برنز رئیس اندیشکده کارنگی شد

۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۴۰۷۳۳ سرخط اخبار

سیکا ماتیوز پس از ۱۸ سال ریاست بر اندیشکده کارنگی از مقام خود کناره گیری خواهد کرد و سفیر ویلیام جی.برنز، معاون وزیر خارجۀ آمریکا، نهمین رئیس کارنگی در طول تاریخ ۱۰۵ سالۀ این مرکز خواهد شد.

به گزارش اشراف، اندیشکده آمریکایی کارنگی با اعلام این خبر اعلام کرد که ویلیام جی.برنز، معاون وزیر خارجۀ آمریکا، از تاریخ پنجم فوریۀ ۲۰۱۵ ریاست این مرکز را به عهده خواهد گرفت. سفیر برنز نهمین رئیس کارنگی در طول تاریخ ۱۰۵ سالۀ آن خواهد بود. در همان تاریخ، جسیکا تاچمن ماتیوز بعد از ۱۸ سال خدمت بازنشسته خواهد شد.

  سوابق حرفه ای ویلیام برنز

برنز از سال ۲۰۱۱ معاون وزیر خارجه است و دومین دیپلمات حرفه ای است که این عنوان به او داده می شود. وی مقام سفیر حرفه ای، بالاترین مقام در سرویس خارجۀ آمریکا، را در اختیار دارد. دیگر پست هایی که او در مدت ۳۳ سال حرفۀ دیپلماتیکش در اختیار داشت می توان به این موارد اشاره کرد: سفیر آمریکا در اردن از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، سفیر آمریکا در روسیه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و مشاور وزیر در امور سیاسی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱. برنز دارای مدرک کارشناسی ارشد و درجۀ دکتری از دانشگاه آکسفورد است و با بورسیۀ مارشال در آنجا تحصیل کرده است. وی به زبان های عربی، روسی و فرانسه صحبت می کند.

  برنز به شکل گیری توافق هسته ای اولیه کمک کرد

برنز سال گذشته سرپرستی گفت وگوهای پنهانی و غیررسمی با ایران را به عهده داشت، که به ۳۵ سال قطع رابطۀ دیپلماتیک مداوم پایان داد و به شکل گیری توافق هسته ای اولیه کمک کرد. جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا اوایل سال جاری دربارۀ او گفت: “بیل سیاستمداری است مثل جورج کنان و چیپ بوهلن با همان ویژگی ها و کارایی و دارای مقام و افتخاراتی بیش از کسب جایگاه در فهرست اسطوره های انگشت شمار دیپلماتیک آمریکاست.

ریاست کارنگی فرصتی استثنایی برای برنز

ماتیوز در اعلام بازنشستگی اش گفت: ” در هیچ جا کسی بهتر و مناسب تر از بیل برنز برای به عهده گرفتن ریاست کارنگی پیدا نمی شود. وی درک بی نظیری از امور خاورمیانه دارد و از احترام طیف گستردۀ سیاسی در آمریکا و سراسر جهان برخوردار است. فهم و توانایی او جهانی است و شم سیاسی او به هیچ یک از احزاب محدود نمی شود. بیل محقق، سیاست گذاری بسیار موفق و رهبری اثبات شده است. من برای کارنگی خیلی خوشحالم.”

برنز در اظهارنظر دربارۀ انتصاب جدیدش گفت: “خوشحالم که قرار است به کارنگی بیایم و افتخار می کنم که قرار است پا جای پای جسیکا ماتیوز بگذارم. از زمان اعلام بازنشستگی ام از وزارت خارجه در آوریل، مدت ها سخت به این فکر می کردم که بعد از این چه کاری انجام دهم. و معتقدم کارنگی، با داشتن پنج مرکز در سراسر جهان و کارکنان و پژوهشگران فوق العاده، فرصتی استثنایی برای من است تا به ایفای نقش مهم و سازنده در امور جهان در خارج از خدمات دولتی ادامه دهم.

جایگاه اندیشکده کارنگی در فهرست اندیشکده های برتر جهان

هاروی وی. فینبرگ، رئیس هیئت مدیره کارنگی گفت: “همۀ ما به موفقیت رهبری بیل در کارنگی بسیار علاقه مند هستیم. جسیکا در ۱۸ سال سکان داری خود در کارنگی تأثیر فوق العاده ای برجا گذاشت. او مؤسسه را از یک اتاق فکر کوچک در آمریکا به مؤسسه ای پیشرو و برندۀ جایزه در جهان تبدیل کرد. موفقیت او سکویی واقعی برای بیل برنز است تا مؤسسه را به سمت موفقیت ها و تأثیرهای جدید و بالاتر پیش ببرد.”

بعد از این جابه جایی در چهارم فوریۀ ۲۰۱۵، ماتیوز به کارش در کارنگی به عنوان عضوی برجسته ادامه خواهد داد و وقتش را صرف نوشتن خواهد کرد.

اندیشکده بین المللی کارنگی شبکه ای منحصربه فرد جهانی متشکل از مراکز تحقیقات سیاستی در روسیه، چین، اروپا، خاورمیانه و آمریکاست. مأموریت ما، که به بیش از یک قرن پیش بازمی گردد، بالا بردن انگیزه های صلح از طریق تحلیل و ایجاد ایده های تازه در حوزۀ سیاست و مشارکت و همکاری مستقیم با تصمیم گیران در بخش های دولتی، کسب وکار و جامعۀ مدنی است. همکاری مراکز مختلف کارنگی باعث می شود در موضوعات جهانی، منطقه ای و دوجانبه از مزایای بسیار ارزشمند دیدگاه های ملی مختلف بهره گرفته شود.

در تازه ترین رده بندی اتاق های فکر سراسر جهان که دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد، از میان ۶,۸۰۰ مؤسسۀ جهانی، کارنگی به دلیل ارائۀ خلاقانه ترین ایده های سیاستی در رتبۀ اول قرار گرفت. هر دو مرکز کارنگی در مسکو و مرکز خاورمیانه ای کارنگی در بیروت سال هاست که در رده بندی های منطقه ای خود مقام اول را کسب می کنند. برخی از رؤسای قبلی کارنگی پست های مهم دولتی را در اختیار داشته اند، ازجمله الیهو روت، اولین رئیس کارنگی، که سناتور شهر نیویورک و نیز وزیر جنگ و بعدها وزیر خارجۀ دولت تئودور روزولت بود. الیهو روت و نیکولاس موری باتلر، دومین رئیس کارنگی، هر دو از برندگان جایزۀ صلح نوبل بودند.

کلید واژه ها: کارنگی برنز اندیشکده ماتیوز خاورمیانه


نظر شما :