به بهانه ناراحتی اعراب

نامه نگاری اوباما خشم جمهوری خواهان را برانگیخت

۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۶۳۱ اخبار اصلی آمریکا
این اقدام منجر به ایجاد مشکلی واقعی برای ما در مواجهه با شرکای سنی مان در اتحادیه عرب، در مبارزه با داعش می شود.
نامه نگاری اوباما خشم جمهوری خواهان را برانگیخت

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان کنگره بلافاصله علیه نامه ی محرمانه ی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری ایران، درباره ی همکاری برای مبارزه با گروه داعش، موضع گرفتند. براساس گزارش ام اس ان بی سی، نماینده مایک راجرز، رئیس کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت که این نامه واقعاً نگران کننده است و منجر به نگرانی و آشفتگی شرکای ایالات متحده در خاورمیانه می شود که هم اینک در حال مبارزه با داعش هستند.

راجرز در این باره می گوید «من می توانم به شما بگویم که این اقدام منجر به ایجاد مشکلی واقعی برای ما در مواجهه با شرکای سنی مان در اتحادیه عرب، در مبارزه با داعش می شود.» این جمهوری خواه اهل میشیگان که از نام جایگزین برای معرفی گروه تروریستی ای که در اکثر نقاط سوریه و شمال و مرکز عراق حضور دارند، استفاده می کند معتقد است که این نامه بسیار نگران کننده است.

اظهار نظر راجرز بعد از سخنان سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا صورت گرفت که این نامه را منزجر کننده نامیدند. این دو سناتور در بیانیه ای گفتند «این منزجر کننده است، زمانی که صدای گریه نیروهای میانه روی سوریه که خواهان کمک بیشتر ایالات متحده هستند، توسط کاخ سفید شنیده نمی شود، رئیس جمهور اوباما از آیت الله خامنه ای درخواست می کند که به مبارزه با داعش بپیوندند.» گراهام و مک کین با انتقاد از سیاست خارجی اوباما این نکته را هم اضافه می کنند که همکاری با ایران به منافع ملی ایالات متحده و اتحاد با شرکای عرب آسیب می زند.

روز جمعه هم سناتور ران جانسون گفت که این نامه نشانه ی دیگری از ضعف اوباما در روابط خارجی است. این جمهوری خواه اهل ویسکانسین در این باره به ام اس ان بی سی می گوید «این مسئله فقط نشان دهنده ی ضعف رئیس جمهور در سیاست خارجی نیست بلکه نشان دهنده ی شکست سیاست خارجی او است، به وضوح مشخص است که رهبری پشت صحنه او و استراتژی اش مبنی بر خروج نیروها، کارایی نداشته است.»

وال استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که اوباما در ماه اکتبر نامه ی محرمانه ای به آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب نوشته و در آن درباره ی منافع مشترک ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش صحبت کرده است. براساس این گزارش، اوباما گفته است که همکاری ایران و آمریکا بر سر مبارزه با داعش بستگی به همکاری ایران در زمینه ی توافق بلند مدت هسته ای تا تاریخ 24 نوامبر دارد. این گزارش همچنین می افزاید که اوباما به اطلاع آیت الله خامنه ای رسانده است که حملات هوایی ایالات متحده مواضع دولت بشار اسد – متحد مهم ایران – را مورد حمله قرار نخواهد داد.

راجرز که از کنگره بازنشسته می شود، شرط های زیادی برای توافق سال گذشته ایران با گروه 5+1 –که بیشتر توسط دولت اوباما میانجیگری شد – که براساس آن ایران در ازای توقف تحریم ها سرعت برنامه هسته ای اش کاهش می یابد، دارد. این توافق منجر به وجود آمدن شرایط برای انعقاد توافق جامع شده است. این عضو کنگره معتقد است که ایران یک شریک غیر قابل اعتماد است و انگیزه ی انتشار خبر این نامه به جایگاه ایالات متحده در نزد متحدینش صدمه می زند. وی در این باره می گوید « این که دشمن دشمن شما بخواهد به شما کمک کند، به این معنا نیست که دیگر دشمن شما نخواهد بود.»

مهمترین قسمتی که مورد ترس راجرز از این نامه شده است مربوط به مخالفت کشورهای عربی است که به کمپین مبارزه با داعش در عراق و سوریه به رهبری ایالات متحده کمک می کنند. راجرز در این باره می گوید «این مسئله موجب اعتراض شرکای ما در اتحادیه عرب خواهد شد، شرکای خوب ما در این مبارزه که بهتر از این هم خواهند بود.»

در مقابل نماینده کریس ون هولن (دموکرات از مریلند) با دفاع از اقدام اوباما از اظهار نظر مک کین و گراهام انتقاد می کند و زمانی که سی ان ان از وی درباره ی بیانیه ای این دو سناتور می پرسد، در پاسخ می گوید این نامه منزجر کننده نیست. وی در این باره گفته است «رئیس جمهور همیشه از کانال های محرمانه استفاده کرده است. شما برای درک این که ایالات متحده و ایران برای مبارزه با داعش دارای منافع مشترک هستد، نیاز به اعتماد به ایران ندارید. من فکر می کردم سناتور مک کین و سناتور گراهام خواهان انجام هر گونه اقدامی برای شکست داعش هستند»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مبارزه با داعش مک کین گراهام راجرز نامه اوباما


نظر شما :