تمایل اوکراین برای عضویت در ناتو

۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۴۱۴۶۱ سرخط اخبار

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین یک سال پس از آغاز اعتراضات در میدان شهر کی یف بار دیگر خواست کشورش برای عضویت در ناتو را مطرح کرده است. در میدان استقلال کی یف یاد قربانیان جنبش اعتراضی اوکراین گرامی داشته شد.
 
به گزارش دویچه وله، رئیس جمهور اوکراین، پترو پوروشنکو، روز یکشنبه (۳۰ نوامبر / ۹ آذر) در مصاحبه ای ویژه با فرستنده تلویزیونی آلمانی ARD تصریح کرد که هموطنان او جان خود را برای آن از دست دادند که به حق اروپایی بودن دست بیابند.

پوروشنکو همزمان تاکید کرد بر اینکه کشورش مایل است به عضویت ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) درآید. او گفت که البته باید پیش از آن اصلاحاتی اساسی در اوکراین انجام گیرد.

پوروشنکو در مصاحبه یاد شده گفت: «ما باید همه کار انجام دهیم تا اوکراین، سطح درآمد شهروندان آن، درآمد ناخالص ملی آن و سرمایه گذاری ها در ارتش آن با معیارهایی همخوانی داشته باشند که امروزه برای کشورهایی که می خواهند عضو ناتو شوند معتبر هستند.»

پوروشنکو در رابطه با وضعیت شرق اوکراین تاکید کرد که کشورش بسیار به دوازده نکته ذکر شده در پروتکل آتش بس مینسک (امضا شده در ماه سپتامبر) پایبند است. او "شورشیان و تروریست های دونتسک و لوهانسک" را مسئول نقض چند باره آتش بس خواند.

پوروشنکو گفت برای همین باید ارتش اوکراین بزرگ تر و توانایی رزمندگی آن بیشتر شود. پوروشنکو با نظر به جدایی طلبان در شرق اوکراین گفت: «اگر ضروری باشد با اسلحه زیر سرمان خواهیم خوابید.»

سالگرد جنبش اعتراضی طرفدار غرب در اوکراین
شامگاه شنبه (۸ آذر / ۲۹ نوامبر) هزاران اوکراینی در میدان استقلال شهر کی یف گرد آمدند، شمع روشن کردند و یاد شهروندانی را گرامی داشتند که نه تنها در پایتخت اوکراین بلکه در سراسر این کشور از آغاز اعتراضات طرفداران نزدیکی به اروپا در سال گذشته مجروح یا کشته شده اند.

بر مونیتور بزرگی در میدان استقلال می شد تصاویری را دید که یادآور زمستان ۲۰۱۳ / ۲۰۱۴ بودند، عکس هایی که جنبش اعتراضی ای را نشان می دادند که به سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ انجامید و دولتی طرفدار غرب را بر سر قدرت آورد.

فعالان سابق جنبش و سیاستمداران روی صحنه ای در میانه میدان استقلال ظاهر شدند، از جمله خواننده اوکراینی "روسلانا"، برنده مسابقه بهترین ترانه اروپا "یوروویژن" سال ۲۰۰۴، که با شرکت فعالانه خود در حرکات اعتراضی تبدیل به نمادی برای اعتراضات مردم اوکراین شده است.

انتقاد کلیچکو به بخش اقتصاد آلمان
ویتالی کلیچکو، شهردار کی یف، از فرصت روز گرامیداشت قربانیان جنبش اعتراضی در اوکراین استفاده کرد و خواستار تحریم های شدیدتر علیه روسیه شد. او همچنین از بخش اقتصاد آلمان انتقاد کرد.

کلیچکو که در گذشته بوکس بازی حرفه ای بوده، در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" روسیه را مسئول بالا گرفتن بحران در اوکراین دانست.

کلیچکو گفت: «مدام این مسئله را، از جمله در آلمان، فراموش می کنند. کسانی که مخالف تحریم روسیه هستند نشان می دهند که قربانیان اوکراین برایشان بی تفاوت اند.»

هنوز مقامات مسئول در آلمان واکنشی به سخنان کلیچکو نشان نداده اند.

اما وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر، در مصاحبه با فرستنده تلویزیونی آلمانی ZDF در رابطه با خواست اوکراین برای عضویت در ناتو موضع گرفت. اشتاین مایر گفت با توجه به بحران کنونی در شرق اوکراین، کشور اوکراین را در راه پیوستن به ناتو نمی بیند.

اشتاین مایر گفت: «این جزو مسئولیت دست اندرکاران سیاست خارجی است که به افکار عمومی بگویند نباید با ریختن نفت آتش کوره را تندتر کرد.»

کلید واژه ها: اوکراین ناتو جنبش اعتراضی کی یف


نظر شما :