ادعای روزنامه العرب:

احتمال توافق جزئی با ایران بر سر سوریه

۲۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۷۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه العرب ادعا می‌کند که اطلاعات افشا شده از مذاکرات جاری در مسقط حاکی از آن است که در طول مذاکرات هسته‌ای توافقات ابتدایی بر سر پرونده سوریه نیز حاصل شده است.
احتمال توافق جزئی با ایران بر سر سوریه

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوری می گویند که تماس های منطقه ای با حمایت ایالات متحده آغاز شده به این امید که شاید راه حلی سیاسی برای بحران سوریه یافت شود. به گفته آنها بعد از شکست نشست های ژنو این تماس ها نخستین تماس ها در جهت احیای روند حل سیاسی بحران سوریه محسوب می شوند.

این منابع که در قاهره با خبرنگار روزنامه العرب، چاپ لندن دیدار داشته اند همچنین می گویند که "تفاهم های منطقه ای" این احتمال را به وجود آورده که شاید به موجب آن ایران به سمتی برود که مواضع خود را "هر چند جزئی" در قبال حکومت بشار اسد تغییر دهد.

روزنامه العرب ادعا می کند که اطلاعات افشا شده از مذاکرات جاری در مسقط حاکی از آن است که در طول مذاکرات هسته ای که در آن نمایندگان تهران و واشنگتن به صورت رو در رو با یکدیگر گفت وگو کرده اند، توافقات ابتدایی بر سر پرونده سوریه نیز حاصل شده است. بنا به توافقات انجام شده، نظام فعلی سوریه به حکومت خود ادامه می دهد اما چهره ها و شخصیت های بارزی که در جنگ با مخالفان و سرکوب ها به طور مستقیم دست داشته اند از گردونه دور می شوند و حمایت ها از آنها کاسته خواهند شد.

در همین رابطه برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که تهران می تواند از برخی خواسته های خود بر سر سوریه کوتاه بیاید و امتیازهایی بدهد چرا که آن چه برایش مهم است حفظ حکومت سوریه است نه افردا مشخص. با این حال تحلیلگران تاکید دارند که تهران به هیچ وجه حاضر نخواهد شد که به صرف تسهیل گفت وگوها با ایالات متحده بشار اسد را قربانی کند و حتی برای رسیدن به توافق نهایی در پرونده هسته ای نیز او را فدا نخواهد کرد. ایرانی ها تلاش دارند که رفع تحریم ها و آزادسازی پول هایشان در بانک های امریکایی و اروپایی تنها بر اساس مذاکرات هسته ای باشد و هیچ موضوعی در حاشیه مذاکرات مطرح نشود.

به اعتقاد کارشناسان ایرانی ها می گویند که امریکایی ها در مذاکرات جدی نیستند و برای رسیدن به توافق جامع هسته ای دل نمی سوزانند اگر چه خود برای رسیدن به توافق جامع اصرار دارند و می خواهند بدون فوت وقت به این تفاهم برسند. از سوی دیگر ایران اصرار دارد که طرفی مهم در پرونده های منطقه ای باشد، برای همین حاضر نیست که بر سر هیچ چیز امتیاز بدهد که از جمله آن می توان به مواضعش در حمایت از بشار اسد اشاره کرد.

در همین رابطه هیثم المالح، یکی از رهبران ائتلاف مخالفان سوری می گوید که ایران بر سر بسیاری از پرونده ها با کشورهای منطقه به توافق رسیده است که در راس آنها پرونده مبارزه با داعش قرار دارد که می توان به موجب آن انتظار داشت که بحران سوریه نیز رفته رفته به راه حل نزدیک شود، شاید ایران حاضر شود همان طور که بر سر نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق حاضر به قبول کناره گیری او از قدرت شد در سوریه نیز سناریوی مشابهی رقم بخورد.

در همین راستا است که بسیاری نسبت به نتایج سفر استفان دی میسوترا، فرستاده سازمان ملل به سوریه ابراز امیدواری می کنند همان طور که خودش نیز روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که بتواند جنگ در حلب را متوقف کند که در حقیقت اشاره ای به حرکت رو به جلوی پرونده سوریه محسوب می شود.  

مذاکره کنندگان کشورمان همواره تاکید کرده اند که در مذاکرات هسته ای صرفا بر سر موضوع هسته ای مذاکره می کنند و به هیچ وجه به موضوعات دیگر نمی پردازند. روزنامه العرب تلاش دارد سیاست های عربستان را در مورد ایران دنبال کند و برای همین بعید نیست که این خبر نیز بخشی از فضاسازی رسانه ای عربستانی ها علیه ایران در آستانه توافق جامع هسته ای باشد.

 

این مطلب به هیچ وجه مورد تایید دیپلماسی ایرانی نیست و انتشار آن صرفا جهت اطلاع خوانندگان دیپلماسی ایرانی از افکار و اخبار منتشر شده در رسانه های عربی است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده سوريه مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 مذاكرات سه جانبه مسقط بشار اسد


نظر شما :