وزیر خارجه استرالیا به ایران می‌آید

۰۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۴۴۵۹۶ سرخط اخبار

«جولی بیشاپ» در ماه آوریل به دعوت همتای ایرانی خود راهی ایران می شود تا در مورد مبارزه با تروریسم و احتمالا مسئله هسته ای، با مقامات ایرانی گفت وگو کند.

به گزارش فارس، «جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا در ماه آوریل (فروردین و اوایل اردیبهشت) راهی تهران می شود تا اولین مقام ارشد استرالیایی باشد که طی بیش از یک دهه گذشته به ایران می آید.

پایگاه «بریزبین تایمز» با اعلام این خبر، سفر خانم بیشاپ به تهران را اقدامی موثر در مبارزه با گروه تروریستی داعش دانسته و ضمنا نوشته است که این سفر «می تواند به ایجاد فرصت های اقتصادی پرسود برای استرالیا منجر شده و مراوداتی را که زمانی در زمینه تحصیلات، گندم، گوشت و دیگر موارد رو به گسترش بود، احیا کند.»

حمایت کاخ سفید از انجام سفر

این پایگاه همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی خود نوشته است که کاخ سفید شدیدا از انجام این سفر استقبال کرده و «امیدوار است که با توجه به دشمن مشترکی که در عراق، سوریه و حالا لیبی در حال تاخت و تاز است، استرالیا مسیری برای انجام گفت وگوی سازنده جدید میان واشنگتن و تهران فراهم آورد.»

«بریزبین تایمز» نوشته است که سفر خانم بیشاب به تهران، به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، صورت می گیرد.

وزیر خارجه استرالیا در سفر به خاورمیانه، علاوه بر تهران، احتمالا به عراق و عربستان نیز سفر می کند.

سفر «بسیار مهم» به تهران و فرصت های اقتصادی پیش رو

آخرین وزیر خارجه استرالیایی که به ایران سفر کرد، الکساندر داونر بود که در سال 2003 به تهران آمد. «امین سیکل» استاد دانشگاه امنیت استرالیا سفر خانم بیشاپ به تهران را «بسیار مهم» ارزیابی کرده است.

وی در این رابطه می گوید: «نشانه های دلگرم کننده ای وجود دارد که نشان می دهد (ایران و آمریکا) تا 31 مارس یک توافقنامه سیاسی امضا می کنند، آنوقت او اولین مقام بلندپایه در میان متحدان غربی خواهد بود که از این کشور بازدید می کند.»

آقای سیکل افزود: «اگر توافق جامع صورت گیرد، راه ایران باز می شود. در آن صورت بازار بزرگی در انتظار استرالیا است. حضور شرکت های استرالیایی در پروژه های متعدد می تواند منبع عظیمی از درآمد برای کشور باشد.»

«بریزبین تایمز» در پایان نوشته است که از آنجا که استرالیا بر خلاف آمریکا، انگلیس و کانادا با ایران روابط دیپلماتیک دارد، در صورت امضای توافق هسته ای، در موقعیت بهتری برای همکاری با ایران قرار خواهد داشت.

کلید واژه ها: استرالیا


نظر شما :