افشاگری نیویورک تایمز از بی توجهی کاخ سفید به داعش

هشدارهایی که اوباما نادیده گرفت

۱۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۳۹۱۲۸ اخبار اصلی آمریکا
تحلیلگران نیویورک تایمز می نویسند:این گزارش از سوی کاخ سفید مورد توجه چندانی قرار نگرفت ، چرا که فضای سیاسی بر آن بود که بازگشت نظامی به عراق امکان پذیر نیست.
هشدارهایی که اوباما نادیده گرفت
دیپلماسی ایرانی : به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مورخ 29 سپتامبر، یک گزارش محرمانه از سرویسهای اطلاعاتی امریکا نشان می دهد که از سال گذشته تصویری از افزایش تهدید یک گروه افراطی سنی در سوریه به چشم می خورد.یک مقام اطلاعاتی ارتش امریکا  میگوید: همانگونه که بسیاری اکنون نگران هستند، در این گزارش از تضعیف روحیه نیروهای ارتش عراق و عدم آمادگی رزمی آنها نیز سخن به میان آمده بود.
 
تحلیلگران نیویورک تایمز می نویسند  این گزارش از سوی کاخ سفید مورد توجه چندانی قرار نگرفت ، چرا که فضای سیاسی بر آن بود که بازگشت نظامی به عراق امکان پذیر نیست. این مقام اطلاعاتی ارتش به نیویورک تایمز می گوید ، در حالیکه تعدادی از ما سعی داشتیم اهمیت این گزارش را نشان دهیم اما کاخ سفید هیچ توجهی به آن نداشت. آنها سرگرم بحران های دیگری بودند که این موضوع در صدر برنامه قرار نداشت.
 
نیویورک تایمز می نویسد: کاخ سفید این موضوع را تکذیب می کند اما قطعا اکنون توجه دارد و بر همین اساس به هواپیماهای جنگی دستور بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه را داده است. با اینکه بمب ها در عراق و سوریه فرود می آیند هزاران کیلومتر آن طرفتر در واشنگتن  این سوال مطرح است که چه اشتباهی صورت گرفته که وضعیت به اینجا رسیده است و امریکا نتوانسته ظهور و پیشروی یک گروه شبه نظامی که طی چند ماه نقشه خاورمیانه را تغییر داده را پیش بینی کند؟
 
باراک اوباما اخیرا در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس این بحث را مطرح کرد که سرویسهای اطلاعاتی خطر داعش را دست کم گرفته بودند و همانگونه که جیمز کلیپر مدیر آژانس های اطلاعات ملی گفته است، آنها نتوانسته اند ارزیابی واقعی از تهدید  این گروه افراطی را داشته باشند. در واقع رئیس جمهور امریکا بدون پذیرفتن هر گونه مسئولیتی در این زمینه همه تقصیرها را به گردن سازمانهای اطلاعاتی انداخته  و خودش را تبرئه کرده است. اما نمایندگان کنگره این را نمی پذیرند. مایک راجرز رئیس کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان می گوید، این یک شکست اطلاعاتی برای سرویسهای جاسوسی نیست بلکه شکست متوجه سیاستمدارانی است که با تهدید داعش  مقابله نکرده اند.
 
به هر حال بحث در محافل سیاسی و قانونگذاری امریکا در این مورد بالاگرفته است . سخنگوی کاخ سفید در واکنش به منتقدین دولت گفت: البته منظور رئیس جمهور این نبود که سرویسهای اطلاعاتی را  مقصر قلمداد کند، بلکه وی تلاش داشت این پیام را برساند که تا چه اندازه پیش بینی کردن از یک نیروی شبه نظامی در کشور دیگری برای سرویسهای اطلاعاتی مشکل است . به گفته او به هر حال رئیس جمهور فرمانده کل قواست و همه مسئولیت ها به عهده اوست. لذا او همچنان به مشاوره و اطلاعات سرویسهای  جاسوسی اعتماد دارد.
 
نیویورک تایمز در ادامه این گزارش به موارد دیگری از اشتباهات محاسباتی سرویسهای اطلاعاتی و اختلافات آنها با کاخ سفید در رابطه با داعش اشاره نموده و می نویسد، حتی زمانیکه این گروه شهرهای فلوجه و رمادی در عراق را به تصرف خود درآوردند کاخ سفید این تهدید را نادیده گرفت و تصور می کرد که این گروه قابل کنترل است . در حالیکه سرویسهای اطلاعاتی از سرعت پیشرفت این شبه نظامیان و تصرف بخشهای زیادی از عراق شگفت زده شده بودند. بیشترین توجه سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا بر نیروهای خارجی گروه داعش بود که ممکن است بخواهند با استفاده از هویت خارجی خود وارد امریکا شده و دست به خرابکاری بزنند.
ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سرویسهای اطلاعاتی نیویورک تایمز


نظر شما :