مغنیه توسط موساد ترور شد؛ سیا نقش حاشیه‌ای داشت

۲۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۴۴۳۶۹ سرخط اخبار

شبکه "سی بی اس" آمریکا با انتشار گزارشی بر خلاف گزارش ها قبل مدعی شد که عملیات ترور عماد مغنیه با حمایت سیا صورت گرفته اما نقش اصلی را موساد بر عهده داشته است. پیشتر فاش شده بود که آمریکا در ترور مغنیه نقش محوری را ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه سی بی اس آمریکا در گزارشی جزئیات جدیدی را در خصوص عملیات ترور عماد مغنیه، فرمانده نظامی و ارشد حزب الله لبنان در سال 2008 فاش کرده است.

در این گزارش که در پایگاه اینترنتی شبکه سی بی اس منتشر شد، فاش شده است که سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) از ین عملیات حمایت اطلاعاتی و لجستیکی به عمل آورده اما نقش سازمان اطلاعات آمریکا حاشیه ای بوده و نقش کلیدی را موساد و دیگر نهادهای نظامی امنیتی اسرائیل بر عهده داشتند.

در این گزارش آمده است: سیا پیشتر از عملیات ترور عماد مغنیه اطلاع داشته و کمک های لجستیکی و اطلاعاتی در اختیار اسرائیل قرار داده است.

این در حالی است که جزئیات گزارش مذکور با آنچه در دو گزارش روزنامه های نیوزویک و واشنگتن پست قبلا منتشر شده بود تفاوت دارد. به نحوی که در این دو گزارش اشاره شده بود که آمریکا نقش محوری در عملیات ترور عماد مغنیه داشت.

گزارش شبکه سی بی اس آمریکا بر منابع اطلاعاتی کشورهای غربی تکیه دارد و برای اولین بار جزئیات دقیقی را در مورد ترور عماد مغنیه منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که ترور عماد مغنیه با درخواست و اصرار مئیر داگان، رئیس وقت موساد و ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی انجام شده و داگان به مایکل هایدن، رئیس سیا پیشنهاد داده بود که در این عملیات اسرائیل را یاری کند اما در مراحل بعدی سیا خود را کنار کشیده کرده و همکاری با موساد را از "ترس اینکه انفجار به مرگ افراد بی گناه منجر شود" متوقف کرد.

همچنین در گزارش شبکه سی بی اس تاکید شده که بمب استفاده شده در این انفجار در اسرائیل ساخته شده و چندین بار امتحان شده بود و اولمرت نیز این عملیات را از نزدیک پیگیری می کرد.

براساس گزارش مذکور اولمرت دریکی از سفرهایش به آمریکا از جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا خواسته بود که دستور همکاری سازمان اطلاعات آمریکا در این عملیات را صادر کند و وی را قانع کرده بود که این بمب خطری برای غیرنظامیان نخواهد داشت و به همین دلیل بوش دستور همکاری سیا با اسرائیل را صادر کرد.

این گزارش فاش می کند که پس از عملیات جمع آوری اطلاعات توسط شاباک و موساد، مکان دقیق حضور عماد مغنیه مشخص شده و تصمیم گرفته شد تا عملیات شب 12 فوریه سال 2008 انجام شود یعنی زمانی که مغنیه به آپارتمان محرمانه اش در دمشق بدون محافظانش وارد می شد.

علاوه بر این در گزارش شبکه سی بی اس آمریکا آمده که اسرائیل تصمیم گرفت این عملیات را پس از خروج یکی از همراهان عماد مغنیه با نام محمود سلیمان و مسئول سوری آپارتمان مذکور انجام دهد. بمب استفاده شده در عملیات توسط یکی از مراکز وابسته به موساد در تل آویو و از راه دور فعال شد.

در گزارش مذکور اعلام نشده که بمب دقیقا در کجا جاسازی شده بود و در این خصوص اخبار مختلفی وجود دارد. در گزارش های سابق ادعا شده که بمب در قسمت تکیه گاه سر در پشت صندلی ماشین وهمان جایی که مغنیه نشسته بود، کار گذاشته شده بود. برخی گزارش ها نیز ادعا دارند که بمب در زاپاس خودرو مذکور کار گذاشته شده بود.

در گزارش سی بی اس تاکید شده زمانی که بمب منفجر شد یکی از نمایندگان سیا در پایگاه موساد حضور داشت و پس از انجام عملیات دیک چنی، معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا با اولمرت تماس تلفنی گرفته و ترور مغنیه را به وی تبریک گفت.

همچنین محمد سیلمان که اسرائیل و آمریکا مدعی هستند مسئول برنامه های هسته ای سوریه بوده نیز چند ماه بعد با شلیک گلوله توسط یک تک تیرانداز ترور شد.

در پایان گزارش شبکه سی بی اس تاکید شده که امروز به رغم روابط تیره میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان همکاری سیا و موساد مطابق قبل ادامه دارد و تیرگی روابط رهبران در همکاری های اطلاعاتی دو طرف تاثیر نداشته است.

کلید واژه ها: موساد عماد مغنیه شبکه سی بی اس ترور عماد مغنیه عملیات ترور عماد مغنیه


نظر شما :