسلامی عراق و شام  پول جمع آوری و ارسال می کنند.»

خبرگزاری فرانسه می نویسد مقامات آمریکایی می گویند اتکای گروه داعش به نفت به عنوان اصلی ترین منبع درآمد می تواند به راحتی با یک حمله هوایی آمریکا مختل شود. ولی تا به حال برای حمله هوایی به تاسیسات نفتی عراق و سوریه  که توسط کارکنان غیرنظامی اداره می شود تصمیمی گرفته نشده است.

کلید واژه ها: گروه داعش


نظر شما :