نخست وزیر اسپانیا خواستار مذاکره با کاتالونیا شد

۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۰۵:۱۷ کد : ۱۹۴۰۵۹۰ سرخط اخبار

 نخست وزیر اسپانیا در حالی امروز شنبه درخواست خود برای مذاکره با کاتالونیا را مطرح کرد که مقام های کاتالونیا قصد دارند همه پرسی نمادین استقلال را فردا برگزار کنند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا خواستار مذاکره و گفتگو و بازگشت کاتالونیا به "عقلانیت " شده است. در خواست نخست وزیر اسپانیا در شرایطی است که قرار است همه پرسی غیر رسمی و نمادین استقلال در کاتالونیا برگزار شود و مقام های مادرید به شدت با برگزاری آن مخالفت کرده اند.

بر اساس این گزارش هدف اصلی از برگزاری همه پرسی نمادین استقلال در کاتالونیا سنجش میزان حمایت عمومی از استقلال این منطقه از اسپانیا خواهد بود.

نیروهای داوطلب و فعالان سیاسی قرار است کار برگزاری انتخابات را انجام دهند. این اقدام کاتالونیا با انتقاد شدید دولت مادرید روبرو شده ولی انتظار نمی رود که دولت مرکزی اسپانیا در برگزاری این همه پرسی دخالت کند.

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد که "چیزی که ما به آن نیاز داریم بازگشت به "عقل سلیم" از دوشنبه آینده است، اجازه بدهید در چارچوب قانون اساسی و قانون مذاکره کنیم."

وی تصریح کرد که انتخابات روز یکشنبه ارزشی ندارد و هیچ تاثیری نیز نخواهد داشت. این یک همه پرسی یا مشاوره یا چیزی شبیه آن نیست.

کاتالونیا با جمعیت 7.5 میلیون نفری حدود یک پنجم اقتصاد اسپانیا را در اختیار دارد. درخواست ها برای خودمختاری بیشتر برای مدت زمان زیادی است که از سوی کاتالونیا مطرح می شود ولی این درخواست ها در زمان آرتور ماس رهبر کنونی کاتالونیا تشدید شده است.

بحران اقتصادی اسپانیا در سال های اخیر موجب افزایش بیکاری و بدهی های کاتالونیا شده ولی راخوی در سال 2012 میلادی با درخواست آرتور ماس برای قدرت و اختیارات بیشتر در اخذ مالیات و هزینه کردن آن مخالفت کرد.

همه پرسی روز یکشنبه از سوی نیروهای داوطلب برگزار خواهد شد و دولت کاتالونیا اعلام کرده است که بیش از 5.4 میلیون نفر از ساکنان این منطقه و اتباع خارجی می توانند در این همه پرسی شرکت کنند.

بر اساس نظرسنجی موسسه متروسکوپیا در ماه اکتبر، 44 درصد کاتالان ها قصد شرکت در همه پرسی استقلال را دارند و 42 درصد آنها نیز از خودمختاری این منطقه حمایت می کنند.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند در شمال شرق اسپانیا است که زبان و فرهنگ خاص خود را دارد. بحران اقتصادی اسپانیا موجب تشدید تحرکات مردم این منطقه برای استقلال از این کشور در ده سال گذشته شده است.

کلید واژه ها: اسپانیا کاتالونیا وزیر اسپانیا


نظر شما :