افزایش بی‌سابقه نفوذ ایران در عراق

۲۲ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۹۴۳۰۱۰ سرخط اخبار

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی در مورد وضعیت عراق، نوشت اغلب مردم عراق، ایران را شریک اصلی کشورشان در مبارزه با تروریسم می دانند، نه آمریکا و ائتلاف شکل گرفته به رهبری این کشور را.

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه در گزارشی در مورد وضعیت عراق، نوشت اغلب مردم عراق ایران را شریک اصلی کشورشان در مبارزه با تروریسم می دانند و نه آمریکا و ائلاف شکل گرفته به رهبری این کشور را.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس طی گزارشی به ناخرسندی عراق از واشنگتن و ائتلاف به رهبری این کشور در مقابله با داعش اذعان کرد.

در این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بر نفوذ بی سابقه ایران بر عراق نوشته و به نحوی تلویحا در این باره ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده است: «ایران شیعه و غیر عرب به طور موثری مسئول دفاع از عراق در برابر داعش شده و به نیاز فوری به کمک این کشور در عرصه تحولات میدانی پاسخ می دهد».

این خبرگزاری آمریکایی بار دیگر ادعای رسانه ها و مقامات غربی درباره اقدام نظامی هوایی ایران در عراق برای مقابله با داعش را تکرار کرد و مدعی شد: «ایران این حملات را برای دور کردن داعش از استان مرزی عراق با خود انجام داد».

اذعان به نقش ایران و شخص سردار سلیمانی

آسوشیتدپرس همچنین در این گزارش با اذعان به نقش ایران به طور عام و سردار قاسم سلیمانی به طور خاص، از وی به عنوان «یکی از رهبران عملی سازمان دهنده نیروهای عراقی در مقابله با داعش» نام می برد.

در این گزارش با تاکید بر نزدیکی و همکاریهای بغداد و تهران آمده است: «نتیجه تاثیر و نفوذ ایران در عراق که از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 زیاد بوده، اکنون به سطحی بی سابقه رسیده است».  

در ادامه گزارش آمده است: «طی یک سال گذشته، ایران حدود 10 میلیون دلار سلاح و سخت افزار از قبیل مسلسل، سلاحهای خودکار و راکت انداز به عراق فروخته است. موضوع ارسال سلاح توسط تهران حتی توسط مقامات عراقی تایید شده است».

تلاش آسوشیتدپرس برای القای جنگ طایفه ای، با وجود تمجید مقامات عراقی از ایران

آسوشیتدپرس بار دیگر در ارائه تصوری فرقه گرایانه و دور از واقعیت از مواضع ایران ادعا می کند: «برخی سنی ها نگران هستند و می گویند آمریکا باید حمایت خود در مقابله عراق با داعش را افزایش دهد تا تاثیر ایران کاهش یابد».

این خبرگزاری با بیان اینکه تمجید از نقش ایران در عراق فقط مختص شیعیان و سیاستمداران شیعه نبوده می نویسد: «خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در جریان سفر به تهران گفت که کمک ایران در مقابله با داعش، ضرورتی استراتژیک برای عراق است».

آسوشیتدپرس نوشت: «استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق در گفتگو با آسوشیتدپرس تایید کرد که ایران نقشی مهم در مبارزه با داعش ایفا می کند البته وی تصریح کرد که هیچ تعاملی بین واشنگتن و تهران در این باره وجود ندارد».

در این گزارش به اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم اشاره می شود که در آن وی گفت: «رهبران عراقی آمریکا را در جریان فعالیتهای ایران علیه داعش قرار می دهند و واشنگتن با دقت اقدامات تهران را زیر نظر دارد».

آسوشیتدپرس با اشاره به نگرانیها از نفوذ ایران بر عراق هم به نقل از «علی الخدری» مقام ارشد آمریکایی در قبال عراق از سال 2003 تا 2009، تاثیرگذاری و نفوذ ایران در عراق را «فاجعه استراتژیکی» برای ایالات متحده توصیف کرد. این مقام سابق گفت: «اگر تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر ایران بر عراق و شامات تحکیم و مستحکم شود، این فاجعه ای استراتژیک برای آمریکا خواهد بود».

بیلبوردها و پوسترهای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در بغداد

این خبرگزاری با برشمردن نشانه های نفوذ ایران بر عراق تصریح می کند: «نشانه های وزن و تاثیر ایران بر عراق بسیار است. نخست وزیر، رئیس سنی پارلمان و دیگر مقامات ارشد سیاسی عراق به تهران سفر کردند و اغلب رهبران ارشد سنی عراقی دیگر از انتقاد علنی از ایران دست برداشته اند».

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: «بیلبوردهای اطراف بغداد تصاویر آیت الله خمینی رهبر فقید و روحانی و جانشینش آیت الله خامنه ای دیده می شود. ماه گذشته حدود 4 میلیون ایرانی در یک روز مقدس(اربعین) به عراق آمدند».

این خبرگزاری درباره نقش سردار ایرانی در عراق می نویسد: «قاسم سلیمانی طی 7 ماه گذشته در خطوط مقدم عراق در مبارزه با داعش قرار داشته و کار هماهنگی تاکتیکی نیروهای شبه نظامی با نیروهای دولتی عراق را برعهده داشته است».

کلید واژه ها: آسوشیتدپرس نفوذ ایران


( ۱ )

نظر شما :