پافشاری سرسختانه ایران بر مواضعش

۰۷ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۳۹۰۱۴ سرخط اخبار

روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای با ایران، با بیان اینکه تهران بر مواضع خود پافشاری می کند، نوشت: کنگره باید در برابر امتیازدهی به ایران بایستد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «وال استریت ژورنال» روز دوشنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است که تهران بر مواضع خود پافشاری می کند و این ایران است که تاکنون قوانین را تعیین کرده است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «رئیس جمهور (باراک) اوباما هفته گذشته با سخنرانی خود و دعوت کشورها به اقدام جمعی علیه داعش و دیگر گروه های افراط گرا، بخش اعظم رسانه ای را به خود اختصاص داد. اما اگر کسی واقعا در تریبون سبز سنگی مجمع عمومی خبر ساز شد، آن رئیس جمهور ایران «حسن روحانی» بود. پیام صریح این به اصطلاح میانه روی ایرانی این بود: شما با قواعد ما بازی می کنید.»

وال استریت ژورنال با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مردم ایران راضی به همکاری با کسانی که آن ها را تحریم کرده اند، نمی شوند، نوشته است که این بدان معنی است که تهران همچنان با وجود تحریم های شورای امنیت، به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد.

این روزنامه نزدیک به جناح محافظه کار آمریکا در ادامه با متهم کردن ایران به تلاش برای خریدن زمان از طریق مذاکرات هسته ای مسئله فعالیت های موشکی ایران را نیز از جمله مواردی مطرح کرده است که بر اساس توافق هسته ای، باید متوقف شود.

دو هفته گذشته گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا «پیشنهادات خلاقانه »ای را در مذاکرات هسته ای مطرح کرده که از جمله آن ها حذف اتصالات میان سانتریفیوژها بوده است. در حالی که تهران اعلام کرده است که هنوز هیچ طرحی را نپذیرفته است، وال استریت ژورنال مدعی شده است که تهران ممکن است پس از مدتی اتصال میان دستگاه ها را برقرار کرده و غنی سازی را از سر بگیرد.

رسانه های آمریکایی از ماه ها قبل با بیان اینکه میان دولت و کنگره آمریکا بر سر مذاکره با ایران اختلاف وجود دارد، عنوان کرده اند که واشنگتن ممکن است در مذاکرات به ایران امتیاز دهد و کنگره با این امتیازات مخالف است. وال استریت ژورنال نیز در ادامه این خط خبری، مدعی شده است که ممکن است دولت «امتیازاتی خطرناک» به ایران بدهد و به همین جهت کنگره باید برای تحقق چنین وضعیتی، وارد عمل شود.

هفتمین دور از مذاکرات جامع هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز جمعه در حالی بدون اعلام نتیجه به پایان رسید که طرفین برای توافق جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. در حالی که گفته می شود ممکن است مذاکراتی در سطح وزیران خارجه هفت کشور در نیویورک برگزار شود، اما این مذاکره به دلیل آنچه «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه «عدم پیشرفت» مذاکرات خوانده بود، برگزار نشد. مکان و زمان دور بعدی مذاکرات هنوز تعیین نشده است.

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران


نظر شما :