با الگوبرداری از عراق

کردها نقشه آرمانی خود در سوریه را منتشر کردند

۰۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۴۴۲۶۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
گفته می‌شود کردها از هم اکنون شروع به کندن خندق‌هایی به مثابه مرزهای خود در شهر کوبانی یا عین العرب کرده‌اند و خواستار ایجاد پایگاهی از نیروهای پیشمرگ در آن شده‌اند.
کردها نقشه آرمانی خود در سوریه را منتشر کردند

دیپلماسی ایرانی: پیشروی کردها در سوریه یک گام رو به جلو در برآورده کردن جاه طلبی های سیاسی شان برای رسیدن به آرمان های دیرینه شان در سوریه محسوب می شود. آنها اکنون اعلام کرده اند که مناطق کردنشین در شمال و شمال شرقی کشور جزء یکپارچه جغرافیایی و سیاسی سوریه در چارچوب کشور فدرال با ایالت های خودمختار سوریه محسوب می شود که در حقیقت «نمونه ای برای آینده سوریه دموکراتیک و غیر مرکزی» است. هم زمان استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه اعلام کرد، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه «جزئی از راه حل سوریه» برای توقف خشونت ها است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، نمایندگان «حرکت تجمع دموکراتیک» و «شورای ملی کُرد» روز جمعه نشستی را در قامشلی برگزار کردند و طی آن بر «مرجعیت سیاسی» و هماهنگی میان «نیروهای اتحاد دموکراتیک کُرد» که بعضی آنها را نزدیک به «حزب کارگران کردستان» به ریاست عبدالله اوجالان و «شورای ملی» به ریاست عبدالحکیم بشار، نماینده کردها در «ائتلاف ملی مخالفان سوری» و از افراد نزدیک به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق می دانند به توافق رسیدند.

نشست روز جمعه با هدف رسیدن به یک رویکرد سیاسی واحد از سوی نیروهای کرد سوریه برگزار شد. در این نشست شرکت کنندگان توافق کردند که سوریه کشوری دموکراتیک و تکثرگرا و پارلمانی بر اساس قومیت های مختلف آن باشد و باید کشور بر اساس یک حکومت فدرالیسم بازسازی شود و قوم کرد از یک وحدت جغرافیایی سیاسی کامل برخوردار باشد و جزئی از سوریه یکپارچه به حساب آید. آنها همچنین بر لزوم تقویت روابط کردهای سوریه با کردهای عراق و ترکیه و ایران و سوریه و برگزاری «کنگره قوم کرد» تاکید کردند.

در همین رابطه دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه نقشه ای را منتشر کرد که بیش از همه بیان کننده خواسته کردها در تشکیل اقلیم کردی در شمال این بود. این نقشه ای بود که نوری بریمو، نماینده حزب دموکراتیک کردستان سوریه در نشست روز جمعه در اختیار حضار قرار داده بود که شامل سه منطقه شمالی کردنشین سوریه می شد که به آن ها جزایر کردنشین شمال سوریه می گویند و با کردستان عراق و کوبانی و عفرین در نزدیکی مرزهای ترکیه ارتباط دارند. در این نقشه اقلیم کردستان سوریه برای خود گذرگاه امنی ایجاد کرده که بدون شامل شدن شهر حلب به دریا راه می یابد. گفته می شود کردها از هم اکنون شروع به کندن خندق هایی به مثابه مرزهای خود در شهر کوبانی یا عین العرب کرده اند و خواستار ایجاد پایگاهی از نیروهای پیشمرگ در آن شده اند.

عبدالحمید درویش، رئیس «حزب دموکراتیک پیشروی کردستان» در این رابطه به روزنامه الحیات گفت: «تقاضاهایی که عده ای برای جدایی از سوریه می دهند در حقیقت تلاش هایی است که در چارچوب خیانت به ملت کرد بیان می شود.»

