جمهوری خواهان به دنبال تحریم های جدید

سناتور تازه واردی که حامی جنگ با ایران است

نویسنده خبر: حسین هوشمند
کاتن اصلاحیه ای را مطرح کرد که بر اساس آن بستگان افرادی که تحریم های ایران را نقض می کنند به صورت خودکار به 20 سال حبس محکوم می‌شوند.
سناتور تازه واردی که حامی جنگ با ایران است

دیپلماسی ایرانی: با پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات سنا و در اختیار گرفتن اکثریت این مجلس تغییراتی در سیاست های این نهاد شاهد خواهیم بود. یکی از حوزه هایی که جمهوری خواهان از قبل از انتخابات وعده ی تغییر در آن را داده بودند سیاست خارجی است. به طور کلی جمهوری خواهان از سیاست خارجی دولت باراک اوباما انتقاد می کنند و آن را مایه ی وهن ایالات متحده می دانند.

جمهوری خواهان مخالف خروج نیروهای نظامی از عراق در سال 2011 بودند و اعتقاد دارند که در مبارزه با داعش باید دوباره این کشور را اشغال کرد و به آن نیروی نظامی اعزام کرد. در رابطه با سوریه آنها از عدم حمله ی دولت اوباما به سوریه انتقاد می کنند و خواستار حمله ی نظامی مستقیم این کشور به سوریه و برکناری بشار اسد هستند. جمهوری خواهان مخالف رویکرد اوباما مبنی بر پایان دوران نظامی گری هستند و این اقدام دولت را که بودجه ی نظامی را کاهش داده است به ضرر منافع ملی ایالات متحده می دانند، آنها به دنبال افزایش بودجه ی نظامی و نظامی گری در دیگر نقاط جهان هستند.

در رابطه با ایران آنها به شدت مخالف توافق هسته ای هستند و از سال پیش تاکنون به کرات از توافق ژنو انتقاد کرده اند و به دنبال راهی هستند تا بتوانند مانع از انعقاد توافق جامع شوند. عقیده ی جمهوری خواهان بر این است که تحریم ها نباید لغو شوند و به زعم آنها توافقی خوب است که اجازه ی غنی سازی را به ایران ندهد. نظرات آنها درباره موضوع هسته ای به شدت با دیدگاه های بنیامین نتانیاهو مشابهت دارد و جمهوری خواهان معتقدند که در این پرونده باید نگرانی های رژیم اسرائیل رفع شود.

جمهوری خواهان که از 3 ژانویه کنترل سنای جدید را در اختیار خواهند گرفت، بارها اعلام کرده اند که به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند. پیش از این مجلس نمایندگان که در اختیار جمهوری خواهان بود لایحه ی تحریم های جدید را تصویب کرده بود اما سناتور هری رید (دموکرات از نوادا) که رهبر اکثریت سنا بود مانع از طرح این لایحه در سنا شد. هم اکنون با پیروزی جمهوری خواهان در سنا سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از نوادا) رهبر اکثریت خواهد شد و طبق گفته های پیشینش وعده ی تصویب تحریم های جدید را داده است.

علاوه بر این سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا انتخاب خواهد شد. علاوه بر مک کانل و کورکر، سناتورهای جمهوری خواه دیگری همانند جان مک کین، لیندسی گراهام، مارک کرک، مارکو روبیو، تد کروز و ران جانسون هم وجود دارند که دارای مواضع ضد ایرانی و سابقه ای طولانی در اعمال فشار به ایران دارند. به غیر از این سناتورها در انتخابات اخیر سناتور جمهوری خواه دیگری هم پیروز شده است که دارای مواضع رادیکال در قبال ایران است. این سناتور، تام کاتن نام دارد که در این نوشتار به معرفی وی می پردازیم.

تام کاتن که پیش از این یک دوره نماینده بوده است توانست در انتخابات 4 نوامبر سناتور مارک پرایور (دموکرات از آرکانزاس) را شکست دهد و به عنوان سناتور این ایالت انتخاب شود. کاتن در 13 می 1977 در داردانل آرکانزاس به دنیا آمد، پدر وی توماس کاتن از کهنه سربازان جنگ ویتنام است و سرباز لشگر چهارم در این جنگ بوده است. کاتن در سال 1995 از دبیرستان فارغ التحصیل شد و در سال 2002 مدرک حقوقش را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

کاتن در 11 ژانویه 2005 به ارتش ایالات متحده پیوست. وی در 19 می 2006 به عنوان افسر پیاده نظام و فرمانده دسته در لشگر 101 هوابرد، وارد بغداد شد. وی در سال 2006 نامه ای سرگشاده ی به روزنامه نیویورک تایمز فرستاد و از این که این روزنامه برنامه ی مخفی مبارزه با تروریسم دولت بوش را افشا کرده بود، انتقاد کرد. کاتن در 1 آگوست 2008 به افغانستان اعزام شد و درجه اش به سروان ارتقا یافت. وی بعد از دریافت چندین مدال از جمله مدال ستاره ی برنزی در 26 سپتامبر 2009 به خدمتش در ارتش خاتمه داد. کاتن پس از خروج از ارتش وارد دنیای سیاست شد و در انتخابات سال 2012 مجلس نمایندگان شرکت کرد و توانست رقیب دموکراتش را شکست دهد.

