چنی: بوش کاملا در جریان شیوه بازجویی‌ سیا بود

۲۰ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۷ کد : ۱۹۴۱۸۰۷ سرخط اخبار

دیک چنی، معاون جورج بوش در زمان ریاست جمهوری او، ضمن رد محتوای گزارش سنای آمریکا از شکنجه های مظنونان به ارتباط با القاعده توسط سیا، گفت جورج بوش کاملا در جریان شیوه های بازجویی سیا قرار داشت.

دیک چنی گزارش سنا را "آشغال" خواند و گفت رئیس جمهور وقت آمریکا "هر چیزی را که لازم داشت بداند، می دانست."

این نخستین مصاحبه چنی پس از انتشار گزارش سنا بود.

مطابق گزارش سنا مظنونان به ارتباط با القاعده به طور گسترده توسط ماموران سیا شکنجه می شده اند. این شکنجه ها به گرفتن اطلاعات چشمگیری منجر نشده است.

بنا بر این گزارش، سازمان سیا به طور مستمر اطلاعات نادرست در اختیار مقام های دولتی و قضایی قرار می داده، مانع از نظارت کنگره می شده و از شبکه ای از بازداشتگاه ها در کشورهای مختلف استفاده می کرده است.

دیک چنی، که پیشتر نیز بارها به خاطر نقشش در عملیات آمریکا پس از ١١ سپتامبر مورد انتقاد قرار گرفته است، در مصاحبه با فاکس گفت: "چه قدر می خواهید با کسانی که سه هزار نفر را در ١١ سپتامبر کشتند مهربان باشید؟"

او با دفاع از شیوه های خشن بازجویی گفت: "لازم باشد یک دقیقه ای دوباره همان کارها را می کنم."

معاون رئیس جمهور آمریکا با رد یافته های گزارش مبنی بر اینکه شکنجه ها به کسب اطلاعات مفید نینجامیده، گفت این روش های بازجویی به گرفتن اطلاعاتی منجر شد که با انجام عملیاتی بر مبنای آنها جان بسیاری نجات پیدا کرد.

سازمان سیا نیز پس از انتشار گزارش سنا همین مطلب را در دفاع از خود بیان کرد.

مقام های سازمان ملل و گروه های مختلف حقوق بشری خواهان پیگرد قضایی ماموران و مقام های دخیل در شکنجه ها شده اند.

شبکه خبری ای بی سی آمریکا می گوید تنها فردی که از بین ماموران دخیل در شکنجه ها مورد پیگرد قضایی قرار گرفت و هم اکنون زندانی است، جان کیریاکو، مامور سابق سیا است، که نخستین بار استفاده از شکنجه علیه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت.

کلید واژه ها: شکنجه ها چنی گزارش سنا


نظر شما :