شیرزاد یزیدی، نماینده دولت خودمختار کردستان عراق نیز در این باره گفت: «دولت خودمختار کردستان عراق به دنبال ارائه نقشه راهی برای نجات سوریه و رسیدن به یک دولت دموکراتیک اتحادی غیر مرکزی به جای حکومت تمامیت خواه و شبکه داعش است.»

از سوی دیگر و در وین، استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه تاکید کرد، اسد جزئی از راه حل سوریه برای کاهش خشونت ها و جزئی از راه حل کامل بحران سوریه است.

ژولیت توما، سخنگوی دی میستورا در این باره به روزنامه الحیات گفت: «بیانیه ژنو که در سال 2012 منتشر شده سند اصلی ما برای رسیدن به یک راه حل سیاسی طولانی مدت برای بحران سوریه است. رئیس جمهور اسد و مقام های سوری سهم به سزایی در رسیدن به راه حل نهایی و پایان دادن به خشونت ها و بحران های انسانی در سوریه دارند.»

وی در ادامه گفت: «نماینده سازمان ملل در امور سوریه در حال حاضر همه تلاش خود را برای توقف خشونت ها در حلب و کاهش نسبی خشونت ها در سراسر سوریه متمرکز کرده و بشار اسد را به عنوان طرفی از این درگیری ها می داند و معتقد است توقف درگیری ها در حلب می تواند نقشی تعیین کننده در توقف درگیری ها در سراسر سوریه داشته باشد.»

توما تاکید کرد، حمایت از نهادهایی که به ملت و مردم سوریه خدمات ارائه می دهند، الزامی است و ما خود را به حفظ آنها پایبند می دانیم.

در استانبول، ائتلاف مخالفان سوری نشست عادی خود را برگزار کرد. هم زمان ارتش آزاد سوریه خبر از به اسارت گرفتن 110 سرباز و نیروی وفادار به حکومت اسد در درگیری های دایر در شمال غربی درعا داد. محمد قداح، عضو ائتلاف مخالفان سوری در این باره مدعی شد: «در میان مبارزانی که دستگیر شدند افرادی با شناسنامه های لبنانی و ایرانی و افغانی نیز به چشم می خورند که ما این موضوع را به اطلاع دولت های دمشق و اردن نیز رسانده ایم.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 25 بهمن 1393 / انتشار مجدد: شنبه 2 اسفند 1393

کلید واژه ها: كردهاي سوريه كردهاي عراق كردستان عراق


( ۶۷ )

نظر شما :

ایرانی ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۷
چند سؤال که هیچ یک از دولت های ایرانی بعد از تجزیه ایران وجدا شدن شهرهای کردنشین از ایران توسط دولت عثمانی وپس مانده آن، هرگز جواب درست آن رادر منفعت خود ندانسته اند. آیا شهرهای کردنشین عراق وسوریه وترکیه جزو ایران نبوده است. ۲.آیا هیچکدام از دولتهای ایرانی اقدام به پس گرفتن این شهرها کرده آمد. ۳.آیابودجه و هزینه وقدرت نظامی ایران که صرف جنگهای مذهبی در خاورمیانه شد،برای پس گرفتن شهرهای تجزیه شده توسط دولت عثمانی کافی نبود. ۵.آیا پس گرفتن شهرهای کردنشین سنی برای ازدیاد سنی ها در ایران خطر معصوب می شد. ۶.آیا کردها باداعش کی سنی مذهب بود مخالفت نکردند وبه ایران که شیعه مذهب بود همکاری نکردند. ۷.آیانمی بایست دولتهای ایرانی به جای تهمت تروریست وتجزیه طلب به کوردها باآنها همکاری می کردند ،در پس گرفتن شهرهای غارت شده ایران ۸.آیاباید انتظار داشت کوردها بدون حمایت دولتهای ایران بعد از پس گرفتن شهرهای غارت شده اشان از دولت پس مانده عثمانی،باری دیگر به ایران پیوست زده بشوند. ۹.چرا دولت‌های ایرانی ،علی رغم دانستن حقایق،در مورد ظلم تاریخی به کوردها،همچنان از متجاوزین حمایت وبه ملت خود پشت کرده اند.