منابع امنیتی غربی به فکر رابطه با سوری‌ها افتادند

زمزمه بازگشت دیپلمات‌های اروپایی به سوریه

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۹۴۴۶۱۹ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
مسئولان امنیتی اروپایی به المنار لبنان گفته‌اند که مسئولان امنیتی یکی از کشورهای اروپایی اخیرا به طور سری به دمشق سفر کرده و با شماری از مقام‌های ارشد امنیتی و سیاسی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده است.
زمزمه بازگشت دیپلمات‌های اروپایی به سوریه

دیپلماسی ایرانی: بعد از آن که خبر برقراری ارتباطات غربی ها با دمشق به ویژه در زمینه های امنیتی منتشر شد و اخباری به گوش رسید مبنی بر این که دستگاه های امنیتی امریکا با دستگاه های امنیتی سوریه بر سر مبارزه با داعش با یکدیگر همکاری می کنند، و بعد از آن که یکی از مقامات اروپایی در مصاحبه با روزنامه السفیر که نزدیک به هشت ماه پیش انجام شد، اذعان کرد که غرب در برآورد واقعیت ها در سوریه اشتباه کرد و نتوانست تحلیل درستی از اوضاع جاری در سوریه ارائه دهد و اکنون درصدد تغییر سیاست های خود در قبال سوریه بر آمده است، اکنون خبر می رسد که کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی باز گرداندن سفرای خود به سوریه هستند. این اتفاق در حالی می افتد که هفته پیش استفان دی میستورا، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه به صراحت اعلام کرد بشار اسد بخشی از راه حل سیاسی سوریه محسوب می شود و ما باید در همه گزینه های حل بحران در این کشور جایگاه وی را در نظر بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سوری دام نیوز، مسئولان امنیتی اروپایی به مجموعه خبری المنار لبنان گفته اند که مسئولان امنیتی یکی از کشورهای اروپایی اخیرا به طور سری به دمشق سفر کرده و با شماری از مقام های ارشد امنیتی و سیاسی سوریه دیدار و گفت وگو کرده است.

المنار در ادامه همچنین گزارش داد که سفر این مسئول اروپایی بعد از آن صورت گرفت که کشورهای اروپایی از این مسئول خواستند که از طریق سفارت سوریه در یکی از پایتخت های عربی که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد با دولت سوریه ارتباط برقرار کند و به نوعی رابط آنها با سوریه شود.

این مقام های امنیتی به المنار همچنین گفتند که این دیدار به درخواست این مقام امنیتی اروپایی دو هفته قبل از این که راهی دمشق شود در مقر سفارت سوریه در پایتخت عربی مذکور صورت گرفته است.

این مقام امنیتی در دیدار با مقام های سوری تاکید کرده است که کشورش تمایل دارد سفارت خانه خود را در سوریه بازگشایی کند اما فعلا می خواهد سطح روابط دیپلماتیک در این سفارت خانه در سطح کنسولی باشد تا به تدریج و به مرور زمان سطح روابط را ارتقا داده و به سطح سابق آن در قبل از آغاز بحران های سوریه برساند.

اداره های دیپلماتیک این کشور اروپایی همچنین خواستار سری ماندن این دیدار شدند اما تاکید کردند که کشورهای اروپایی تلاش دارند کانال های ارتباطی امنیتی خود را با دمشق برقرار کنند از ترس این که مبادا فعالیت های تروریستی دامن آنها را در اروپا بگیرد. به گفته این مقام اروپایی کشورهای اتحادیه اروپا و غربی این روزها به سوریه احساس نیاز می کنند تا بتوانند به نوعی امنیت خود را بیش از پیش تامین کنند. بعد از حوادث اخیر فرانسه و کپنهاگ و فرار برخی افراد دست داشته در این حوادث به سوریه کشورهای اروپایی بیش از پیش به فکر برقراری رابطه با سوریه افتادند. دولت سوریه با سری ماندن این دیدار موافقت کرده و پذیرفته است که هویت این کشور در این مرحله مشخص نشود تا زمانی که برخی مسائل فنی و لجستیکی برای اعلام نمایندگی دیپلماتیک این کشور در پایتخت سوریه به پایان برسد و به طور رسمی اعلام شود که قرار است چه کسی نماینده این کشور در دمشق باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه اتحاديه اروپا


نظر شما :