کاتن در دوران نمایندگی اش لایحه ای جنجالی علیه ایران را مطرح کرد. وی در سال 2013 به عنوان یکی از بندهای لایحه ی جلوگیری از هسته ای شدن ایران، اصلاحیه ای را مطرح کرد که براساس آن بستگان افرادی که تحریم های ایران را نقض می کنند به صورت خودکار به 20 سال حبس محکوم شوند. این بستگان شامل همسر، فرزندان، والدین، دایی، عمو، عمه، خاله، برادرزاده، خواهر زاده، پدر بزرگ، مادر بزرگ و نوه ها می شدند.

این اصلاحیه مورد اعتراض بعضی از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان واقع شد، آنها معتقد بودند که این لایحه اصلاحیه پنجم قانون اساسی ایالات متحده که براساس آن به هر کسی که متهم به انجام جرمی شده است حق دادرسی می دهد را نقض می کند. بعد از توصیه ی نماینده اد رویس (جمهوری خواه) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به کاتن برای صرف نظر کردن از این لایحه و تغییر لحن آن، کاتن مجبور به عقب نشینی شد و طرحش را پس گرفت.

کاتن سال گذشته با انتقاد از توافق ژنو آن را شکستی برای آمریکا و یک پیروزی برای ایران نامیده بود و در این باره گفته بود «آمریکا با توقف تحریم ها، میلیاردها دلار را به ایرانی ها برگرداند. ایران غنی سازی اش را حفظ کرد، ذخایر اورانیوم غنی شده اش را حفظ کرد، راکتور تولید پلوتونیومش را حفظ کرد و برنامه ی موشکی اش را هم حفظ کرد» وی با حمایت از لایحه تحریم های جدید ایران در مجلس نمایندگان توصیه کرده بود که سنا هم باید با اکثریتی بالا به طوری که رئیس جمهور نتواند آن را وتو کند، تحریم های جدید را تصویب کند، کاتن معتقد است اگر رئیس جمهور نمی تواند از آمریکا حفاظت کند، کنگره باید این کار را انجام دهد.

کاتن درباره توافق ژنو می گوید «من می ترسم نسل های آینده میان آن چه در ژنو اتفاق افتاد و 75 سال پیش در مونیخ اتفاق افتاد، مشابهت هایی ببینند. آن چیزی که اوضاع را بدتر می کند این است که غرب در برابر هیتلر هم از خودش ترس و مماشات نشان داد. اوباما در حالی که ما با استفاده از تحریم ها در موضع قدرت قرار داشتیم، در ژنو تسلیم شد. این تفکر موجب شد که ما دچار یک اشتباه تاریخی شویم»

در حالی که بعضی از جمهوری خواهان همانند سناتور رند پال سعی می کنند تا حزب را از سایه دوران پس از 11 سپتامبر و جورج دبلیو بوش خارج کنند، پیروزی تام کاتن در انتخابات آرزوهای آنها را نقش بر آب می کند. کاتن نشانه ی این است که حزب جمهوری خواه هنوز حزب جورج دبلیو بوش و نئو محافظه کاران است. این سناتور مورد حمایت تی پارتی در کمپین انتخاباتی اش گفته بود که داعش ممکن است با همدستی کارتل های مواد مخدر مکزیکی از طریق مرزهای جنوبی وارد ایالات متحده شود. آن گونه که دیمن لینکر می گوید کاتن «جدیدترین و بهترین امید جمهوری خواهان جنگ طلب است.»

الی کلیفتون هم اخیراً گزارش داده است که کاتن در جریان رقابت انتخاباتی اش حدود یک میلیون دلار کمک مالی از سوی کمیته اضطراری برای اسرائیل که یک گروه راست گرا به رهبری بیل کریستول - یکی از نئومحافظه کاران ارشد - دریافت کرده است. بیل کریستول که از سرشناس ترین نئو محافظه کاران است، کمیته آزادسازی عراق را که لابی هایش منجر به حمله ی آمریکا به عراق شد، رهبری می کرده است.

 کاتن هم همانند کریستول از حامیان حمله به ایران است. کریستول چندین بار در تمجید کاتن سخنرانی کرد و جنیفر روبین هم در مقاله اش یکی از سخنرانی های وی را مورد پوشش قرار داد. کاتن در کمپینش جمله ی معروفی داشت و گفته بود که نباید از جنگ خسته شد، کاتن در ادامه می گوید «مردم بد در سراسر جهان وجود دارند که کارهای بدی انجام می دهند. برخی از کشورهای خاورمیانه در حال نزدیک شدن به ایران هستند. لازم است به مردم آمریکا یادآور شویم که ما هنوز در کنار اسرائیل هستیم» این چهره ی جدید نئو محافظه کاران از 3 ژانویه در سنا خواهد بود.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تام كاتن بيل كريستول تحريم ايران نئو محافظه كار جمهوري خواه حسین هوشمند


نظر شما :