انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

جمهوری خواهان جنگ طلب در حال بازگشت هستند

کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات سنا با پیش زمینه ای قوی از جنگ طلبی در حال شرکت در رقابت های انتخاباتی هستند.
جمهوری خواهان جنگ طلب در حال بازگشت هستند

دیپلماسی ایرانی: مماشات جمهوری خواهان با طرفداران عدم مداخله گرایی در حال پایان یافتن است. به مدت پنج سال ما مدام شنیده ایم که سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی حزب جمهوری خواه را تقسیم کرده است. طرفداران عدم مداخله گرایی به ما می گویند که از جنگ خسته شده اند و نگرانی عمیقی از هزینه های دولت دارند. این مسائل چالشی جدی برای جنگ طلبان (شاهین ها) و بین الملل گراهای سنتی حزب جمهوری خواه است. تغییر پارادایم همیشه اهمیت بیشتری در مقایسه با تغییر افراد و جو رسانه ها داشته است. بعضی از جمهوری خواهان از کاهش خودکار هزینه های دفاعی ابراز خوشحالی کردند و بعضی دیگر هم در ارائه اطلاعات غلط در مورد برنامه های جاسوسی تروریستی کمک کرده اند. اما وسوسه ی بازگشت جمهوری خواهان به دوران انزواگرایی رابرت تفتیان و کاهش دائمی بودجه امنیت ملی، دیگر تمام شده است.

کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات سنا در کارولاینای شمالی، آلاسکا، نیوهمشایر، آیووا، آرکانزاس و هر جای دیگری با پیش زمینه ای قوی از جنگ طلبی در حال شرکت در رقابت های انتخاباتی هستند. کریس کریستی، فرماندار نیوجرسی از عملکرد باراک اوباما در مبارزه با داعش انتقاد می کند. بابی جیندال فرماندار لوئیزیانا، در 6 اکتبر در موسسه آمریکن اینترپرایز سخنرانی ای با موضوع بازسازی قدرت دفاعی ایالات متحده خواهد داشت – یعنی سه هفته پس از سخنرانی سناتور مارکو روبیو با موضوع «قدرت آمریکا: بازسازی قابلیت های دفاعی در قرن 21» - سناتور رند پال معروف ترین شخص جریان جدید عدم مداخله گرایی که بیشتر زمان خودش در سنا را مشغول انتقاد از جنگ طلبانی همچون جان مک کین و لیندسی گراهام بوده است، هم اکنون از حملات هوایی به تروریست ها در عراق و سوریه حمایت می کند.

برد تاد، استراتژیست جمهوری خواه که در انتخابات امسال در چند کمپین حضور دارد می گوید «ائتلاف محافظه کاران همیشه جنگ طلب بوده است. کبوترهای (مخالف جنگ) معدودی در ائتلاف جمهوری خواهان همانند رند پال حضور دارند که در زمان بحران های سیاست خارجی می گویند محافظه کار نیستند. کبوترها به یک باور اشتباه معتقدند که عدم مداخله گرایی به جای هرج و مرج باعث صلح می شود. این نظریه در هر دوره ای از سیاست خارجی آمریکا که از دهه ی 1800 اجرا شده است، شکست خوده است و دوباره هم شکست خواهد خورد» وی این نکته را هم اضافه می کند که «من فکر می کنم که اقداماتی که اوباما در خارج از کشور انجام داد، عاملی بسیار مهم در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در سال 2016 خواهد بود»

براساس نظرسنجی سی ان ان که هفته ی گذشته منتشر شد، 69 درصد از جمهوری خواهان خودشان را «جنگ طلب» و تنها 25 درصد خودشان را «صلح طلب» می نامند. شاهین ها یا جنگ طلبان کسانی هستند که معتقدند نیروی نظامی باید به طور مرتب برای پیشبرد سیاست خارجی ایالات متحده مورد استفاده قرار بگیرد. کبوترها یا صلح طالبان کسانی هستند که اعتقاد دارند ایالات متحده به ندرت یا هرگز نباید از نیروی نظامی استفاده کند.

در میان کاندیداهای احتمالی، مطرح شدن این مباحث بیشتر از هر کس دیگری به نفع سناتور مارکو روبیو خواهد بود. روبیو که هم عضو کمیته امور خارجی و هم کمیته امور اطلاعاتی سنا است، از ژانویه 2011 که وارد واشینگتن شده است، اولویتش مسائل امنیت ملی بوده است. تاکید بر همین مسائل در کمپین 2010 بوده است که وی را راهی کنگره کرد. براساس گفته های افراد نزدیک به روبیو، سناتور هنوز تصمیمی درباره شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نگرفته است. اما مصاحبه ی جدید وی نشان می دهد که در صورت نامزدی در انتخابات، وی طرفدار رهبری جهانی ایالات متحده و سلطه نظامی است.

روبیو معروف به طرفداری از افزایش قابل توجه هزینه های دفاعی است. وی معتقد است که ایالات متحده برای مبارزه با داعش باید نیروی زمینی را به عراق اعزام کند. وی معتقد است که ایالات متحده باید بتواند از قدرتش در چند نقطه از جهان استفاده کند. او اعتقاد دارد که ایالات متحده باید از نقش ابرقدرتیش استفاده کند و سایست خارجی چند وجهی داشته باشد. در صورتی که روبیو قصد شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان را داشته باشد، این گونه دیدگاه ها طرفداران زیادی در میان رای دهندگان جمهوری خواه دارد. البته شکی نیست که عمده ی این مسائل از سوی رقبای وی هم مطرح خواهد شد.

منبع: ویکلی استاندارد/ مترجم: حسین هوشمند     

کلید واژه ها: روبیو عدم مداخله گرایی مداخله گرایی آمريكا انتخابات آمريكا انتخابات 2014


نظر شما :