چرا این کارها را با اسلام می‌کنند؟

۱۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۹۳۹۳۱۹ سرخط اخبار

حسرت می خوریم که چرا چهره غالب جهان اسلامی که با رونق علم و تجارت و رفاه از آن در آثارغربی و شرقی یاد می شد، حالا باید با این اداها و افراطی ها شناخته شود.

 

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «درعلم مکانیک کارهایی کرده اند که هوش از سر آدم می پرد»، « در نجوم کارهای یونانیان را نقد کردند و طرح های جدید ارائه دادند»، « رفاه و رونق اقتصادی بالایی داشتند»، « در شرق حواله می دانند و در غرب می گرفتند». اینها حرف هایی است که در سر کلاس هایم می شنوم، سر کلاس تاریخ علم، کلاس تاریخ هنر، کلاس تاریخ و تمدن و... . اما وقتی کیفم را برمی دارم و از دانشگاه تهران سمت فلسطین جنوبی، خیابان شهید نظری، خبرگزاری ایسنا، اداره سیاسی می آیم و پای سیستم می نشینم تا خبرهای دنیا را چک کنم، حرف های دیگری هست. حالا بر روی بسیاری از خبرگزاری های دنیا، نام جهان اسلام با ترور، با رفتارهای خشونت آمیز، با فقر و نارآمی و هر چه که حس منفی دارد، به چشم می آید.

 

شاید این حرف ها، این باورها و اندیشه هایی که در ادامه می خوانید تمسخرآمیز به نظر بیاید، اما در کنار لبخند تمسخرآمیزی که با خواندنشان بر روی لبانمان می نشیند، اندوه، نگرانی و حسرتی هم به دنبالش است، حسرت اینکه چرا چهره غالب جهان اسلامی که با رونق علم و تجارت و رفاه از آن در آثارغربی و شرقی یاد می شد، حالا باید با این اداها و افراطی ها شناخته شود.

 

در مصاحبه ای که با دکتر معصومی داشتم، او از مسلمانان شرق آسیا گفت، از تسماحشان و اسلام خنده روشان، اما این همه حرف هایش نبود. او از تجربه های تلخ افراطی گری هایی گفت که در این منطقه رخ داده است: «باید بدانیم که این منطقه تجربه هایی درباره جنبش های افراطی دارد. مثلا در اوایل قرن 19 جنبش «پادری» شکل گرفت که تفکرات افراطی داشتند و متاثر از وهابیت بودند. اینها افراطی گری های خاص خود را داشتند، مثلا اگر کسی نمازش ترک می شد او را جریمه می کردند و برای بار دوم او را اعدام. یا اینکه همه زن ها مجبور بودند برقعه بپوشند و جاهایی که اندیشه های آنان را نمی پذیرفتند غارت می کردند».

 

یا از طرف دیگر، دکتر فرمانیان از ساده اندیشی ها و تفسیرهای سطحی این چنین گروهایی افراطی سخن می گفت: ریشه جریان های تکفیری و این خشونت ها را باید در چند چیز جستجو کرد، اولین و مهمترین علتی که باعث می شود این جریان های تکفیری در دنیای اسلام به وجود بیایند، برمی گردد به ظاهرگرایی اصحاب حدیث. در طول تاریخ اصحاب حدیث به دلیل این که برای عقل در فهم دین جایگاهی قائل نبودند، به متون دینی اعتماد کرده و ظاهر آن را گرفته اند. از طرفی برخی متون دینی صراحتا حکم به کفر مخالف می کنند که نمونه اش را هم در روایات اهل سنت و هم روایات اهل شیعه داریم؛ مثلا روایت داریم که « هر کس نماز را عمدا ترک کند، کافر است». اگر کسی به ظاهر این روایت تمسک کند، آن وقت باید بسیاری از انسان ها را تکفیر کنیم.

 

شاید شنیدن این اندیشه برایتان خنده آوره باشد، اما باوری است که عده ای با نام اسلام بر آن اعتقاد دارند. خانم دکتر یزدان منش، که خود تحصیل کرده پاکستان بوده، از افراطی های دیاری می گفت که اندیشمندانی چون اقبال لاهوری در آن زندگی کرده اند: یکی از رفتارهای افراطی شان در برخورد با دانشجویان بود در موضوع ارتباط دختر و پسرها که گاه دست به تنبیه دانشجویان می زدند، با رفتارهایی خشونت آمیز و...

