جهانگیری: روابط ایران و عراق در جهت منافع دو ملت و جهان اسلام است

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۴۴۳۴۰ سرخط اخبار

معاون اول رییس جمهور گفت: روابط ایران و عراق در جهت منافع دو ملت ایران و عراق، جهان اسلام و ملت های منطقه است و به زیان هیچ کشور و منطقه ای نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، اسحاق جهانگیری پیش از عزیمت به عراق در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد با بیان این که سفر بنده به عراق به دعوت رسمی نخست وزیر عراق و در پاسخ به سفر ایشان به جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، گفت: روابط دو ملت ایران و عراق همواره در اشتراکات فراوان تاریخی و مذهبی و فرهنگی دو کشور ریشه داشته است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و عراق مرز طولانی با یکدیگر دارند و روابطشان بسیار مهم است، تصریح کرد: پس از سقوط صدام توافقات زیادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق امضاء شده است.

وی با تاکید بر این که روابط ایران و عراق راهبردی است، خاطر نشان کرد: روابط ایران و عراق در جهت منافع دو ملت ایران و عراق، جهان اسلام و ملت های منطقه است و به زیان هیچ کشور و منطقه ای نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در این سفر به دنبال این هستیم که روابط اقتصادی مان را هم سطح با روابط راهبردی و سیاسی با عراق گسترش دهیم البته در حال حاضر نیز روابط اقتصادی ما با عراق خوب است و سالانه حدود 12 میلیارد دلار حجم مبادلات اقتصادی دو کشور است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئولان دو کشور علاقه مندند که ایران در بازسازی عراق نقش محوری داشته باشد، گفت: ایران در دوران سازندگی تجارب خوبی به دست آورده است که آماده ایم این تجارب را به عراق منتقل کنیم. چرا که شرکت های ایرانی از توانمندی های خوبی برخوردارند و در این سفر تعداد قابل توجهی از مقامات دولتی کشور از جمله پنج وزیر، دو معاون و همچنین تعدادی از نمایندگان شرکت های خصوصی حضور دارند که امیدواریم بتوانیم پیرامون مسائل مورد علاقه ی دو کشور گفت وگو کنیم.

جهانگیری افزود: در این سفر نشست عالی اقتصادی سیاسی دو کشور با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهوری ایران برگزار می شود. همچنین از نمایشگاه مهم دستاوردهای شرکت های خصوصی ایران در عراق بازدید خواهیم داشت و با مسئولان عالی رتبه ی عراق از جمله نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس مجلس اعلای عراق مذاکراتی خواهیم داشت.

جهانگیری با بیان این که ان شاء الله به زیارت عتبات عالیات خواهیم رفت، گفت: برای زیارت مراجع تقلید در عراق نیز جلساتی خواهیم داشت چراکه نقش مرجعیت در تاریخ عراق و در مقطع فعلی بسیار کارگشا بوده است.

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :