عربستان به دنبال مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات

۰۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۴۱۴۱۹ سرخط اخبار

روزنامه نگار برجسته برزیلی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را تلاش ریاض برای فشار آوردن به تهران و روسیه با استفاده از اهرم نفت دانسته و می گوید عربستان تلاش می کند در مسیر مذاکرات مانع تراشی کند.

گروه بین الملل خبرگزاری فارس- صادق قربانی: قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه های اخیر به طور مداوم روند نزولی را طی کرده است. همزمان شدن این مسئله با افزایش تولید نفت در آمریکا و عربستان موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران این روند را اقدامی تعمدی بدانند که با هدف نیل به اهداف سیاسی صورت گرفته است.

«پپه اسکوبار» روزنامه نگار سرشناس برزیلی نیز نظری مشابه دارد و می گوید این عربستان است که تلاش می کند با استفاده از اهرم نفت، سیاست های خود را در منطقه پیش ببرد.

آقای اسکوبار در مورد بی ثباتی اخیر در بازار نفت، به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «آنچه در جریان است، تا حد زیادی بازی قدرت سعودی هاست که می خواهند این توهم را ایجاد کنند که می توانند قیمت نفت را به دست بگیرند. هدف اصلی سعودی ها فشار آوردن به روسیه برای پایان دادن به حمایت از دمشق و فشار به ایران است که در بودجه خود به قیمت بالای نفت نیاز دارد. به نظر من آمریکا در این بازی قدرت ایفای نقش نمی کند چراکه راهبرد سعودی ها به صنعت نفت «شیل» آمریکا نیز لطمه می زند. حتی این می تواند فشار بر آمریکا باشد تا از توافق هسته ای با ایران چشم بپوشد.»

وی در مورد دلایل تداوم کاهش قیمت نفت گفت: «علت کاهش قیمت نفت، تلاقی دو موضوع است؛ ازدیاد نفت خام در بازار و کاهش تقاضا در بازار آسیا، به خصوص چین که در پنج ماهه اخیر میزان واردات نفتی خود را 65درصد کاهش داده است. همچنین کاهش تقاضای ایالات متحده و اروپایی که با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.»

آقای اسکوبار افزود: «البته بازار نفت همواره دچار بی ثباتی هایی هست. منابع مختلف پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در سه ماهه نخست سال 2015 بشکه ای بین 70 تا 80 دلار باشد. اما اگر میزان تقاضای چین افزایش پیدا کند، سال آینده این رقم می تواند تغییر کند. علاوه بر این، بسیاری از تولیدکنندگان نفت به صورتی جدی با کاهش درآمد مواجه شده اند؛ از جمله گروهی از کشورهای آفریقایی نظیر کنگو، لیبی، گابون و آنگولا و همچنین کشورهای عربی نظیر خود عربستان سعودی، عراق و عمان. بنابراین، سیاست سعودی ها حتی در کوتاه مدت هم نمی تواند مداومت داشته باشد.»

 

در هفته های اخیر اغلب کارشناسانی که با فارس گفت وگو می کردند، تغییر ساختار اقتصادی و عدم وابستگی به نفت را بهترین راهکار برای کاهش اثرات منفی تغییر قیمت نفت دانستند. اسکوبار هم در این رابطه گفت: «روسیه که در حال حاضر به نفت بشکه ای 100 دلار نیاز دارد، باید تلاش کند تا میزان وابستگی بودجه خود به نفت را کاهش دهد. اقتصاددانان ارشد روسیه که پوتین به نظرات آن ها اهمیت می دهد، معتقدند که روسیه باید به طور کلی ساختار اقتصادی خود را بازسازی کند، به نحوی که به شرایط خارجی ناشی از سیستم مبتنی بر دلار آمریکا، وابسته نباشد. ایران هم می تواند با افزایش فروش گاز، به خصوص به مشتریان خارجی، به این وضعیت پاسخ متقابل بدهد. البته این امر در کوتاه مدت به روند و نتیجه مذاکرات هسته ای بستگی دارد. »

زمانی که از آقای اسکوبار در رابطه با سیاست داخلی عربستان و دلایل صدور احکام سنگین برای منتقدین از جمله شیخ نمر باقر النمر، سوال کردیم، وی گفت: «آل سعود، با وجود موضع گیری های رسمی، در عمل به دنبال مبارزه با شیعیان و در رأس آن ها ایران است. یکی از دلایل اصلی این راهبرد کاهش قیمت نفت فشار به ایران و ایجاد حداکثر موانع در مسیر مذاکرات هسته ای است.»

وی ادامه داد: «آل سعود نسبت به روند انتقال قدرت در این کشور که می تواند به جنگی داخلی در سطوح عالی این کشور منجر شود، به شدت نگران است. آن ها می دانند که مردم استان شرقی این کشور ممکن است بار با خواسته کاهش تبعیض و دستکم مشارکت حداقلی در ساختار سیاسی، به پا خیزند. آن ها همین طور به شدت نگران هستند که محافظان آمریکایی، آن ها را ترک کرده و به آنان خیانت کنند.»

 

او در رابطه با این که کشورهای متأثر از کاهش قیمت نفت باید چه اقداماتی ترتیب دهند، گفت: «ایران و روسیه با واسطه اینکه هر دو تحت تحریم هستند، دلیل خوبی برای هماهنگ کردن سیاست هایشان دارند. هر دوی این کشورها می خواهند شاهد جهانی چندقطبی باشند، هم تهران و هم مسکو می خواهند ساختار اقتصادی فاسد بین المللی را که تحت حاکمیت ایالات متحده شکل گرفته، کنار بزنند. فضای کافی برای آنکه آن ها بتوانند نفت و گاز خود را به مشتریان اروپایی و آسیایی بفروشند و باید سیاست های انرژی خود را نیز با هم هماهنگ کنند.»

وی در پایان گفت: «آن ها پیش از این روند تعمیق روابط در حوزه انرژی، سرمایه گذاری و ارتباطات را آغاز کرده اند و از طریق جاده ابریشم جدید در حوزه اوراسیا در حال نزدیک تر شدن به یکدیگر هستند. در جهان سه قدرت اصلی مستقل وجود دارد؛ چین، روسیه و ایران. سران این کشورها می دانند که اگر می خواهند نظام بین الملل را تغییر دهند، باید هماهنگی تنگاتنگی با هم داشته باشند.»

کلید واژه ها: کاهش قیمت نفت اسکوبار


نظر شما :