 

آدم های آنجا ( این را مربوط به ایالت بلوچستان پاکستان به ویژه مناطق مرزی با ایران عرض می کنم) واقعا به شکل آدم های نخستین زندگی می کنند که البته یا دولت توجهی به آنها ندارد و یا خودشان نمی خواهند. تا چند سال گذشته مدرسه های دخترانه را نابود می کردند و معتقد بودند نیازی نیست که دخترها درس بخوانند که این مربوط به قسمت شمال غرب پاکستان به ویژه طالبان و شبکه حقانی در وزیرستان بوده است. یا مثلا در مورد انتقال «لوله گاز» از ایران به پاکستان، این باور را داشتند که وقتی در زمان پیامبر گاز نبوده، چه نیازی هست که ما گاز داشته باشیم.

 

این اندیشه های تعجب آور، مخصوص به شرق جهان اسلام نیست. باید مثل اینجانب، دو واحد تاریخ اسلام در آفریقا پاس کرده باشید و از عالمان و رونق تجارت و اقتصاد آن دیار اسلامی در تاریخ شنیده باشید، تا وقتی که امروز پای صحبت های یک کارشناس در مسائل آفریقا می نشیند، یک حسرت خوردن درست و حسابی را تجربه کنید: گروه بوکوحرام در حال حاضر یکی از مخوف ترین گروه های تکفیری آفریقا است. اعلام موجودیت بوکوحرام به سال 2002 توسط فردی سلفی مسلک به نام "محمد یوسف" و در استان بسیار فقیر بورنو(در شمال نیجریه) که از هر 10 نفر آن 8 نفر بی سواد بوده و سه چهارم جمعیت آن زیر خط فقرند، باز می گردد. او حتی کروی بودن زمین را باور نداشت. بوکوحرام در اصل خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و اجرای قانون شریعت در تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. اعضای این گروه هرگونه آموزش به سبک غربی، مدارس غربی، لباس های غربی، آداب و رسوم غربی و حتی استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران را ممنوع و سیستم بانکی و مالیاتی را هم حرام می داند.

 

باید تاریخ خوانده باشید تا بدانید روزگاری در این جهان اسلام، عالمانش از شرق تا غرب در تماس بودند و تبادلات علمی می کردند. مردمانی از هر دیار، چه زن و چه مرد این حق را داشتند تا آزادانه در هر کجای دنیای اسلام گام بردارند و همه جا با نام مسلمان به او احترام می گذاشتند. امروز، در این دنیای ارتباطات با این همه امکانات که مسیر باز است برای تعامل و اندیشه ورزی و آشنایی با آدم های هر جای کره خاکی، اما باز نام اسلام و مسلمان هم در این عرصه بی انتها با افراطی گری گره خورده است، مالکی از افکار و نحوه فعالیت گروه های مختلف افراطی در جهان عرب می گوید که: این گروه ها از رسانه های مختلف و فناوری های پیشرفته روز بویژه اینترنت برای نشر آموزه های خود و جذب نیرو استفاده می کنند. عمده فعالیت گروه های تکفیری استفاده هدفمند از شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر و فیسبوک برای عضوگیری از میان جوانان مسلمان است. گروه های تکفیری از مدت ها پیش برای رساندن پیام یا انتشار فیلم های عملیات نظامی از شبکه اینترنت استفاده کرده اند، آنان همچنین از شبکه های اجتماعی به منظور جذب نیرو و جمع آوری پول و بحث و گفت وگو و هماهنگی راهبردی با یکدیگر استفاده می کنند. اغلب این گروه ها نیز از اسکایپ برای مصاحبه با افراد داوطلب عضویت، یا تبادل آرا درخصوص تاکتیک های نظامی استفاده می کنند و برخی نیز از وب سایت یوتیوب برای نشان دادن موفقیت های خود در عملیات جنگی و یا مستند سازی بهره می برند.

کلید واژه ها: پاکستان


نظر شما :